W.H. & Makrohang

  • 2014. március 5.

Snoblesse

Shakespeare-rap, vagy amit akartok. Szonettek szabadon – a W.H. formáció kortárs zenei koncertje.
false

Shakespeare szonettjei számos alkotónak szolgáltattak már ihletet, köztük nem egy hazai művésznek. Az vagy nekem, mint testnek a kenyér – írta Shakespeare, Az vagy nekem, mint seggnek a tenyér – írta Petri György. De nemcsak az irodalom tette magáévá Shakespeare szép sorait, hanem a kortárs zene is. Márkos Albert csellista/zeneszerző és társai, MC Sena, G. Szabó Hunor és Gryllus Samu 2006-ban hozták létre a W.H. névre hallgató formációt, és nem is késlekedtek kortárs zenei alapokra helyezni a több mint négyszáz éves szonetteket. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a zenekar első, Shakespeare’s Sonnets című lemeze, amely 2009-ben, az eredeti mű első kiadásának 400. évfordulójára jelent meg. A 403. évfordulót is lemezzel ünnepelte Márkos Albert és szonettegyüttese: a Crabbed Age and Youth – Shakespeare’s Sonnets and Songs című album ott folytatódott, ahol az első lemez abbamaradt: szonettek szólalnak meg a dzsessz, a hiphop, a spoken word és a kortárs improvizatív zene eszközeivel. Nem lesz ez másként az A38-on adandó koncertjükön sem, melynek hallatán W. S. alighanem boldogan forog majd a sírjában. Feltéve, hogy valóban ő írta a szonetteket. Vendég: a Makrohang (Nagy Gergely: gitár; Gyányi Marcell: basszus; Czirják Tamás: dob).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.