Budapest hősei

  • 2016. október 27.

Snoblesse

Balázs Eszter és Phil Casoar könyvének bemutatója.
false

A Paris Match 1956. november 10-i száma a magyar forradalomról közölt tudósítást. A címlapon „Budapesti hősöket”, azaz egy fegyvert tartó lányt és fiút örökített meg a fotós. 45 évvel a kép elkészülte után Balázs Eszter magyar történész és Phil Casoar francia újságíró elhatározták, hogy kiderítik, vajon mi történhetett a képen látható fiatal párral? Kik ők? Túlélték-e a forradalmat, s ha igen, meg lehet-e találni őket ennyi év után? A fotó, amely csak egy pillanatot rögzített, a lány egész életére hatással volt. Próbált megfelelni az újságok sugallta szerepnek, s így környezete számára mindvégig a forradalom hőse maradt.

A nyomozás-kutatás eredménye egy könyv lett, mely 2006-ban jelent meg Franciaországban, és most kis kiigazításokkal itt van magyarul is. A forradalmat túlélő lány sorsfonalát felgombolyítva a szerzők megelevenítik az ötvenes évek csepeli gyár- és kiskertvárosát éppúgy, mint a svájci magyar emigráció hétköznapjait, a hatvanas évekbeli ausztrál-magyar életformát, vagy éppen a Kádár-korszak nyomozási technikáit.

A kötetbemutatón a Paris Matchban megjelent kép fotósa, Russ Melcher is jelen lesz, és levetítik a nyomozás-kutatás emlékezetes pillanatait bemutató dokumentumfilmet (A forradalom arca. Rendező: Kékesi Attila) is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.