Interjú

„A király beleállt”

Bíró Dalma emberi jogi aktivista a gyilkos robotok elleni kampányról

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2019. december 7.

Tudomány

A Campaign to Stop Killer Robots, vagyis az Állítsuk meg a gyilkos robotokat kezdeményezés 2012-ben indult, és eddig 60 ország 129 civil szervezete csatlakozott hozzá. A magyarországi kampány koordinátorával beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mik azok a gyilkos robotok?

Bíró Dalma: Olyan fegyverrendszerekről van szó, amelyek egy algoritmus alkalmazásával emberi beavatkozás nélkül is képesek kiválasztani a célpontot. Az algoritmus fogja „eldönteni”, hogy meghalsz-e vagy sem. Tudjuk, hogy mi az önvezérlésű (autonóm) autó, értjük, hogy nincs benne ember, hogy be van programozva – ugyanígy kell elképzelnünk az autonóm fegyverrendszereket is.

MN: Vagyis miután entert nyomtak a vezérlőteremben, egy másodperc múlva már csak tehetetlenül szemlélheti a monitoron a vezérkar, ha váratlanul mégsem egy terrorista, hanem egy ártatlan gyermek lép ki a célpontként megjelölt építmény ajtaján? Egyelőre fejlesztési fázisban jár a folyamat, be lehet-e tiltatni bármit is ebben a fázisban?

BD: 1998-ban nemzetközi egyezménnyel betiltattuk a vakító lézerfegyvereket, a lézer ilyen irányú felhasználását a hadászatban. Sikerült megelőzni, hogy szériában gyártsák. Így szeretnénk betiltatni a gyilkos robotokat is.

MN: A kampány idén júniusban Magyarországon is elindult. A felvilágosító anyagotokban megválaszoljátok azokat az „ellenszak­értői” véleményeket is, amelyek a gyilkos robotok mellett érvelnek. Például, hogy kevesebb katona fog meghalni a hadszíntéren.

BD: De akkor ki fog meghalni, ha nem a katona? A civilek? Róluk nem esik szó. Az autonóm fegyverek használata lehetetlenné teszi az emberi beavatkozást a civilek védelmében.

MN: Az érveitek közt azt is olvashatjuk, hogy „Magyarország az egyik olyan állam volt, amely nem fogalmazta meg az autonóm fegyverrendszerekkel kapcsolatos álláspontját az ENSZ kormányzati szakértői csoport 2018. évi genfi találkozóján” – annak dacára, hogy „Törökország és Dél-Korea után Magyarországon a legmagasabb a gyilkos robotok elutasítása: az Ipsos mérése szerint 74 százalékos”. Mennyire vagy bizakodó?

BD: Amikor azt mondják, hogy utópia a gyilkos robotok betiltása, azt válaszolom: hallottam én már ezt a mondatot ezelőtt 26 évvel, a taposóaknák betiltásakor is.

MN: A Nemzetközi Kampány a Taposóaknák Betiltásáért szociális mobilizátoraként, a Jody Williams vezette csapat aktivistájaként 1997-ben te is átvehetted a taposóaknák betiltásáért folytatott munkát elismerő Nobel-békedíjat. Hogyan lettél a csapat tagja?

BD: 1992-ben másoddiplomásként kerültem ki Svédországba, ahol az ottani kormány felhívására elindult egy civil szerveződés: a kambodzsai első szabad választások lebonyolítására kerestek önkénteseket. Ment a duruzs az egyetemen, én is jelentkeztem, négyezerből hatunkat választottak ki. Ami elsőre meglepett Svédországban, és magába is húzott, az az önkéntesség nagy társadalmi népszerűsége volt. Az emberek ott büszkék rá, hogy önkéntes munkát is végeznek. Nem kell a diákoknak jogszabályban előírni, mint például Magyarországon, hogy meghatározott óraszámban önkéntes munkára menjenek.

MN: Mi történt Kambodzsában?

