Új Múzeum Méheknek

  • 2013. augusztus 22.

Snoblesse

Sem mutyizók, sem oligarchák; ez itt a méhdemokrácia! Méhcsarnok a Műcsarnokban!
false

A méhek is nagyon várták, miként a városi méhészet hívei is: a Műcsarnok hátsó teraszán felállított kaptárok tetején ma 18 órakor megnyílik az Új Múzeum Méheknek. Minden, amit tudni akartál a méhekről, de sosem merted megkérdezni – nos, most kérdezni sem kell, és a kukkolás is átkerült a tűrtből a támogatott kategóriába, hiszen mást sem kell tennie a látogatóknak, mint meglesni, mi zajlik az ember-méh kapcsolatok szorosabbra fonását segítő intézmény három makettszerű termében. Méhdemokrácia és rajintelligencia, avagy mit tanulhatunk – a mézkészítésen túl – a méhektől? A frankfurti finger művészcsoport koncepcióját követő tárlat – és persze a méhek – szeptember 30-ig (minden héten csütörtöktől vasárnapig 14 és 18 óra között) várják a (méh)demokrácia barátait.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.