Miért terjeszt Bayer Zsolt régi náci hoaxokat?

  • narancs.hu
  • 2016. augusztus 31.

Villámnarancs

Nyilván maga is tudja, hogy kamu. De akkor miért?

Néhány nappal ezelőtt egy régi antiszemita mémet osztott meg Bayer Zsolt a blogján, Versike címmel. A szöveg nagyjából tíz éve terjeng különböző náci, ufóhívő és hasonló oldalakon. Ez idő alatt a leghitelesebb forrás, amely beszámolt róla, a Kurucinfó volt. Mindenhol ugyanazzal a felvezetéssel szerepel mint „Dr. Regős Péter, a Magyar Zsidók Világszövetsége szóvivőjének verse”.

Ilyen versszakokkal:

Hangosak a fasz magyarok,
Fajtiszták, mint az olaszok.
Buták, mint az oroszok
S úgy végzik, mint a karthágó'k.

Vagy:

Elveszett tekintélyüket féltik,
De mások a nyelvüket sem értik,
Nem tartoznak nyelvcsaládba,
Csak a tetves, bús picsába.

Aki végigolvassa a szerzeményt, rögtön látja, hogy ezt vagy valami elmeroggyant írta, vagy direkt provokáció. Vagy mindkettő.

Az évek során többen próbáltak utánajárni, kicsoda Regős Péter. Az említett szervezet már biztosan megszűnt rég. A személyről volt, aki nem talált semmit, más pedig azt állítja, hogy Regős valóban él(t), de egy balesetben megsérült, és azóta vállalhatatlan megnyilatkozásai vannak. De még ha létezik is, semmi nem bizonyítja, hogy a fenti szöveget tényleg ő írta.

De hát mindegy is, van-e ilyen ember, él-e még, épelméjű-e és írt-e ilyen verset. A lényeget mindenki érti: zsigernácik hergelik ezzel egymást, bizonyítván, hogy milyen alávalók a zsidók. Nézzenek bele akármelyik fórumba, láthatják, milyen uszító hatású szöveg ez.

A kérdés már csak az, hogy miért terjeszti ezt Bayer Zsolt, a kormánypárt prominens tagja, lovagkeresztes mintaújságíró? Nyilván nem gondolhatja, hogy ez így, ebben a formában igaz, hiteles, fontos, hírértékű információ. Az sem valószínű, hogy ezzel új híveket nyerne meg az antiszemitizmusnak vagy pláne a Fidesznek. De akkor miért?

Erre a választ csak a Jóisten, Orbán Viktor és Bayer Zsolt tudhatja, mi csupán annyit jegyeznénk meg, hogy az ilyesmi tökéletesen illeszkedik az orosz dezinformációs technikák közé. Ellenőrizhetetlen, sokkoló, akár egymásnak ellentmondó hírek közlése anélkül, hogy bizonyítani vagy cáfolni akarnánk őket – ez Putyin propagandájának fontos része.

Ebben a cikkben elemeztük a módszert, és ott nyilatkozza nekünk Ian Bateson, Ukrajnában élő amerikai újságíró: „Az orosz hírszolgáltatás célja az, hogy elterjessze azt a felfogást, hogy nincsenek tények, csak nézőpontok.” Bayer Zsolt ebben a műfajban is tehetségesnek bizonyul.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.