"Pesszimista és szomorú" - Ladjánszki Márta koreográfus

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Snoblesse

rés a présen: Az L1 Független Táncművészek Társulása alapítói megkerülhetetlen figurái a hazai kortárs táncéletnek. Annak idején miért jöttetek össze? Ladjánszki Márta: Eredetileg hét független táncművész társult, hogy az akkor is nehézkes próbalehetőségek miatt közösen próbáljanak meg helyet bérelni, fenntartani, hogy az adott alkotóknak és társulataiknak legalább egy éven keresztül állandó próbahelye lehessen. 2001-ben indulhatott el az L1 Táncművek, ami főleg táncszínházi vagy mezítlábas színházi társulatok próbahelyévé nőtte ki magát. 1998-ban az alapító tagok Berger Gyula, Hargitay Ákos, Mészöly Andrea, Michaela Pein (Mimi) és Szabó Réka voltak, majd meghívták Gál Esztert és engem, hogy csatlakozzunk hozzájuk. Mára hárman maradtunk: Gyuszi, Réka meg én. Nem hívtunk meg új alkotókat, inkább rezidensrendszert dolgoztunk ki: akár külföldi, akár belföldi alkotó hosszabb-rövidebb időre jöhetett hozzánk dolgozni.

rés a présen: Az L1 Független Táncművészek Társulása alapítói megkerülhetetlen figurái a hazai kortárs táncéletnek. Annak idején miért jöttetek össze?

Ladjánszki Márta: Eredetileg hét független táncművész társult, hogy az akkor is nehézkes próbalehetőségek miatt közösen próbáljanak meg helyet bérelni, fenntartani, hogy az adott alkotóknak és társulataiknak legalább egy éven keresztül állandó próbahelye lehessen. 2001-ben indulhatott el az L1 Táncművek, ami főleg táncszínházi vagy mezítlábas színházi társulatok próbahelyévé nőtte ki magát. 1998-ban az alapító tagok Berger Gyula, Hargitay Ákos, Mészöly Andrea, Michaela Pein (Mimi) és Szabó Réka voltak, majd meghívták Gál Esztert és engem, hogy csatlakozzunk hozzájuk. Mára hárman maradtunk: Gyuszi, Réka meg én. Nem hívtunk meg új alkotókat, inkább rezidensrendszert dolgoztunk ki: akár külföldi, akár belföldi alkotó hosszabb-rövidebb időre jöhetett hozzánk dolgozni.

rap: Ars poeticád?

LM: Mindig igyekeztem a tiszta forrásokat megtalálni. Minden darabom a test mint fizikum éltetése.

rap:Jelenlegi projektjeid?

LM: A helyzetjelentésM című bemutatósorozat, amibe 2008 közepén kezdtem bele, és eddig hét bemutatója született. Nehéz, de tanulságos, friss és új utakat megnyitó volt számomra és a meghívott alkotóknak, előadóknak is. A munkafolyamatban a legfontosabb, hogy átjárhatóság jön létre az adott periódus bemutatói között.

rap: Milyennek látod most a hazai kortárs szcénát és benne a te helyedet?

LM: Fojtogató, kihasználó és használat után eldobó. Friss gondolkodás kellene, fiatal lendület, ahol felismerik és elfogadják, ha nem a kitaposott utakon akarsz haladni. A magam helyzete ebben láthatatlan. Itthon nem kapok fellépési lehetőséget a színházakban, így külföldi tanítást, koreografálást, fellépést vállalok.

rap: A Facebookon indítottál egy oldalt, ahol követhetők a függetlenekkel kapcsolatos döntések.

LM: Dühített az a nagy hallgatás, amiben voltunk szakmailag, hogy mindenki kussol és vár. Úgy éreztem, ha valaha össze akar fogni a független vagy akár az egész tánc- és színházi szakma, akkor ez a pillanat már régen eljött. Szerettem volna, ha a fiatalok is észreveszik, hogy nekik is lépni kell, ha azt akarják, hogy legyen jövőjük. Az sem mellékes, hogy a nézők, akik szeretnek minket, tudjanak arról a lehetetlen helyzetről, ami idén a VI-os kategóriások körül kialakult.

rap: Mit hoz a holnap?

LM: Õszinte leszek, pesszimista vagyok és szomorú. Nyitott vagyok a változtatásra, ha a rendszert át kell gondolni, de azért mégis fura, hogy ilyen helyzetben születnek döntések, és a kormány elvonással fenyeget. Fáradt is vagyok - küzdeni, bizonygatni, az élen lenni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.