Olvasni muszáj

Egy kiáltvány, amely segít szabadnak lenni

Sorköz

Timothy Snyder anekdotikus filozófiai munkája rendkívül közérthető módon jelzi, hogy alapvető változásokra lenne szükség a világban. Olyannyira közérthetően, hogy új könyvét akár nyaralásra is érdemes magunkkal vinni.

Jó lenne azt írni, hogy korunk egyik legnépszerűbb gondolkodója, Timothy Snyder, A szabadságról címmel idén magyarul is megjelent könyvében minden eddiginél nagyobb fába vágta a fejszéjét – de ez nem fedné teljesen a valóságot. Bár a szabadság fogalmának több irányból való értelmezése önmagában is hatalmas vállalás, még ez sem mérhető össze történelmi munkásságával, amely segít jobban megérteni a 20. század vérengzéseit, a holokausztot is beleértve. És akkor még nem beszéltünk az A szabadság felszámolása című, 2018-ban megjelent könyvéről, amely nemcsak megelőzte korát a putyini Oroszország filozófiai és történelmi hivatkozási alapjainak feltárásában, hanem egészen erős jóslatot is megfogalmazott: az orosz propaganda által az ukránokról terjesztett narratíva – miszerint nem is léteznek, vagy ha mégis, akkor alávaló lények – szinte tökéletesen egybevág azzal a német rögeszmével az 1900-as évekből, amely Lengyelország megszállását készítette elő.

Snyder – aki lengyel és ukrán zsidó felmenőkkel rendelkezik – egyik legfontosabb erénye, hogy amerikaiként is érti Közép- és Kelet-Európát. Nem próbál mindent a nyugati demokráciafelfogásból levezetni, ugyanakkor képes kritikusan szemlélni az Egyesült Államok történelmi bűneit is – például azt a mára nyilvánvalóan vállalhatatlan tényt, hogy az európai faji törvények megalkotásában épp a rasszista amerikai jogszabályok szolgáltak mintául. Hitler a Mein Kampf írásának idején kifejezetten pozitív példaként tekintett az Egyesült Államokra, ahol a fehér faj kiváltságai intézményesítve voltak.

 

 

A szabadságról azonban nem – vagy csak kis részben – történelmi munka. A szerző a címmel összhangban a szabadság fogalmát szeretné tisztázni, és ezt a könyv végére valóban meg is teszi. Snyder legnagyobb erénye – az 1900-as évek történelmének mély ismerete mellett – a közérthetőség és az olvasmányos stílus. Új műve ebből a szempontból is kimagasló: jobb pillanataiban szinte krimiszerű izgalommal bontja ki az egymás mellé helyezett tényekből a következtetéseit, miközben az eredmény nem válik öncélú elmélkedéssé.

Márpedig egy könyv esetében sosem hátrány, ha olvastatja magát – de különösen nagy érték, ha mindezt fontos témák tárgyalása közben teszi.

A kötet szellemi hátteréhez egyaránt hozzájárultak a szerző korábbi élményei Václav Havellel és a rendkívüli hatású történész-filozófussal, Leszek Kołakowskival, számtalan ukrajnai utazása ésVolodimir Zelenszkijjel folytatott beszélgetései is. (Érdekes, hogy a nyugati világ egyik sztárentellektüelje mélyebb diskurzusokra is alkalmas partnernek tartotta az ukrán elnököt, ellentétben a mi váteszi képességekkel felruházott Orbán Viktorunkkal, aki épp a napokban nevezte komédiásnak Zelenszkijt.)

Snyder fő állítása, hogy a szabadság nem merülhet ki a negatív szabadság fogalmában: nem attól leszünk szabadok, hogy akadályokat hárítunk el, hanem attól, ha valóban képesek vagyunk cselekedni. Már a könyv első, főként ukrán példákból építkező részei is ezt az elvet támasztják alá. Snyder felteszi a kérdést: vajon jogos-e „felszabadított területeknek” nevezni azokat a régiókat, ahonnan elűzték az orosz megszállókat – az ott élő emberek valóban szabadok-e? Természetesen nem. Ezért is tartja szerencsésebb kifejezésnek – és a helyiek által is használt – „megszállásmentesítést”. A szabadság ugyanis nem merülhet ki a megszállás vagy más akadályok hiányában: valami pozitív lehetőség kell legyen, ami segít az egyénnek kiteljesíteni az életét.

Így nevezi meg a szabadság öt tartóoszlopát: szuverenitás, meglepetésszerűség vagy újítás, mobilitás, tényszerűség és szolidaritás. Ezekből áll össze egy olyan társadalom, amelynek polgárai valóban szabadok: képesek szuverén döntéseket hozni; képesek a meglepetést okozni, azaz újító módon gondolkodni – itt hosszabban elidőzik azon, hogyan törekedtek a konszolidált kommunista diktatúrák a társadalmi kiszámíthatóságra; rendelkeznek a mozgás szabadságával, nemcsak fizikai értelemben, hanem a társadalmi mobilitás lehetőségeként is; elfogadják a tudományos tényeket; és képesek belehelyezkedni más emberek helyzetébe, sorsába.

A könyv egyik legfontosabb megállapítása így foglalható össze:

a szabadság nem a szabályok alóli mentesülés, hanem az a helyzet, amikor az alattunk lévő társadalmi rendszer lehetőséget nyújt egészséges és tartalmas életre – még akkor is, ha nem tartozunk a felső egy százalékhoz.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”