Umberto a Toldi Klubban

  • 2013. április 8.

Snoblesse

Egy nem éppen csendes amerikai, aki szintetizátoraival vérgőzös régi filmek hangulatát teremti újra.

A Kansas Citybe valósi Matt Hill a saját bőrén tapasztalta meg, hogy a rettegés sokkal élvezetesebb, ha szintik szólnak közben. A kétezres évek utolsó harmadában dobgépével, szintetizátorával és basszusgitárjával csatlakozott Justin Wright egyszemélyes drone/kraut/pszichedelikus rockprojektjéhez, a kultikus Expo 70-hez. Ezután hívta életre saját alteregóját, Umbertót, hogy mintegy rekonstruálja és egy új minőségben újrateremtse a hetvenes évek második felének olasz és a nyolcvanas évek elejének amerikai horrorjai szintis filmzenéit. Ráadásul, amit csinál, az élvezetes is: a fenyegető szintifutamokból alattomosan csúszik át komótosan lüktető és véresen szórakoztató diszkóba.


2009-es From The Grave című kazettája és az egy évvel később megjelent Prophecy Of The Black Widow album gyakorlatilag új műfajt teremtett. A maszatosan és tompán szóló pszeudo-horrorfilmzenéknek sok követője lett. Bár egyértelműen a Fabio Frizzi, Goblin, John Carpenter és nyomukban sok-sok névtelen szintis horrorzene-úttörő által kitaposott úton halad, a kansasi 2012-es Night Has A Thousand Screams című mesterműve (amelyet élőben játszott fel Juan Piquer Simon 82-es horrorja, a Pieces vetítését kísérve a tavalyi Glasgow Music and Film Festivalon) paradox módon saját hangzást teremtett, amelyről már csak másodlagosan jutnak az ember eszébe az 1982-es rémület és terror képei. Idei, Confrontation című lemezével elszakadt egy időre az európai gyökerektől, és a nyolcvanas évek amerikai inváziós sci-fijeinek világában merült el, némileg letisztultabb szignálokkal, atmoszférákkal és direktebb ütemekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.