"Pesszimista és szomorú" - Ladjánszki Márta koreográfus

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Snoblesse

rés a présen: Az L1 Független Táncművészek Társulása alapítói megkerülhetetlen figurái a hazai kortárs táncéletnek. Annak idején miért jöttetek össze? Ladjánszki Márta: Eredetileg hét független táncművész társult, hogy az akkor is nehézkes próbalehetőségek miatt közösen próbáljanak meg helyet bérelni, fenntartani, hogy az adott alkotóknak és társulataiknak legalább egy éven keresztül állandó próbahelye lehessen. 2001-ben indulhatott el az L1 Táncművek, ami főleg táncszínházi vagy mezítlábas színházi társulatok próbahelyévé nőtte ki magát. 1998-ban az alapító tagok Berger Gyula, Hargitay Ákos, Mészöly Andrea, Michaela Pein (Mimi) és Szabó Réka voltak, majd meghívták Gál Esztert és engem, hogy csatlakozzunk hozzájuk. Mára hárman maradtunk: Gyuszi, Réka meg én. Nem hívtunk meg új alkotókat, inkább rezidensrendszert dolgoztunk ki: akár külföldi, akár belföldi alkotó hosszabb-rövidebb időre jöhetett hozzánk dolgozni.

rés a présen: Az L1 Független Táncművészek Társulása alapítói megkerülhetetlen figurái a hazai kortárs táncéletnek. Annak idején miért jöttetek össze?

Ladjánszki Márta: Eredetileg hét független táncművész társult, hogy az akkor is nehézkes próbalehetőségek miatt közösen próbáljanak meg helyet bérelni, fenntartani, hogy az adott alkotóknak és társulataiknak legalább egy éven keresztül állandó próbahelye lehessen. 2001-ben indulhatott el az L1 Táncművek, ami főleg táncszínházi vagy mezítlábas színházi társulatok próbahelyévé nőtte ki magát. 1998-ban az alapító tagok Berger Gyula, Hargitay Ákos, Mészöly Andrea, Michaela Pein (Mimi) és Szabó Réka voltak, majd meghívták Gál Esztert és engem, hogy csatlakozzunk hozzájuk. Mára hárman maradtunk: Gyuszi, Réka meg én. Nem hívtunk meg új alkotókat, inkább rezidensrendszert dolgoztunk ki: akár külföldi, akár belföldi alkotó hosszabb-rövidebb időre jöhetett hozzánk dolgozni.

rap: Ars poeticád?

LM: Mindig igyekeztem a tiszta forrásokat megtalálni. Minden darabom a test mint fizikum éltetése.

rap:Jelenlegi projektjeid?

LM: A helyzetjelentésM című bemutatósorozat, amibe 2008 közepén kezdtem bele, és eddig hét bemutatója született. Nehéz, de tanulságos, friss és új utakat megnyitó volt számomra és a meghívott alkotóknak, előadóknak is. A munkafolyamatban a legfontosabb, hogy átjárhatóság jön létre az adott periódus bemutatói között.

rap: Milyennek látod most a hazai kortárs szcénát és benne a te helyedet?

LM: Fojtogató, kihasználó és használat után eldobó. Friss gondolkodás kellene, fiatal lendület, ahol felismerik és elfogadják, ha nem a kitaposott utakon akarsz haladni. A magam helyzete ebben láthatatlan. Itthon nem kapok fellépési lehetőséget a színházakban, így külföldi tanítást, koreografálást, fellépést vállalok.

rap: A Facebookon indítottál egy oldalt, ahol követhetők a függetlenekkel kapcsolatos döntések.

LM: Dühített az a nagy hallgatás, amiben voltunk szakmailag, hogy mindenki kussol és vár. Úgy éreztem, ha valaha össze akar fogni a független vagy akár az egész tánc- és színházi szakma, akkor ez a pillanat már régen eljött. Szerettem volna, ha a fiatalok is észreveszik, hogy nekik is lépni kell, ha azt akarják, hogy legyen jövőjük. Az sem mellékes, hogy a nézők, akik szeretnek minket, tudjanak arról a lehetetlen helyzetről, ami idén a VI-os kategóriások körül kialakult.

rap: Mit hoz a holnap?

LM: Õszinte leszek, pesszimista vagyok és szomorú. Nyitott vagyok a változtatásra, ha a rendszert át kell gondolni, de azért mégis fura, hogy ilyen helyzetben születnek döntések, és a kormány elvonással fenyeget. Fáradt is vagyok - küzdeni, bizonygatni, az élen lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.