A legjobb magyar csellisták zenélnek a Concerto Budapest csellóünnepén

  • narancs.hu
  • 2023. november 19.

Zene

Ez egy olyan hangszer, amit át kell ölelni ahhoz, hogy megszólaljon.

A Concerto Budapest kétnapos Concerto Csellóünnepet rendez, amely november 25-én és 26-án a Zeneakadémián vonultatja fel Magyarország csellóművészeinek krémjét. Az eseménysorozat amellett, hogy felhívja a figyelmet a hangszerben rejlő lehetőségek kimeríthetetlen tárházára, találkozási lehetőséget teremt hazánk legnagyobb csellóművészei számára, akik között több mester és tanítvány is található. A fesztiválon közreműködik többek között Perényi Miklós, Varga Tamás, Fenyő László, Somodari Péter, Várdai István, Rohmann Ditta, Kokas Dóra, Karasszon Eszter, Szabó Ildikó és Devich Gergely.

„Rajongva szeretem a csellót! Számomra az egyik legtitokzatosabb, legkifejezőbb hangszer, amelyet mindig ámulattal és áhítattal hallgattam. Egy hangszer, melyet először meg kell ölelnünk ahhoz, hogy megszólaltassuk. Azaz a zenélés lényegéhez, a szeretet közvetítéséhez már eleve úgy kezdünk hozzá, hogy először átöleljük azt, ami a hangot adja”

– mondta Keller András a Concerto Csellóünnep sajtótájékoztatóján. A 2021-ben megrendezett Viva La Viola! – a brácsát éltető tematikus nap – után a csellófesztivállal hagyományt akar teremteni a karmester.

 
Perényi Miklós
Fotó: Csibi Szilvia/Müpa
 

 

A Zeneakadémia Nagytermében, a Solti teremben és a Kupolateremben elhangzó kilenc koncerten a cselló mind szólista-, mind kamarazenei szerepben megszólal. Triók, vonósnégyesek, különböző kamarazenei felállások, kamarazenekari művek és nagyzenekaros csellóversenyek is hallhatók majd.

A fesztivál első napján Várdai István Haydn két csellóversenyét játssza a Liszt Ferenc Kamarazenekarral. A Saint-Saëns-csellóverseny szólistája Rohmann Ditta lesz, Schumann a-moll gordonkaversenyét Fenyő László adja elő, Dvořák h-moll csellóversenyét pedig Perényi Miklós előadásában hallgathatja meg a közönség.

A fesztivál második napján Richard Strauss Don Quixote című műve, Bach egyik szólószvitje és kortárs művek szólnak, zenél a Keller Quartet és a Nemzeti Filharmonikusok is. Este a Concerto Budapest négy ikonikus művel zár: Beethoven után Elgar e-moll csellóversenye szól Kokas Dóra tolmácsolásában, majd Arvo Pärt és Schönberg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.