Umberto a Toldi Klubban

  • 2013. április 8.

Snoblesse

Egy nem éppen csendes amerikai, aki szintetizátoraival vérgőzös régi filmek hangulatát teremti újra.

A Kansas Citybe valósi Matt Hill a saját bőrén tapasztalta meg, hogy a rettegés sokkal élvezetesebb, ha szintik szólnak közben. A kétezres évek utolsó harmadában dobgépével, szintetizátorával és basszusgitárjával csatlakozott Justin Wright egyszemélyes drone/kraut/pszichedelikus rockprojektjéhez, a kultikus Expo 70-hez. Ezután hívta életre saját alteregóját, Umbertót, hogy mintegy rekonstruálja és egy új minőségben újrateremtse a hetvenes évek második felének olasz és a nyolcvanas évek elejének amerikai horrorjai szintis filmzenéit. Ráadásul, amit csinál, az élvezetes is: a fenyegető szintifutamokból alattomosan csúszik át komótosan lüktető és véresen szórakoztató diszkóba.


2009-es From The Grave című kazettája és az egy évvel később megjelent Prophecy Of The Black Widow album gyakorlatilag új műfajt teremtett. A maszatosan és tompán szóló pszeudo-horrorfilmzenéknek sok követője lett. Bár egyértelműen a Fabio Frizzi, Goblin, John Carpenter és nyomukban sok-sok névtelen szintis horrorzene-úttörő által kitaposott úton halad, a kansasi 2012-es Night Has A Thousand Screams című mesterműve (amelyet élőben játszott fel Juan Piquer Simon 82-es horrorja, a Pieces vetítését kísérve a tavalyi Glasgow Music and Film Festivalon) paradox módon saját hangzást teremtett, amelyről már csak másodlagosan jutnak az ember eszébe az 1982-es rémület és terror képei. Idei, Confrontation című lemezével elszakadt egy időre az európai gyökerektől, és a nyolcvanas évek amerikai inváziós sci-fijeinek világában merült el, némileg letisztultabb szignálokkal, atmoszférákkal és direktebb ütemekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.