Garaczi, a pályakezdő

  • 2014. január 2.

Snoblesse

Irodalmi szakemberek a felelőtlenül vackolódó íróról.
false

 

Fotó: Simonyi Balázs

Egyszer minden író volt pályakezdő, ez még a legjobbakkal is megesett, miként Garaczi Lászlóval is, aki 1985-ben örülhetett, hogy könyvesbolti kirakatban láthatja első, könyvborítású művét, a rövidprózát tartalmazó Plasztikot.  "Az úgynevezett pályakezdésem, amennyire emlékszem, vidám, offenzív, felelőtlen vackolódás volt" - emlékezett vissza az azóta hosszabb prózákba is belevágó szerző, de vajon hogyan emlékeznek vissza e felelőtlen vackolódásra, akiknek szakmájuk az efféle emlékezés. Az Előhívás-sorozatban Németh Gábor, író, Jánossy Lajos, kritikus, az irodalomtörténészek részéről pedig Reményi József Tamás és Vári György teszi mérlegre Garaczi kezdőkötetét.

Kitől kért autogramot Garaczi és miért David Bowie a legnagyobb király? Ha ide kattint, naprakész lesz Garacziból!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.