BD: Az önkéntességem első fél évében egy barátnőm aknára lépett, és meghalt. Annyira szíven ütött ez, azt éreztem, hogy valamit tennem kell. Kambodzsában akkoriban minden hatodik ember taposóakna áldozatául esett, elvesztette a karját, a lábát vagy a szemét… Írtam egy petíciót a kambodzsai királynak, melyben arra kértem, hogy álljon a taposóaknák telepítésének betiltását célzó kezdeményezés mögé, illetve hozzon a kormány politikai intézkedéseket az aknák felszedésére és az áldozatok rehabilitálására. A kollégáim le akartak beszélni, de 1994-ben végül átadtam a petíciót, és javaslatot tettem arra, hogy szervezzünk Kambodzsában egy világkongresszust. A király pedig beleállt. Az első világkongresszusra 1995-ben háromszáz ember jött el, köztük politikusok is, és beindult az aknamentes világot célzó kampány. Ezután felkértek, hogy nemzetközi szinten is legyek a kampány szociális mobilizátora. Különféle projekteket szerveztünk: Genfben ma is áll a Broken Chair, a három lábon billegő szék, mely köztéri alkotásként hívta fel a figyelmet az ügyünkre. Jó ötletnek bizonyult, hogy művészekkel dolgozzunk együtt, mert ők át tudják fordítani nonverbális kommunikációba is az üzenetet. A szív és az agy közötti húsz centi olykor fényévnyi távolság tud lenni… Majd’ száz országba eljutottunk, megcsináltuk a Ban Bus kampánytúrát, az Egyesült Államok 24 államában jártunk, több mint száz előadást tartottunk. És mindenhová elmentünk, ahol az akna áldozatokat szedett, Mozambiktól Afganisztánig, hogy a kormányok és a civilek között párbeszédet indítsunk. Ennek eredményeként mára 164 ország csatlakozott az egyezményhez.

MN: Eljutottál Lady Dianához is, aki az egyik legbefolyásosabb arca lett a kampánynak.

BD: Vele is együtt dolgoztunk, Paul McCartney-val is, így sikerült megnyernünk művészeket, hírességeket támogatónak, többek között Noor jordániai királynét. Elképesztő találkozások voltak… Magam sem gondoltam, hogy ennyi erő van bennem. De épp ez a lényeg: ha a közösséget érintő problémával találkozol az utcán, ne fordulj el előle, nézz szembe a feladattal! Nem kell nagy dolgokra gondolni, kis közösségi tettekre van szükség először. Gondoljunk csak Rosa Parksra, az amerikai feketék polgárjogi mozgalmának egyik vezéralakjára, vagy Gandhi sómenetére! Vagy Greta Thunbergre.

MN: Greta Thunberget a politikai, üzleti élet hatalmasságai szünet nélkül támadják, próbálják nevetségessé tenni. A klímakatasztrófára fókuszáló Fridays for Future tüntetéseket a világ több nagyvárosában szétzavarták, demonstrálókat tartóztattak le. Mire számítasz a gyilkos robotok betiltását célzó kampányban?

BD: Pardavi Márta, a Magyar Helsinki Bizottság társelnöke éppen a minap mesélte, hogy Greta Thunberget is meghívták a díját­adóra. Nekem is az a célom, hogy meghívjam a gyilkos robotok elleni kampányba. Tudunk egymástól tanulni. Szeretném, ha a fiatalokat ebben a kampányban is tudnánk aktivizálni: ők legalább olyan hatékonyak tudnak lenni, mint a hírességek, művészek.

MN: Greta Thunberg azok szemében is szálka, akik nem tudnak a komfortzónájukból kilépni, hanem inkább az áldozati szerepben tetszelegnek, mondván: úgyis mindent visznek a multik, úgyis visszafordíthatatlan a környezetszennyezési folyamat, úgyis meghalnak civilek a háborúkban, mivel úgyis lesznek háborúk…

BD: Az elkövetők mellett a be nem avatkozók nagy tábora mozgatja igazából a világot, rájuk számíthatnak az elkövetők. Tény, hogy a rendszerszintű kihívások közt a kapitalizmus a legnagyobb kihívás, s ehhez kapcsolódnak a környezetvédelem, a rozsdásodó demokrácia vagy akár a mesterséges intelligencia kihívásai is. Hol van a mi szerepünk, hol van lehetőségünk a beavatkozásra? Alakítója vagyok-e vagy elszenvedője az életemnek, a társadalom életé­nek? Magyarországon az „áldozati struktúra” családi és társadalmi szinten is erősen visszaveti az aktivitást: hogyan állok valami mögé, ha áldozat vagyok? Ez visszaveti a demokratizálódási folyamatot is. Svédországra az ellenkezője a jellemző, és Greta Thunberg ezt az üzenetet tudja közvetíteni a generációjának világszerte. Nem hagyják, hogy belekényszerítsék őket az áldozati szerepbe. Amikor 13–14 éves gyerekeket tanítottam Svédországban, ahová Magyarországról egy „kommunista” berendezkedés társadalomismeretével érkeztem, a tanítványaim – akik valójában engem tanítottak – azt kérdezték: „Dalma, ezt hogy gondolod?! Ha én kimegyek az utcára, és megmondom, hogy mit és hogyan szeretnék, akkor változást tudok elérni!” Kiabálj, ha valami szükségleted van – Svédországban ez nem kérdés.

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.