Ha az lehetek, aki vagyok

  • 2016. május 24.

Snoblesse

Budapestre érkezik a vándorkiállítás.

Budapestre érkezik az amszterdami Anne Frank Ház Ha az lehetek, aki vagyok című vándorkiállítása.

false

„Tudom, mit akarok, van célom, véleményem, hitem és szerelmem. Csak akkor nyugszom meg, ha az lehetek, aki vagyok.” Ezeket a szavakat Anne Frank jegyezte le naplójába 1944. április 11-én. Amikor ezt írta, már két éve bujkálni kényszerült amszterdami rejtekhelyén. Javában zajlott a második világháború; Hollandia 1940 májusától német megszállás alatt állt. Anne szüleivel és testvérével a hátsó traktusban, édesapja vállalkozásának nem használt részében keresett menedéket, hogy a nácik ne ejthessék foglyul őket. A nácik szemében Anne csak egy „zsidó” volt. Faji törvények alapján állapították meg, ki zsidó és ki nem, megtagadva ezzel az élethez való jogukat. A náci antiszemitizmus a holokauszthoz, hatmillió zsidó férfi, nő és gyermek meggyilkolásához vezetett. Anne Frank egy volt közülük.

A kiállítás első részében az ő története áll középpontban. A kiállítás második részében mai fiatalok mesélik el, hogyan birkóznak meg mindezzel és mi minden tartozik az identitásukhoz.

A kiállítás megnyitója egyben könyvbemutató is: Melissa Müller Anne Frank, egy lány élete című könyvének új, bővített kiadását mutatják be a szerző jelenlétében.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.