"Megőriztem a függetlenségemet" - Szabó Győző színész

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Snoblesse

rés a présen: A független színjátszás felől jöttél, ma az egyik legtöbbet foglalkoztatott színész vagy. Vállalsz még alternatív szerepléseket? Szabó Győző: Minden ilyen szerepet elvállalok, ha tudok, mert nagyon fontosnak tartom, hogy ezek a színházak is megmutatkozzanak, és a lelkem mélyén, azt hiszem, örökre megőriztem a függetlenségemet. 'szintén remélem, hogy ezeknek a színházaknak továbbra is lesz lehetőségük a megmutatkozásra, és nekem is lesz alkalmam, hogy csatlakozzak egy-egy előadáshoz. Most a függetlenek napjára is vállaltam szereplést a MU Színháznak, ahonnan egy koreográfus hívott, de épp forgatok egész nap. Vajdai Vilivel együtt csináltam a TÁP Színházat, előtte pedig még a Malgot István-féle Hold Színháznak is a tagja voltam, ahol Fodor Tamással dolgozhattam, akinek a munkáit a mai napig nagyon szeretem.

rés a présen: A független színjátszás felől jöttél, ma az egyik legtöbbet foglalkoztatott színész vagy. Vállalsz még alternatív szerepléseket?

Szabó Győző: Minden ilyen szerepet elvállalok, ha tudok, mert nagyon fontosnak tartom, hogy ezek a színházak is megmutatkozzanak, és a lelkem mélyén, azt hiszem, örökre megőriztem a függetlenségemet. 'szintén remélem, hogy ezeknek a színházaknak továbbra is lesz lehetőségük a megmutatkozásra, és nekem is lesz alkalmam, hogy csatlakozzak egy-egy előadáshoz. Most a függetlenek napjára is vállaltam szereplést a MU Színháznak, ahonnan egy koreográfus hívott, de épp forgatok egész nap. Vajdai Vilivel együtt csináltam a TÁP Színházat, előtte pedig még a Malgot István-féle Hold Színháznak is a tagja voltam, ahol Fodor Tamással dolgozhattam, akinek a munkáit a mai napig nagyon szeretem.

rap: Miért fontos a független színház?

SZGY: Mert a játék szeretetét tanítja meg: ez az a hely, ahol igazán megmutatkozhat egy színész lelke is.

rap:Milyen repertoáron lévő darabokban játszol, amik függetlenek?

SZGY: Hát, nem egészen független, de a Bozsik Yvette Társulat Lány, kertben című darabjában benne vagyok. Meg saját, szívesen vállalt produkció a Póka Angéla dzsesszénekessel készített Tiszta kosz című darab. Közösen, az íróval együtt hoztuk össze ezt az előadást, amiben énekelek is, na, nem túl jól, négy blues-dzsessz számot.

rap: Volt egy zenekarod is.

SZGY: A Lacht el Bachtar volt a kilencvenes évek elején a zenekarom. Tavaly csináltunk magunknak az A38 hajón egy nosztalgiakoncertet, nagy ünneplés volt, de igazából erre most nincs igény bennem, mert pont elég zenés darabban vagyok benne: eljátszottam a Bicska Maxit is Székesfehérváron. Ha már, akkor inkább egy nagy musicalszerepre vágyom, komolyan.

rap: A Centrál Színházban novemberre készül egy bemutató veled.

SZGY: Az nagyon kemény. Most vannak az olvasópróbák. Kein Huff A Steady Rain című Broadway-sikerdarabjának európai ősbemutatója lesz Puskás Tamás rendezésében. Kétszereplős, Stohl András kollégámmal játszunk benne, és arról szól, hogy két rendőr, két eltérő személyiség hogyan éli meg a mindennapokat. Itt a Jó zsaru - rossz zsaru címet adták neki.

rap: Te melyik vagy?

SZGY: Nem árulom el.

rap: Milyen filmeket forgatsz, milyen darabokra készülsz még idén?

SZGY: A nyáron már lement Tímár Péter Zimmerferi 2 című filmjének a forgatása, ma meg épp Koltai Róbert Magic Boys című angol-kanadai-magyar koprodukcióban készülő kalandfilmjének forgatását fejezzük be. Január közepén pedig a szombathelyi Weöres Sándor Színházban játszom Ádámot Az ember tragédiájában, Jordán Tamás rendezésében.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.