Olvasni muszáj

Lehetett volna "Kedves s*ggfej" is

  • Pálos György
  • 2025. február 15.

Sorköz

Virginie Despentes francia írónő indulásakor komoly indulatokat gerjesztett Franciaországban és külföldön is. Ahhoz képest a Kedves idióta szinte szelíd, a kiegyezés útjait kereső regény.

Kedves Olvasónk!

A Sorköz Olvasni muszáj sorozatában megmutatjuk: a Narancs szerzői nem csak írnak, olvasnak is a maguk örömére. Olvasnak és újraolvasnak régi és újabb klasszikusokat, méltán és méltatlanul elsüllyedt szerzőket, elfelejtett, a polc mögé csúszott könyveket és korábbi korok sztárkönyveit, véletlenszerűen vagy valami különös összejátszás révén elibük sodródott műveket.

Nyers és látszólag kíméletlen düh jellemezte már első, 1994-es regényét is, mely Dugj meg! címmel magyarul is megjelent. A macsó erőszakot elszenvedő nők véres bosszúhadjáratából filmes változat is készült (részben Despentes rendezői részvételével), s hatalmas botrányok, tiltakozások kísérték a forgalmazását 2000-ben. A bevételekben bízó kereskedelmi televíziós csatorna, a Canal +, finanszírozta a low budget produkciót, mely a regénnyel azonos címmel került a mozikba. (Sokat elárul a magyarországi forgalmazás szemérmességéről, hogy itthon Legyél velem címmel promotálták.) A megengedő francia korhatárbizottság eleinte csak a 16 éven felülieknek javasolta a megtekintést, ám a nyílt szexjeleneteket is tartalmazó film végül 18-as karikával került forgalmazásba, ahol persze meg is bukott. Pornónak túl finom és unalmas volt, szerzői filmnek pedig vállalhatatlanul pornográf. Az esztétikai és moralizáló vita ekkor még elvonta a figyelmet a mű mélyebb tartalmáról; a #MeToo-t időben messze megelőző amazonok erőszakos lázadásáról, a társadalmi egyenlőtlenségek veszélyeiről. S a csírájában megbúvó írói tehetségről.

 
Virginie Despentes
Fotó: Frédéric Bisson/Flickr
 

 

Az új könyv, a Kedves idióta nyelvezete egyszerű, olvasmányos, szókimondó. Virginie Despentes írásmódjára nem jellemző bármilyen szemérem: tárgyszerűen leíró, vagyis brutálisan sokkoló.

Későbbi műveiben finomodik a nyelvi megfogalmazás, s a tematika is gazdagodik. Despentes ennek köszönhetően sikeresen kitör a ráaggatott underground skatulyából és magasan jegyzett női alkotóként tekint rá napjainkban az irodalmi közélet valamint a könyvpiac. A Vernon Subutex című három kötetes rock-punk eposz megjelentetése óta szívesen jellemzik az írónőt a balzaci-zolai hagyomány folytatójaként, aki az elesetteket, a társadalmon kívül élőket, az örökös veszteseket, az alkoholistákat, a narkósokat, a melegeket, a munkanélkülieket stb. komplexusok és előítéletek nélkül és néhol nosztalgiával, megértéssel ábrázolja. Amelyben amúgy nincs helye sem a lenézésnek, sem a naiv, megbocsátó felmentésnek. Despentes olyan szerző, akinek az élettörténete, különösen a fiatalabb évei dúskálnak az élményekben: valamikor ő is ebből a körből jött, a perifériáról. És ezekből is merít.

