Stohl, a testőr

  • 2017. február 8.

Snoblesse

Molnár Ferenc klasszikusa a Pestiben.
false

Kezdjük egy találós kérdéssel! Mi köze a nagyszerű Oscar-díjas színésznek, Christopher Plummernek a nagyszerű Molnár Ferenc nagyszerű darabjához, A testőrhöz?

1

2

3

false

Nos, nem kevés. Makk Károly 1984-es nemzetközi próbálkozása, melyet Játszani kell címmel mutattak be nálunk, A testőr című Molnár-klasszikus feldolgozása (noha az IMDb stáblistáján csak egy Frank Cucci nevű forgatókönyvíró olvasható). A főszerepet, egy a szerep kedvéért álcát öltő, magát latinos vérmérsékletű szívrablóvá maszkírozó színészt alakította Christopher Plummer, míg a női főszerepet a fiatalon is már nagy angol színésznő, Maggie Smith játszotta.

false

És akkor térjünk a lényegre: a Pesti Színház társulata Stohl András, Eszenyi Enikő és Kern András főszereplésével játssza Molnár Ferenc A testőr című komédiáját. A darab ősbemutatója 1910-ben esett meg a Pesti anyaszínházában, a Vígben – azóta rengeteg „Testőr” lefolyt a Dunán, nem is olyan rég például Mácsai Pál, Kerekes Éva és Végvári Tamás alakított nagyot a közismert szerepekben az Örkényben.

De ne húzzuk tovább az időt, lássuk, hogy tetszett kritikusunknak az Eszenyi–Stohl–Kern-féle változat:

„A jól szerkesztett vígjáték egyszerre kínál kukucskálási lehetőséget meg bennfentes atelier humort a néző számára, alakváltó parádés szerepet a férfi színésznek meg az »örök Éva« és a »nagy nő« keresztezését a színésznőnek, szóval igazán sok mindent ki lehet hozni belőle. Például akár még bohózatot is, habár kétségkívül ez a legszimplább megoldás. Valló Péter rendezése most többnyire mégis ezt az utat választotta, s erre egy-két komoly mentséget is felhozhatunk. Mindenekelőtt a létező közönségigényt, amely immár tartósan kevesli a társalgási modorban (és hangerőn) előadott szellemes csevejt, ellenben zajosan jutalmazza az akár ordenáré szintig felsrófolt játékot – szerzőtől, műtől, műfajtól függetlenül. Azután az előadás sorsát (és benne stílusát) voltaképpen már a szereposztás is determinálta, mert ha Stohl András – amint arra több jel utal – talán megoldhatná is társalgási színészként a többszörös önreflexivitást igénylő férfi főszerepet, Eszenyi Enikő kiválasz­tása A színésznő szerepére már jóval problematikusabb.”

A teljes kritika itt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.