„Jaj, hogy lennék én antiszemita” – Szentmihályi Szabó belezokog az olasz sajtóba

  • narancs.hu
  • 2014. július 26.

Villámnarancs

Szentmihályi Szabó Péter nem lesz Magyarország római nagykövete – örülünk. Nevezett maga lépett vissza a magyar kormány felkérése elől – ezt gyanútlan megfigyelő akár tisztességes, emberi kiállásnak is vélheti. De elhamarkodottan ítélkezni több mint hiba, bűn.

A kicsit megbántott Szentmihályi Szabó immár visszalépésével nyert teljes erkölcsi magaslatáról nyilatkozza a valamelyest megkönnyebbült Corriere della Serának a következőket: „Nem tartom magam antiszemitának. Messze áll tőlem minden rasszista vagy idegengyűlölő érzelem.”  via valasz.hu

false

 

Fotó: MTI

Ah, vagy úgy. Nem antiszemita. Még szerencse, hogy nem az, hisz’ mit írt volna akkor az alábbiak helyett, ha történetesen mégis antiszemita egy kicsit. „Felismerni őket nem nehéz, mert egyszerre gyávák és szemtelenek. A pénz az istenük, az anyanyelvük, abban bíztak elejétől fogva. Árkos szemük, petyhüdt bőrük, nyirkos tenyerük, hideg lábuk, torz mosolyuk elárulja őket. A világon mindenütt megtalálhatók. Ők a Sátán ügynökei. Félelmet keltenek és a félelemből élnek. Békétlenséget, viszályt keltenek. Állandóan csomagolnak, mégsem mennek el. Idegen lények, akiknek küldetése a helyi közösségek elpusztítása? Nemzetközi bűnözők, akik Marx és Lenin nyomában eltökélték, hogy szolgaságba juttatják az emberiséget? Örök hontalanok, vándorlásra ítélve? Ők a kamatszedők, az elsők, akik kitalálták, hogy a tőke munka nélkül is »dolgozik«, bár nincs a pénz mögött áru, csak egy darab fém, egy darab papír, vagy ma már csak egy digitális jel a számítógépen. Mindenki fél tőlük, mégis rettegnek azoktól, akik félnek tőlük.”

Nem folytatjuk, hányunk. Akinek van hozzá kedve, itt a teljes cikke.

Szóval, akkor ennyit az emberi értékekről, tisztességről. Nos, attól, hogy valaki nem lesz római nagykövet, még rendes ember sem lesz, csak ilyen… hogy is mondjuk… „én nem vagyok antiszemita”-ember.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.