"Pesszimista és szomorú" - Ladjánszki Márta koreográfus

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Snoblesse

rés a présen: Az L1 Független Táncművészek Társulása alapítói megkerülhetetlen figurái a hazai kortárs táncéletnek. Annak idején miért jöttetek össze? Ladjánszki Márta: Eredetileg hét független táncművész társult, hogy az akkor is nehézkes próbalehetőségek miatt közösen próbáljanak meg helyet bérelni, fenntartani, hogy az adott alkotóknak és társulataiknak legalább egy éven keresztül állandó próbahelye lehessen. 2001-ben indulhatott el az L1 Táncművek, ami főleg táncszínházi vagy mezítlábas színházi társulatok próbahelyévé nőtte ki magát. 1998-ban az alapító tagok Berger Gyula, Hargitay Ákos, Mészöly Andrea, Michaela Pein (Mimi) és Szabó Réka voltak, majd meghívták Gál Esztert és engem, hogy csatlakozzunk hozzájuk. Mára hárman maradtunk: Gyuszi, Réka meg én. Nem hívtunk meg új alkotókat, inkább rezidensrendszert dolgoztunk ki: akár külföldi, akár belföldi alkotó hosszabb-rövidebb időre jöhetett hozzánk dolgozni.

rés a présen: Az L1 Független Táncművészek Társulása alapítói megkerülhetetlen figurái a hazai kortárs táncéletnek. Annak idején miért jöttetek össze?

Ladjánszki Márta: Eredetileg hét független táncművész társult, hogy az akkor is nehézkes próbalehetőségek miatt közösen próbáljanak meg helyet bérelni, fenntartani, hogy az adott alkotóknak és társulataiknak legalább egy éven keresztül állandó próbahelye lehessen. 2001-ben indulhatott el az L1 Táncművek, ami főleg táncszínházi vagy mezítlábas színházi társulatok próbahelyévé nőtte ki magát. 1998-ban az alapító tagok Berger Gyula, Hargitay Ákos, Mészöly Andrea, Michaela Pein (Mimi) és Szabó Réka voltak, majd meghívták Gál Esztert és engem, hogy csatlakozzunk hozzájuk. Mára hárman maradtunk: Gyuszi, Réka meg én. Nem hívtunk meg új alkotókat, inkább rezidensrendszert dolgoztunk ki: akár külföldi, akár belföldi alkotó hosszabb-rövidebb időre jöhetett hozzánk dolgozni.

rap: Ars poeticád?

LM: Mindig igyekeztem a tiszta forrásokat megtalálni. Minden darabom a test mint fizikum éltetése.

rap:Jelenlegi projektjeid?

LM: A helyzetjelentésM című bemutatósorozat, amibe 2008 közepén kezdtem bele, és eddig hét bemutatója született. Nehéz, de tanulságos, friss és új utakat megnyitó volt számomra és a meghívott alkotóknak, előadóknak is. A munkafolyamatban a legfontosabb, hogy átjárhatóság jön létre az adott periódus bemutatói között.

rap: Milyennek látod most a hazai kortárs szcénát és benne a te helyedet?

LM: Fojtogató, kihasználó és használat után eldobó. Friss gondolkodás kellene, fiatal lendület, ahol felismerik és elfogadják, ha nem a kitaposott utakon akarsz haladni. A magam helyzete ebben láthatatlan. Itthon nem kapok fellépési lehetőséget a színházakban, így külföldi tanítást, koreografálást, fellépést vállalok.

rap: A Facebookon indítottál egy oldalt, ahol követhetők a függetlenekkel kapcsolatos döntések.

LM: Dühített az a nagy hallgatás, amiben voltunk szakmailag, hogy mindenki kussol és vár. Úgy éreztem, ha valaha össze akar fogni a független vagy akár az egész tánc- és színházi szakma, akkor ez a pillanat már régen eljött. Szerettem volna, ha a fiatalok is észreveszik, hogy nekik is lépni kell, ha azt akarják, hogy legyen jövőjük. Az sem mellékes, hogy a nézők, akik szeretnek minket, tudjanak arról a lehetetlen helyzetről, ami idén a VI-os kategóriások körül kialakult.

rap: Mit hoz a holnap?

LM: Õszinte leszek, pesszimista vagyok és szomorú. Nyitott vagyok a változtatásra, ha a rendszert át kell gondolni, de azért mégis fura, hogy ilyen helyzetben születnek döntések, és a kormány elvonással fenyeget. Fáradt is vagyok - küzdeni, bizonygatni, az élen lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.