Olvasni muszáj

Lehetett volna "Kedves s*ggfej" is

  • Pálos György
  • 2025. február 15.

Sorköz

Virginie Despentes francia írónő indulásakor komoly indulatokat gerjesztett Franciaországban és külföldön is. Ahhoz képest a Kedves idióta szinte szelíd, a kiegyezés útjait kereső regény.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket.

Nyers és látszólag kíméletlen düh jellemezte már első, 1994-es regényét is, mely Dugj meg! címmel magyarul is megjelent. A macsó erőszakot elszenvedő nők véres bosszúhadjáratából filmes változat is készült (részben Despentes rendezői részvételével), s hatalmas botrányok, tiltakozások kísérték a forgalmazását 2000-ben. A bevételekben bízó kereskedelmi televíziós csatorna, a Canal +, finanszírozta a low budget produkciót, mely a regénnyel azonos címmel került a mozikba. (Sokat elárul a magyarországi forgalmazás szemérmességéről, hogy itthon Legyél velem címmel promotálták.) A megengedő francia korhatárbizottság eleinte csak a 16 éven felülieknek javasolta a megtekintést, ám a nyílt szexjeleneteket is tartalmazó film végül 18-as karikával került forgalmazásba, ahol persze meg is bukott. Pornónak túl finom és unalmas volt, szerzői filmnek pedig vállalhatatlanul pornográf. Az esztétikai és moralizáló vita ekkor még elvonta a figyelmet a mű mélyebb tartalmáról; a #MeToo-t időben messze megelőző amazonok erőszakos lázadásáról, a társadalmi egyenlőtlenségek veszélyeiről. S a csírájában megbúvó írói tehetségről.

 
Virginie Despentes
Fotó: Frédéric Bisson/Flickr
 

 

Az új könyv, a Kedves idióta nyelvezete egyszerű, olvasmányos, szókimondó. Virginie Despentes írásmódjára nem jellemző bármilyen szemérem: tárgyszerűen leíró, vagyis brutálisan sokkoló.

Későbbi műveiben finomodik a nyelvi megfogalmazás, s a tematika is gazdagodik. Despentes ennek köszönhetően sikeresen kitör a ráaggatott underground skatulyából és magasan jegyzett női alkotóként tekint rá napjainkban az irodalmi közélet valamint a könyvpiac. A Vernon Subutex című három kötetes rock-punk eposz megjelentetése óta szívesen jellemzik az írónőt a balzaci-zolai hagyomány folytatójaként, aki az elesetteket, a társadalmon kívül élőket, az örökös veszteseket, az alkoholistákat, a narkósokat, a melegeket, a munkanélkülieket stb. komplexusok és előítéletek nélkül és néhol nosztalgiával, megértéssel ábrázolja. Amelyben amúgy nincs helye sem a lenézésnek, sem a naiv, megbocsátó felmentésnek. Despentes olyan szerző, akinek az élettörténete, különösen a fiatalabb évei dúskálnak az élményekben: valamikor ő is ebből a körből jött, a perifériáról. És ezekből is merít.

 Fotó: Magvető 

 

A Kedves idióta – lehetett volna Kedves seggfej is magyarul – levélregény. Egy idősödő egykori díva (Rebecca) és egy középszerű, középkorú férfi író (Oscar) párbeszéde, kortárs digitális platformokon. Az írásbeli kapcsolatfelvételt egy meggondolatlan Instagram-poszt indítja be. Oscar, aki a gyerekkorától Rebecca rajongója, megpillantja egykori idolját egy nyilvános helyen, s végtelen csalódottságában ezt posztolja ki a nyilvánosságba: „Kövér és elhanyagolt, undorító a bőre, az a tipikus ocsmány, nagypofájú nő. Faszhorgasztó, komolyan. Úgy hallottam, mostanában fiatal feministák főtanácsadójaként nyomja.” A sértett díva felveszi a kesztyűt, tőle sem áll távol az alpári beszéd, s beleáll a provokációba: „Pont olyan vagy, mint a galamb, aki az ember vállára szarik... megvan a tizenötperc hírneved. Hiszen itt a bizonyíték rá, írok neked. Biztos vannak gyerekeid. Az ilyesfajta pasi szaporodik, nehogy már megszakadjon a vérvonal.”

