Lemez

Akkord: Akkord

  • Velkei Zoltán
  • 2014. január 5.

Zene

A manchesteri Akkord két ismert angol producer, Synkro és Indigo hosszú ideig meglehetősen nagy titokban tartott közös projektje. Mindketten nyitott gondolkodásúak, és hasonló világból jönnek - ismerősen mozognak a drum & bass, a jungle, a breakbeat, a dubstep, az ambient és még ki tudja, minek a dimenziójában -, így nem meglepő, hogy amikor együtt dolgoznak a stúdióban, akkor nehezen beskatulyázható zenéket írnak.

Bemutatkozó albumuk pontos képet fest róluk, miközben ügyesen reflektál az útkereső elektronikus zene aktualitásaira is. A Torr Vale-ben hallható váratlan ritmusváltás és sejtelmes IDM/ambient-hátterek például a mostanában egyre népszerűbb kazettakiadók szabadszelleműségét idézik, a Smoke Circle breakbeatszerű törzsi dobjai és kántálásai pedig a bristoli Livity Sound-kollektíva felé biccentenek egyet. Nem kerül bajba az album akkor sem, amikor az Akkord elsősorban a saját ötleteit juttatja érvényre egyértelmű külső hivatkozások nélkül: a Conveyor nyolcadaiban és tizenhatodaiban mesteri pontossággal elhelyezett hangminták már-már hangszobrászi megszállottságról árulkodnak, ugyanakkor azt is jó hallani (a Navigate-ben), hogy a szerzők képesek valamelyest elengedni magukat egy ösztönösebb, kevesebb gondolkodást igénylő techno kedvéért.

A lemez így hitelesen mutatja be, hogy mivel kísérleteznek jelenleg az elektronikus zene brit úttörői. Az utóbbi évek buliközpontú témái után most ismét a nehezebb, sötétebb és összetettebb munkák kerülnek előtérbe, ami izgalmas lehet azoknak, akik unják már a posztdubstepkorszak mostanra ismertté vált irányvonalait.

Houndstooth/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."