Varázslatos némafilmek

  • 2012. június 7.

Snoblesse

Szívszorító szerelmek, mulatságos kedvencek, édes kis semmiségek, burleszkek és tragédiák.


Hiába a nagy nyári hollywoodi popcornmozik, amikor – a Múzeumok éjszakája alkalmával – olyan némafilmgyöngyszemeket vetít az Örökmozgó, mint az Életmentő Fickó kutya (1926), a Vuksi hasonmása (1910), Az ősember (1914), az Összerakható faház (1920), az Új gépírókisasszony (1907), a János vitéz (1924), nem is beszélve a Jancsi bohócról (1928) és a Hollandi szívről (1924). A magyar filmgyártás legtermékenyebb korszakából származó ritkaságokat a magyar filmgyártás legterméketlenebb korszakának e hétvégéjén a némafilmkíséretben nagy gyakorlattal rendelkező Darvas Kristóf zenéli alá.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.