Cseh Filmkarnevál

  • 2016. február 3.

Snoblesse

Apa és fia, Zdeněk és Jan Svěrák filmjei a karneválon. És sok-sok cseh újdonság.

Mivel a Cseh Filmkarnevál fókuszában a két Svěrák áll, lássuk csak, mit mondott a Narancsnak az Oscar-díjas Jan az Oscar-díj veszélyeiről:

Magyar Narancs: A Kolja és az Oscar-díj után nagyszabású háborús filmet forgatott két cseh pilótáról, akik a német megszálláskor az angol légierőhöz csatlakoznak. A Sötétkék égbolt kelet-európai viszonylatban igazi szuperprodukciónak számított, a legdrágább cseh filmként emlegetik. Elég nagy ugrás lehetett a szinte családias léptékű Kolja után.

false

Jan Svěrák: Ugyanabba a csapdába estem, mint Nyikita Mihalkov, aki a Csalóka napfény után friss Oscar-díjasként leforgatta A szibériai borbélyt. Valami nagyot, látványosat akart csinálni, és jól befürdött vele, akárcsak én a Sötétkék égbolttal. Az Oscar után mindenki a vállamat veregette, és azt az ígéretet kaptuk Hollywoodból, az egyik stúdiótól, hogy bármi is legyen a következő filmem, azt ők boldogan finanszíroznák. Amikor megtudták, hogy ez a bármi két Angliába szakadt cseh pilótáról fog szólni, és a film felében csehül beszélnek, jelentősen alábbhagyott a lelkesedésük. A kezdeti ígéretből annyi maradt, hogy ha már leforgattuk a filmet, ők örömmel megtekintik, és majd meglátják, tudnak-e vele kezdeni valamit. Végül nekem kellett összekalapoznom a pénzt.

Aki továbbolvassa interjúnkat, megtudhatja, hogy miért veszett össze – a Csereüvegek című filmjük kapcsán – Zdeněk és Jan (azóta már rég kibékültek), aki viszont a klasszikus és vadonatúj cseh filmekre kíváncsi, a teljes programot itt találja.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.