Geszti Péter hajlékony gerince

  • narancs.hu
  • 2014. július 30.

Villámnarancs

Nemrég drámai interjúban fejtette ki lesújtó véleményét a politikáról és a magyar elitről. Most pedig előzékenyen meg is mutatja, mire gondolt.

Kevés interjú futott be akkora karriert az online médiában, mint a hvg.hu borongós-alákérdezős beszélgetése Geszti Péterrel. Igazi szívfacsaró közérzeti líra volt az, amelyben a művész keserűen, keményen és minden konkrétumot ügyesen kerülve elmondta éppen azt, amit oly sokan szeretnek hallani, sokadszorra is. „Közöny van, restség és félelem.” Vagy: „Ebben az országban most jobb, ha befogod a szádat.” Pedig: „Az emberek nagy része szerintem normális akar lenni.” És így tovább.

Az eszmetörténésznek és szociológusnak is kiváló Geszti történelmi távlatokba helyezte az országot sújtó válság okait: „A magyar elit szinte soha nem tudott úgy élni a lehetőségeivel és a felelősségével, hogy a közérdeket a saját anyagias érdekeinél előbbre tartsa.” De tudja a megoldást is: „Egyszerűen jól kell csinálni azt, amivel foglalkozol. A szakmádban ragaszkodnod kell a minőséghez, és nem szabad mindig belemenni a legegyszerűbb alternatívába, és legdurvább árversenybe. Akkor is meg kell maradnod a saját minőségi követelményeidnél, ha a környezet már nem támaszt ilyen igényeket. Továbbra is hiteles tartalmakat kell előállítani, ez pedig a pékektől az írókig mindenkire igaz.”

Érdekes interakcióba lép a fenti mondatokkal a Bors mai cikke, amelyből nemcsak az derül ki, hogy Geszti az NKA-tól behúzott 800 ezret dalszövegírásra (soha nem találnák ki: A Pál utcai fiúk készülő musicalváltozatához ír dalszövegeket), hanem egy ennél sokkal cifrább eset is. A lap információi szerint ugyanis Geszti a Magyar Nemzeti Filmalap marketingeseként dolgozik évi hatmillióért, ezzel párhuzamosan pedig producerként pályázott az őt alkalmazó szervezethez, és hát mit ad isten, nyert is hét és fél millát.

Hogy mi a tanulság? „Egyszerűen jól kell csinálni azt, amivel foglalkozol.”

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.