rés a présen

„Elsősorban Petyára gondolok” - Benkó Bence rendező

  • rés a présen
  • 2016. február 5.

Snoblesse

Röpülj, lelkem! Február 8-án a Szkénében.

rés a présen: Mikortól számít társulatnak a k2?

Benkó Bence: Hivatalosan a 2014/15-ös évadtól. Úgy hivatalos, hogy egyáltalán nem az. Az egyetemen még viszonylag könnyű volt előadásokat létrehozni, ám ahogy kezdtünk kikerülni, nyilvánvalóvá vált, hogy ez sokáig nem fog menni. Mindenki szétszéledt különböző színházakhoz játszani, így a mi előadásaink egyet vagy kettőt mentek, ha elkészültek. Tarthatatlan volt, ezért összehívtuk azokat, akikkel bele akartunk vágni a független létbe, és egy szóbeli szerződést kötöttünk velük. Azt hiszem, onnantól társulat.

false

rap: Ilyen színházat akartatok?

BB: Nem hiszem, hogy ennek lett volna ilyen romantikus előszele. Egyszerűen szerettük csinálni már akkor is: elsősorban Petyára (Fábián Péter) gondolok, amikor azt mondom, hogy olyan színházat akartunk, amiben az előadások műsoron maradnak. S azért dolgozik az ember, mert szeretne ott dolgozni és mondani valamit saját magáról. A legnagyobb ajándék az elmúlt lassan hat évben, hogy olyan emberek vesznek körül, akik ugyanezt szeretnék.

rap: Fábián Péterrel ketten rendezitek a darabokat. Miből áll a társrendezés?

BB: Azt szoktuk mondani, hogy mi inkább műhelyt vezetünk. Ketten hozunk egy ötletet arról, ami foglalkoztat minket, és azt gondoljuk róla, hogy a többieket is foglalkoztatja, aztán ezt vagy megírjuk, vagy keresünk hozzá darabot és a csapattal közösen szétszedjük, alakítgatjuk próbákon, míg úgy nem érezzük, hogy a lehető legtöbbet megtettük azért, hogy mindenkinek jó legyen és igaz. Bárki beleszólhat, de a végső szót mi mondjuk ki. A meccseinket már előre lejátsszuk, olyan helyeken, ahol nem lát senki, és a próbaterembe már békében lépünk be. Mindig teljesen egyetértünk. De lehet, hogy Petya ezzel nem értene egyet.

rap: Hogy sikerült a legfrissebb bemutató?

BB: A Röpülj, lelkem! című darab nagy vállalás volt mindenkinek. Ennyi szereplővel, zenészekkel három felvonást még nem hoztunk össze. De egyet sem. Főleg operettet. Érnie kell, jó volna sokat játszani – ez nem egy olyan műfaj, amit könnyű előrángatni magunkból. Szeretjük, fontosnak tartjuk, amiről szól – az pedig mindenkinek saját ügye, hogy ebben a formában ezt elviseli-e vagy sem. Február nyolcadikán tesztelheti a közönség a saját tűrőképességét a Szkénében, márciusban pedig, elsején és harminc­egyedikén, este hat órától – lévén az előadás négyórás, két szünettel.

rap: Mely darabok vannak repertoáron még?

BB: Fut még a jó öreg Züfec, ugyanúgy a Szkénében, valamint a Bakfitty a Stúdió K-ban. Nem panaszkodunk, sokan kíváncsiak rájuk. Ezenfelül úgy néz ki, hogy visszatérhet a Mielőtt az éj leszáll! és talán az Apátlanok is. De addig még sok szuperhősös film megjelenik a mozikban. Örülünk, ha látják az előadásaink különbözőségeit, így jöjjön mindenki reájuk is! Szegény Züfec március huszadikán háromtól van. Most Kárpáti Péterrel dolgozunk a Trafóban az Ustawka című előadáson. Hogy ez mit jelent? Nem mondom meg. Utána Ascher Tamás érkezik a csapathoz, hogy csináljunk egy Trónok harcán és A gyűrűk urán alapuló előadást. Ez az évad legnagyobb WTF-je, hogy trendi legyek. Év végén pedig az Átriumban csinálunk egy saját darabot. Voltaképpen ez az évadunk csak kortárs magyar ősbemutatókból áll.

rap: Van saját projekted is?

BB: Kettő van. Az egyik egy izlandi utazás szervezése, a másik a részvételem a Macskák Esernyővel nevű zenekarban. Ez a szívem csücske. Ha nem lenne, biztosan bajok lennének idebent. Szerencsére sokat zenélünk, havonta egyet-kettőt, lakásokban vagy a Hátsó Kapuban. Örülnék, ha a kedves olvasók ránéznének a fészbukon, hogy mit művelünk. Csupa színházi emberrel, a k2-ből például Viktor Bazsi van még benne. A k2 mellett egyébként a zeneírás veszi el a legtöbb időmet.

rap: Hova mennétek csapatépítő tréningre?

BB: Én biztosan Izlandra vinnék mindenkit, de akkor a k2 feloszlana, mert rajtam kívül mindenki a nyarat szereti, a napsütést és a tengert. Úgyhogy Horvátországba mennénk. Vagy én elutaztatnám őket oda, és elmennék egyedül Izlandra. Úgyis annyit vagyunk együtt, hogy annak már a fele sem tréfa.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.