Godot filmklub: Születésnap

  • 2012. augusztus 15.

Snoblesse

Dogma? Rémlik még valami? Ha igen, ha nem, a mozgalom legelső gyümölcsét, Thomas Vinterberg Születésnapját érdemes meg- vagy újranézni.


Amilyen példás volt a belépője a filmvilág elitjébe, olyan tankönyvszerű volt a kilépője is. Thomas Vinterberg nemcsak egyike volt a Dogma-fogadalom első aláíróinak, de ő készítette el az első Dogma-filmet is; a Születésnap hatalmas siker volt, filmkészítők tucatjai kapták kezükbe a kamerát és mondtak le a mesterséges megvilágításról Vinterberg családi drámájának hatására. De a legnagyobb elismerést nem is a díjak jelentették, hanem az a tény, hogy Vinterberg következő filmjében (A végső megoldás: szerelem / It's All About Love) Sean Penn is szerepet vállalt, ennél többet pedig kezdő európai filmrendező nem kívánhat. Kár, hogy a film akkorát bukott, hogy Vinterberget – noha azóta több, kisebb sikerként is elkönyvelhető mozit forgatott – a mai napig úgy tartja számon a filmvilág, mint az 1998-as Születésnap rendezőjét. A Dogma-indító drámát a Godot filmklubban vetítik.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.