 Fotó: Magvető 

 

A Kedves idióta – lehetett volna Kedves seggfej is magyarul – levélregény. Egy idősödő egykori díva (Rebecca) és egy középszerű, középkorú férfi író (Oscar) párbeszéde, kortárs digitális platformokon. Az írásbeli kapcsolatfelvételt egy meggondolatlan Instagram-poszt indítja be. Oscar, aki a gyerekkorától Rebecca rajongója, megpillantja egykori idolját egy nyilvános helyen, s végtelen csalódottságában ezt posztolja ki a nyilvánosságba: „Kövér és elhanyagolt, undorító a bőre, az a tipikus ocsmány, nagypofájú nő. Faszhorgasztó, komolyan. Úgy hallottam, mostanában fiatal feministák főtanácsadójaként nyomja.” A sértett díva felveszi a kesztyűt, tőle sem áll távol az alpári beszéd, s beleáll a provokációba: „Pont olyan vagy, mint a galamb, aki az ember vállára szarik... megvan a tizenötperc hírneved. Hiszen itt a bizonyíték rá, írok neked. Biztos vannak gyerekeid. Az ilyesfajta pasi szaporodik, nehogy már megszakadjon a vérvonal.”

Az erős kezdés meglepetésre néhány digitális ütésváltás után váratlanul párbeszéddé szelídül. A korábbi nagy sztár Rebecca mellé Oscar is felzárkózik a kellemesnek nem nevezhető közismertségben; egykori kiadói kolléganője, Zoé, a feminista blogger, a saját platformján szexuális molesztálással vádolja meg. Oscart felkészületlenül éri a támadás, összeomlik, narcisztikus, ám gyenge lábon álló macsósága sérülést szenved. Rebecca kíméletlenül őszinte megjegyzéseire önvizsgálattal reagál, s az egykori díva, a verbális karate fekete öves bajnoka is egyre személyesebb és önkritikusabb hangot üt meg a menetek során. Bizonyos értelemben egymás terapeutáivá válnak a levélváltások közben, mely a folyamat előrehaladtával önismereti kurzussá is alakul (amelyben a feminista élharcos Zoé is részt vállal). Despentes otthonosan mozog a köznapi szlengben, miközben filozofikusabb szövegei is közérthetőek és élesek, mint a szamuráj kardja. A King Kong teória (2006) egy hatalmas vádbeszéd, az újkori, feminista lázadó nő forradalmi, szókimondó kiáltványa a macsó férfidominancia ellen. Talán ezért is tartják sokan Zola lehetséges reinkarnációjának.

Ezekhez a korábbi írásaihoz képest

a Kedves idióta szinte szelíd, a kiegyezés útjait kereső regény, mintha a szerző a kibékíthetetlennek tűnő társadalmi vitákban valóban a dialógus lehetőségét keresné.

S bár kimondani is szörnyű, megértést várna el a karaktereitől. A levelezésben itt a középosztály többé-kevésbe edukált tagjai vesznek részt, akik bár érintkeznek a perifériára szorultak dühös szereplőivel, maguk is különböző komplexusokkal és függőségekkel küzdenek (alkohol, narkotikumok, szexualitás). Oscar, ha nehezen is, de beleáll az önvizsgálatba, igazán molesztált-e ő bárkit is élete során, Rebecca megküzd az önpusztító addikcióval s a díva szerep fenntartásának illúziójával, és Zoé is sokat megért a feminista harcos elmagányosodásáról, miután más feministák támadásait kell megélnie. Ám ahelyett, hogy a különböző digitális platformjaikon csak  saját vélt vagy valós igazukért harcolnának arra törekedve, hogy kivégezzék az ellenfeleiket, önreflexióra is képesek, netán az öniróniára is:

„Drága nővéreim, kitartás, nemsokára ugyanakkora barmok leszünk, mint a férfiak. Csakhogy épp hatalmunk nem lesz. Ugyanazokat a debil tanácskozó testületeket majmoljuk. Mi is csak mímeljük a felháborodást. Ugyanaz az alpári düh fog el bennünket, és ugyanúgy imádjuk a tekintélyt... A játék ugyanaz. És nem áll szándékomban megbocsátani, amit éppen most készültök elkövetni ellenem, ahogyan a férfiaknak sem bocsátottam meg. Hogy egészen pontos legyek, mondjuk ki: egyikőtök se jobb a másiknál. Ugyanúgy szar van a palacsintában. Amióta én is ezt eszem, képes vagyok felismerni.”

Mintha korunk forradalmi gesztusának számítana a megértés keresése, a másik ember komolyan vétele.

Virginie Despentes: Kedves idióta. Budapest, Magvető, 2024, 300 oldal. Fordította: Kiss Kornélia

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."