Shilpa Ray a Gozsdu Manóban

  • 2015. november 17.

Snoblesse

Szokatlan életút, formabontó hangzás.

Kevés érdekesebb élettörténet van – színes egyéniségekben egyébként is bővelkedő – a New York-i underground rock színtéren, mint Shilpa Ray-jé. A kissé konzervatív hindu bevándorlócsaládban született Shilpát gyerekkorában még a „nyugati” zenék hallgatásától is eltiltották, és hosszas könyörgés után tanulhatott zenélni – de csak harmóniumon (miközben az utcán megdobálták, mert irakinak nézték).

false

Ezek után törvényszerű, hogy a kamasz Shilpa egyenesen a Cramps- és Stooges-féle garázs/protopunknál kötött ki, és amint tehette, New Yorkba szökött, hogy saját zenekart alapítson: ez volt a Beat Rhe Devil nevű zajos punkegyüttes, amit hamar felváltott a „Her Happy Hookers”. A feltűnést keltő együttesnév és a Nick Cave-es, Iggy Pop-os nyers rock and roll megtette a hatását, és Shilpa Ray-t hamar a legígéretesebb feltörekvő előadók között jegyezték. Ray-re mindig is jellemző volt az elkötelezett politikai kiállás, a feminizmus határozott képviselete, de leginkább a határokat nem ismerő kreativitás. Shilpa Ray-koncertre sikk lett járni, és hamarosan Patti Smithszel és Lenny Kaye-jel (Smith gitárosával) játszott együtt, majd a Happy Hookers feloszlása után tényleg a nagy példakép közelébe került: Nick Cave vokalistája és előzenekara lett annak 2011-es, majd 2013-as turnéján. Mi több, tavalyelőtt Cave és Warren Ellis kíséretében felénekelte Brecht és Weil híres Pirate Jennyjét Johnny Depp kalózos válogatáslemezére, a Son of Rouge Galleryre.

Shilpa Ray friss albuma (Last Year’s Savage – lásd például ezt a recenziót) 2015 közepén jelent meg, és nem okoz csalódást: harmóniummal megtámogatott nyers és energikus rock and roll, letaglózó bluesos balladák, dühös és okos szövegek, és persze Shilpa Ray fantasztikus színpadi jelenléte.

Előzenekarként pedig egy szlovén posztpunk-rrriot girl trió, a Ludovik Material lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.