Francia Filmtavasz

  • 2013. április 8.

Snoblesse

Így szexelnek, gépírnak, szenvednek és szeretnek a franciák. A moziban.


Itt a tavasz, itt az idő, hogy megismerkedjünk egy francia család több generáción átívelő szexuális életével – mindezt Jean-Marc Barr színész-rendező és a Francia Filmtavasz jóvoltából tehetjük meg, itt látható ugyanis Barr filmje (Egy francia család szexuális krónikája), amely egy átlagos (vagy annak mondott) francia család – nagyszülők, szülők, gyerekek – történetét dolgozza fel, kifejezetten a szex felől nézve. Aki nem menne ilyen messzire a franciák megismerésében, s maradna inkább a szórakoztató felszínen, annak ott  a csodás kezű gépírókisasszony esete a franciák legnépszerűbb férfisztárjával, Romain Duris-vel; a Populaire, amely egyben a Filmtavasz nyitófilmje, igazi habkönnyű darab az ötvenes évek pazar retrostílusában. De a két véglet közt is számos filmet kínál a rendezvény: egy spermadonor komikus kálváriáját (Starbuck), egy helyzetkomikumban gazdag akcióvígjátékot (Casablanca hadművelet), egy éjszakás kalandot (Első éjszaka) és több éjszakán át húzódó családi drámát (Gyermekeink), valamint dokumentum- és rövidfilmeket.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.