Az erős kezdés meglepetésre néhány digitális ütésváltás után váratlanul párbeszéddé szelídül. A korábbi nagy sztár Rebecca mellé Oscar is felzárkózik a kellemesnek nem nevezhető közismertségben; egykori kiadói kolléganője, Zoé, a feminista blogger, a saját platformján szexuális molesztálással vádolja meg. Oscart felkészületlenül éri a támadás, összeomlik, narcisztikus, ám gyenge lábon álló macsósága sérülést szenved. Rebecca kíméletlenül őszinte megjegyzéseire önvizsgálattal reagál, s az egykori díva, a verbális karate fekete öves bajnoka is egyre személyesebb és önkritikusabb hangot üt meg a menetek során. Bizonyos értelemben egymás terapeutáivá válnak a levélváltások közben, mely a folyamat előrehaladtával önismereti kurzussá is alakul (amelyben a feminista élharcos Zoé is részt vállal). Despentes otthonosan mozog a köznapi szlengben, miközben filozofikusabb szövegei is közérthetőek és élesek, mint a szamuráj kardja. A King Kong teória (2006) egy hatalmas vádbeszéd, az újkori, feminista lázadó nő forradalmi, szókimondó kiáltványa a macsó férfidominancia ellen. Talán ezért is tartják sokan Zola lehetséges reinkarnációjának.

Ezekhez a korábbi írásaihoz képest

a Kedves idióta szinte szelíd, a kiegyezés útjait kereső regény, mintha a szerző a kibékíthetetlennek tűnő társadalmi vitákban valóban a dialógus lehetőségét keresné.

S bár kimondani is szörnyű, megértést várna el a karaktereitől. A levelezésben itt a középosztály többé-kevésbe edukált tagjai vesznek részt, akik bár érintkeznek a perifériára szorultak dühös szereplőivel, maguk is különböző komplexusokkal és függőségekkel küzdenek (alkohol, narkotikumok, szexualitás). Oscar, ha nehezen is, de beleáll az önvizsgálatba, igazán molesztált-e ő bárkit is élete során, Rebecca megküzd az önpusztító addikcióval s a díva szerep fenntartásának illúziójával, és Zoé is sokat megért a feminista harcos elmagányosodásáról, miután más feministák támadásait kell megélnie. Ám ahelyett, hogy a különböző digitális platformjaikon csak  saját vélt vagy valós igazukért harcolnának arra törekedve, hogy kivégezzék az ellenfeleiket, önreflexióra is képesek, netán az öniróniára is:

„Drága nővéreim, kitartás, nemsokára ugyanakkora barmok leszünk, mint a férfiak. Csakhogy épp hatalmunk nem lesz. Ugyanazokat a debil tanácskozó testületeket majmoljuk. Mi is csak mímeljük a felháborodást. Ugyanaz az alpári düh fog el bennünket, és ugyanúgy imádjuk a tekintélyt... A játék ugyanaz. És nem áll szándékomban megbocsátani, amit éppen most készültök elkövetni ellenem, ahogyan a férfiaknak sem bocsátottam meg. Hogy egészen pontos legyek, mondjuk ki: egyikőtök se jobb a másiknál. Ugyanúgy szar van a palacsintában. Amióta én is ezt eszem, képes vagyok felismerni.”

Mintha korunk forradalmi gesztusának számítana a megértés keresése, a másik ember komolyan vétele.

Virginie Despentes: Kedves idióta. Budapest, Magvető, 2024, 300 oldal. Fordította: Kiss Kornélia

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.