Lucian Freud Bécsben - ma utoljára!

  • 2013. december 6.

Snoblesse

Sosem volt még ilyen közel a tudatmódosító hús nagy festője.

„Csak a hús számít és a húsban rejlő érzékiség, a legnagyobb tudatmódosító erő a világon” – írta róla kritikusunk nem sokkal a halála után, 2011-ben. A Berlinből a nácik elől Angliába menekülő Lucian Freud a tökéletlen, megrázó, súlyos és valóságos emberi testek és a csodálatosan expresszív önarcképek festőjeként léphetett a 20. század legnagyobb és legsikeresebb művészeinek elit körébe. Egyszerre őrizte a figuratív festészet méltóságát és tagadott minden megszépítésre, idealizálásra irányuló közönségigényt – a hazugságot, voltaképp. Eredeti volt és nagyon hatásos, amint erről bárki megbizonyosodhat, aki (január 12-ig) megnézi kiállítását a Kunsthistorisches Museumban Bécsben, amely az első nagyobb szabású tárlat Freud képeiből az osztrák fővárosban.

false

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.