Umberto a Toldi Klubban

  • 2013. április 8.

Snoblesse

Egy nem éppen csendes amerikai, aki szintetizátoraival vérgőzös régi filmek hangulatát teremti újra.

A Kansas Citybe valósi Matt Hill a saját bőrén tapasztalta meg, hogy a rettegés sokkal élvezetesebb, ha szintik szólnak közben. A kétezres évek utolsó harmadában dobgépével, szintetizátorával és basszusgitárjával csatlakozott Justin Wright egyszemélyes drone/kraut/pszichedelikus rockprojektjéhez, a kultikus Expo 70-hez. Ezután hívta életre saját alteregóját, Umbertót, hogy mintegy rekonstruálja és egy új minőségben újrateremtse a hetvenes évek második felének olasz és a nyolcvanas évek elejének amerikai horrorjai szintis filmzenéit. Ráadásul, amit csinál, az élvezetes is: a fenyegető szintifutamokból alattomosan csúszik át komótosan lüktető és véresen szórakoztató diszkóba.


2009-es From The Grave című kazettája és az egy évvel később megjelent Prophecy Of The Black Widow album gyakorlatilag új műfajt teremtett. A maszatosan és tompán szóló pszeudo-horrorfilmzenéknek sok követője lett. Bár egyértelműen a Fabio Frizzi, Goblin, John Carpenter és nyomukban sok-sok névtelen szintis horrorzene-úttörő által kitaposott úton halad, a kansasi 2012-es Night Has A Thousand Screams című mesterműve (amelyet élőben játszott fel Juan Piquer Simon 82-es horrorja, a Pieces vetítését kísérve a tavalyi Glasgow Music and Film Festivalon) paradox módon saját hangzást teremtett, amelyről már csak másodlagosan jutnak az ember eszébe az 1982-es rémület és terror képei. Idei, Confrontation című lemezével elszakadt egy időre az európai gyökerektől, és a nyolcvanas évek amerikai inváziós sci-fijeinek világában merült el, némileg letisztultabb szignálokkal, atmoszférákkal és direktebb ütemekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).