Lemez

Leonidas Kavakos

  • - csont -
  • 2014. január 5.

Zene

Leonidas Kavakos - régi jó görög-magyar barátunk; számtalanszor ájultunk el művészetétől, magam a legszebb emlékeim közt őrzöm a kiváló zongoristával, Nagy Péterrel adott estjét, így aztán külön öröm volt, hogy az ott elhangzottak egy része (a két Bartók-rapszódia, ugyancsak Nagy Péter közreműködésével) is szerepel az új lemezen.

Kavakos szinte anyanyelvi szinten sajátította el a Bartók-féle idiómát; magyarul artikulál, minden görcs nélkül. Az I. rapszódia lassú tételében felhangzó "hallgató" téma nem is szólhatna átszellemültebben, a 2. rapszódia első témája pedig olyan méltósággal és annyi honvággyal zeng, mint az emigrációt előlegező Hegedűverseny fődallama, miközben a zárótétel drámaisága jóval több, mint ami egy kisebb igényű darabtól elvárható. Mindkét rapszódia frenetikus, spontán, és oly tapinthatóan élő, mintha koncerten lennénk. Brahms és a fiatal Bartók kapcsolata közismert, ennek ellenére ritkán játsszák őket együtt. Ezért a Bartók-zene után revelatív a német mester magyar táncaiból kínált válogatás.

Persze a lemez legnagyobb tette Brahms 1879-ben bemutatott Hegedűversenye. Hatalmas erejű, máskor őszies rezignációjú, intimen szimfonikus hangzás (a lipcsei Gewandhausorchestra hihetetlen intenzitással, színgazdagsággal szól Riccardo Chailly vezényletével). A második tétel koráljánál nehéz szebbet elgondolni, a zárótétel "magyarosch", de hiteles tánclejtése fejedelmi korona előadónak-hallgatónak egyaránt.

Universal/Decca, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.