Kő-papír-olló verseny a Sugárban - Ökölharc

  • - kovácsy -
  • 2007. november 22.

Sport

Egyelőre nem tűnik úgy, hogy tömeghisztériába hajló szenvedélylyé válna az eredetileg kiszámolósdiként, később vitás esetek sorshúzásszerű eldöntésére is alkalmazott játék, akkor sem, ha már világszerte rendeznek bajnokságokat, és a legjobbak - vagy inkább leglelkesebbek - évek óta összecsapnak a világbajnoki címért.

Egyelőre nem tűnik úgy, hogy tömeghisztériába hajló szenvedélylyé válna az eredetileg kiszámolósdiként, később vitás esetek sorshúzásszerű eldöntésére is alkalmazott játék, akkor sem, ha már világszerte rendeznek bajnokságokat, és a legjobbak - vagy inkább leglelkesebbek - évek óta összecsapnak a világbajnoki címért.

*

Az első budapesti kő-papír-olló küzdelem (melyet két hónappal megelőzött egy kecskeméti "amatőr bajnokság") legnagyobb vonzerejét - természetesen az esemény kimagasló sporttörténeti jelentősége mellett - kétségkívül a győztesnek járó félmillió forintos fődíj adta. A könnyen megszerezhető pénz ennek ellenére eleinte igen mérsékelten mozgatta meg a főváros gyerek-, illetve kocsmasportokra fogékony közönségét. Igaz, a kezdés időpontját sem igazán sulykolták a hirdetmények, így aztán tíz óra körül igencsak ritkásan lézengtek a versenyzők az éleződő versenyt dacosan vállaló, nemrég egy bizakodó felújításon is átesett üzletközpontban. Az esemény logójával ellátott fehér pólóban feszítő hoszteszek a nevezési írnokok felé terelték a vonakodó kamaszokat, de feltűntek egész családok is, hogy helyzetbe hozzák serdületlen gyermekeiket, egyszersmind megszerezzék az első fordulóban máris megnyerhető száz ergonomikus háztartási olló egyikét.

A versenypultoknál akciókész, ruganyos testtartással várakozó bírák rendre elismételték a szabályokat. Valamirevaló kő-papír-olló versenyen nem ejtjük ki ezeket a szavakat, viszont háromszor lendületesen pumpálunk a karunkkal, hogy összehangoljuk a ritmusunkat. Ez a priming, ami úgy néz ki, mintha hisztérikusan az asztalt csapkodnánk, ehelyett azonban a másik tenyerünkbe helyezzük el az ütéseket - ami szembemegy a 165 esztendős története során több névváltozáson is átesett World Rock, Paper, Scissors Society aggályos részletességgel megfogalmazott előírásaival, amelyeket a szervezet által rendezett (a levelezőlista tanúsága szerint derekas társas sörözésbe torkolló) versenyeken is irányadónak tekintenek. Ott ugyanis a levegőbe vesznek a gyors egymásutánban megismételt karmozdulatok, hogy azután a két, egymással szemben támadó pózban és zordon tekintettel elhelyezkedő versenyző negyedikre lendületből bemutathassa választott jelét, örömsikolyokat csiklandva ki a jelen lévő hölgyekből.

Nos, Zugló és Kőbánya határvidékén ilyen magasra azért nem csapott a feszültség ezen az őszi szombat délelőttön, és a hatalmas teremben szétszórtan elhelyezett pultoknál, majd a ringből inkább csak a fehér kesztyűs tenyerüket a küzdők ökle közé helyező, majd felkapó bírók komoran emelt hangon ismételgetett "Egy, kettő, három, csata!" felszólításait lehetett hallani. A (döntetleneket nem számítva) három ütközetből álló körök és három körből álló küzdelmek olyan gyorsan zajlanak, hogy kétségkívül igényel bizonyos koncentrációt, ha a versenyző bármiféle stratégiát akar követni, amit aztán a gyors kiismerhetőség miatt rögtön módosítania kell. Így aztán szükségképpen létrejön az a feszültség, amely minden verseny elengedhetetlen része.

Tény, hogy mindenféle hiedelmek keringenek nemcsak a világhálón, hanem a szakirányú közbeszédben is arra nézve, hogy miután a "statisztikailag" legvalószínűbb kezdő bemutatás a "kő", a legjobb stratégiai választás "papírral" indítani, aztán úgy is lehet okoskodni, hogy ismételt bemondás után a partner "fölémond" előző választásunknak, emiatt célszerű, ha a harmadik lehetőség mellett döntünk. Mások a gyakori ismétlésekre esküsznek, és vannak, akik a delejes tekintet erejében hisznek.

Igaz, hogy a világszövetség Torontóban székel, itt rendezik a világbajnokságokat is (a legmagasabb pénzdíjjal járó versenyek viszont Las Vegas-i pókerezők között zajlanak), a játék azonban Japánban a legnépszerűbb, ahol janken (dzsanken) a neve, és a legkülönbözőbb döntési helyzetekben alkalmazzák. Hívják Roshambónak is, az amerikai függetlenségi háborúban ötezer francia katona élén vitézkedő Rochambeau márki után, aki a legenda szerint valami vitás hadi kérdésben választotta a döntésnek ezt a módját. Indonéziában az elefánt/ember/hangya hármas dívik. Vannak, akik bizonyos misztikus mélységeket fedeznek fel a játékban (akárhová állsz, van hozzád képest jobb és rosszabb pozíció). Mások a lehetőségek bővítésében lelik örömüket. Egy negyedikkel (pl. forrás, dinamit) billentik el ezt a szép arányosságot, vagy újabb és újabb elemekkel (víz, Hold, farkas, fejsze, szivacs, tál) és relációkkal (visszatükröz, elpusztít, magába fogad) fárasztják baráti körüket.

Mindazonáltal a mostani versengés megmaradt a hagyományos, szikár keretek között, és miután versenyen kívül néhány tréfás kedvű bulvárhíresség is összecsapott, egy kemény hármas kördöntő végeztével egy fiatalember elnyerte a jelentős pénzdíjat, amelyet szabászvállalkozásának beindítására kíván felhasználni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.