Gátlások és előítéletek nélkül – Molnár Csaba táncos-koreográfus

  • rés a présen
  • 2014. február 28.

Snoblesse

Márciusban Berlinben lehet látni, áprilisban a MU Színházban, májusban pedig a Trafóban.

rés a présen: Melyik iskolához sorolod magad?

Molnár Csaba: Egyikhez sem. A Budapest Tánciskolában, majd a brüsszeli P.A.R.T.S.-ban tanultam. Két nagyon különböző hely, de mindkettőben kiváló szakemberektől, művészektől.

false

rap: Nem épp átlagos társulat a Hodworks. Min alapul a közös munka Hód Adriennel?

MCS: Adriennel a Budapest Tánciskolában ismerkedtem meg, 14 évesen. Táncra tanított, majd idővel jó barátok lettünk. Jól ismerjük egymást, sokat dolgozunk együtt. Sokszor nehéz szétválasztani, hogy hol a határ a munka és a magánélet között. Ez nehézség is, de ez a közelség nagyon meghatározó a Hodworkson belül. Maximálisan megbízom benne mint emberben, és hiszek érzékeny, őszinte művészetében. Szabadon, gátlások és előítéletek nélkül dolgozunk, és nemtartok attól, hogy bármiféle kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetek. Fontos az ilyen légkör, főleg ha testről, táncról van szó.

rap: Hogyan jutottál el a Nyúzzatok meg! című produkcióig?

MCS: Dányi Viktória és Vadas Tamara szintén a Budapest Tánciskolában tanult. Már itt is dolgoztunk együtt. Vica ösztönzésére indult el a projekt. Kezdetben hárman dolgoztunk, majd később csatlakozott Porteleki Áron (dob, brácsa) és Czitrom Ádám (gitár, effektek). Az volt a célunk, hogy a kollaboráció eszközével együtt hozzunk létre egy táncművet, mellőzve bármiféle hierarchiát. Az elmúlt években több ilyen folyamatban vettem részt. Nem könnyű műfaj. Nyitottság, türelem, elfogadás, jó kommunikáció, tapasztalat kell hozzá, de ami talán a legfontosabb, hogy a résztvevők kíváncsiak legyenek egymásra, és egy hullámra tudjanak hangolódni. A Nyúzzatok meg!-ben ezek a körülmények szerencsésen mind összeálltak.

rap: Milyen előadások vannak a repertoárodon, és miben leszel látható a közeljövőben?

MCS: A Hodworksszel most három darab van repertoáron. Legközelebb a Pirkadot játsszuk Berlinben (március 14-16-án), aztán az Ahogy azt az apám elképzelte és a Basse Danse lesz Budapesten, a MU Színházban (április 4-5-én). Debrecenbe a Pirkadot visszük (április 11-én). Április végén a Pirkadot és a Nyúzzatok meg!-et játsszuk Svédországban az Aerowaves szemlén (április 25-26-án, Umecban), majd az utóbbival továbbmegyünk Zágrábba és Varasdra (április 28-29-én). Május elején a Trafóban debütál a Dekameron című darabom (május 9-11.).

rap: Miért érdekelt a Dekameron?

MCS: Régóta gondolkozom ezen a munkán. Számos, nagyon határozott kép él a fejemben, amit ösztönösen Boccaccio írásával kapcsolok össze. Inspirál a mű érzéki és szerkezeti világa, valamint a történelmi elhelyezkedése. Boccaccio könnyed hangvételben, novellákon keresztül mutatja be kora társadalmát és annak problémáit. Ezt az egyszerűséget szeretném valahogy megfogni, és bemutatni azt a környezetet, társadalmat, amiben élek, ami felemel, de gyakran le is nyom.

rap: Mit gondolsz, milyen időszakát éli most Magyarországon a kortárs tánc?

MCS: Ősszel San Franciscóban töltöttem két hónapot. Szerettem volna táncelőadásokat nézni, de keveset találtam. Budapesten a hét szinte minden napján nézhetsz valamit, viszont megesik, hogy csak 20-30 ember ül a nézőtéren. Ez probléma. Az emberek érdektelenek, vagy nincsenek jó alkotások, vagy nincsenek megfelelő csatornák, amik összekötnék ezt a műfajt a külvilággal, vagy ez mind együtt. Nem tudom.

rap: Mi a véleményed a meztelenségről?

MCS: A média és a reklámipar mindenféle direkt és rejtett erotikus képekkel bombázza a tömegeket. A pornográfia is sablonszerű szexuális megoldásokra építi fel a hatásmechanizmusát. Ehhez képest a művészetben sokkal árnyaltabban, finomabban jelenik meg, még akkor is, ha a test teljesen kitárulkozik, és láthatóvá válnak a nemi szervek. Számomra a meztelenség természetes, érdekes, foglalkoztat, hogy hogyan lehet meglepni a társadalom előítéleteit. Itt az ideje, hogy a társadalom is levesse "álszent ruháját", és feltárulkozzon, nyitottá váljon.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.