Lemez

Leonidas Kavakos

  • - csont -
  • 2014. január 5.

Zene

Leonidas Kavakos - régi jó görög-magyar barátunk; számtalanszor ájultunk el művészetétől, magam a legszebb emlékeim közt őrzöm a kiváló zongoristával, Nagy Péterrel adott estjét, így aztán külön öröm volt, hogy az ott elhangzottak egy része (a két Bartók-rapszódia, ugyancsak Nagy Péter közreműködésével) is szerepel az új lemezen.

Kavakos szinte anyanyelvi szinten sajátította el a Bartók-féle idiómát; magyarul artikulál, minden görcs nélkül. Az I. rapszódia lassú tételében felhangzó "hallgató" téma nem is szólhatna átszellemültebben, a 2. rapszódia első témája pedig olyan méltósággal és annyi honvággyal zeng, mint az emigrációt előlegező Hegedűverseny fődallama, miközben a zárótétel drámaisága jóval több, mint ami egy kisebb igényű darabtól elvárható. Mindkét rapszódia frenetikus, spontán, és oly tapinthatóan élő, mintha koncerten lennénk. Brahms és a fiatal Bartók kapcsolata közismert, ennek ellenére ritkán játsszák őket együtt. Ezért a Bartók-zene után revelatív a német mester magyar táncaiból kínált válogatás.

Persze a lemez legnagyobb tette Brahms 1879-ben bemutatott Hegedűversenye. Hatalmas erejű, máskor őszies rezignációjú, intimen szimfonikus hangzás (a lipcsei Gewandhausorchestra hihetetlen intenzitással, színgazdagsággal szól Riccardo Chailly vezényletével). A második tétel koráljánál nehéz szebbet elgondolni, a zárótétel "magyarosch", de hiteles tánclejtése fejedelmi korona előadónak-hallgatónak egyaránt.

Universal/Decca, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."