Salieri kontra Amadeus

  • 2015. november 18.

Snoblesse

Kulka kontra Keresztes.
false

Van egy pillanat az Amadeus című darabban és a belőle készült híres filmben, amikor Mozart, a zseni s egyben elkényeztetett óriás csecsemő idétlen hangon vihogni kezd – benne van ebben a vihogásban minden, amit a zseniről tudni kell, s ez az a vihogás, ami Mozart kortársát, a biztos középszert képviselő mesterembert, Antonio Salierit végképp letaglózza és felháborítja. Hogy miért ennek a pökhendi fráternek és nem neki adott a jó isten a zsenialitásból?!

Peter Shaffer Amadeus című darabját 1979-ben mutatták be Londonban: Paul Scofield volt Salieri, Simon Callow pedig Mozart. A Broadwayen Ian McKellen és Tim Curry adta a párost, de David Suchet és Michael Sheen, Michael York és Neil Patrick Harris is megfordult a mozarti kulisszák előtt, Milos Forman híres filmváltozatában pedig F. Murray Abraham és Tom Hulce alakított nagyot. A magyar változat, melyet az Orlai Produkció mutatott be, Kulka Jánosnak (Salieri) és Keresztes Tamásnak (Mozart) kínál jutalomjátékot.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.