Az ezüst kaméleon (Andy Warhol filozófiája A-tól B-ig és vissza)

  • Hajdu István
  • 2005. május 5.

Zene

Siránkozhatnánk - amúgy joggal is tennénk -, hogy mi a fenének kellett harminc évet várni Warhol katekizmusának magyarországi megjelenésére, de ne kezdjünk lamentálni mégse, mert sorsszerű és teljesen rendben lévő, hogy a szöveg csak most "ért ide".

Siránkozhatnánk - amúgy joggal is tennénk -, hogy mi a fenének kellett harminc évet várni Warhol katekizmusának magyarországi megjelenésére, de ne kezdjünk lamentálni mégse, mert sorsszerű és teljesen rendben lévő, hogy a szöveg csak most "ért ide". Az a benyomásom ugyanis, hogy ama kulturális mibenlét, melyben annak idején az akkor 44 éves, jó tíz éve tartós világhírben szenvedő művész összefoglalta, magnóra mondta és megírta-megíratta könyvét, Kelet-Közép-Európában jórészt teljesen ismeretlen volt, s csak visszfényekből és félreértésekből lehetett a lényegére következtetni. Így a maguk idejében itt Warhol bölcselmei, igéi és megmondásai

pusztán vicces

kuriozitásokként haltak volna hamvukba. Most azonban, hogy néhány éve már nálunk is nagy teherbírású liftek közlekednek a magas- és mélykultúra között annak érdekében, hogy soha többé ne válhassanak el egymástól és a nivellálódás teljes lehessen; akkor, amikor a kultúrslepp és a sleppkultúra végleg egybevegyült, amikor végre értjük már, mi a fogyasztás és a fogyaszthatóság, Warhol minden kötőszava és írásjele a helyére kerül itthon is, nekünk is.

Innentől már nem kell iróniát, társadalomkritikát, más szempontból művészeti vagy szociális "üzenetet" vizionálni Andy Warhol filozófiájának téziseibe, szőrén lehet kezelni a dolgot. A pop-art pápája, ahogy annak idején nevezték - anélkül, hogy ő komolyabban tiltakozott volna valaha is a blaszfémia okán (máshonnan tudjuk, hívő katolikus volt, s az ellene elkövetett merénylet után minden vasárnap misére ment) -, a pop-art ikonikus figurája tehát nem kinyilatkoztat, hanem életvezetési tanácsokat ad, nem konfesszionál, inkább konfekcionál (bocsánat). Vagyis józan, egyszerű mondatokkal igyekszik eligazítani olvasóját. Szót kerít bőrbajára, csokoládéfüggőségére, aszexualitására, és segíteni igyekszik mindazoknak, akik hasonló nyavalyákkal küszködnek; lakberendezési, vásárlási, öltözködési és tisztálkodási javaslataival pedig szinte mindannyiunk kedvébe tud járni. Ha az intelligens olvasó képes behelyettesíteni a hetvenes évek amerikai árucikkeit és márkáit a most itthon kapható termékekre és címkéikre, úgy sikerrel próbálhatja ki Andy olykor közvetlen, máskor tolmácsolt tapasztalatait, s bizonyos, hogy nem is jár rosszul.

Amint sminkje és ezüstparókája alatt, mondatainak objektivitása mögött is ott húzódik egy másik Andy Warhol, aki megíratlanul hagyott könyve (s nem filozófiája) néhány passzusát mégiscsak belerejtette ebbe a profán breviáriumba. Talán nevetségesen hangzik, én mégis úgy gondolom, hogy mélyen igaz: egy nehéz sorsú kisember fejlődésregénye bontható ki a szavakból, pontosan úgy, azzal a kissé avítt hangzással, ahogy újraolvasva az iménti szavakat érezzük: Warhol könyve, ismétlem, egy nehéz sorsú kisember felemelkedésének története (is). Mert az azért mégiscsak káprázatos - és ahogy Warhol sejteti, csak amerikai - történet lehet, melynek során egy szegény, sokat betegeskedő,

cseh-morva-szlovák-ruszin

származású kisfiú egyetemes kulturális jelképpé, Liz Taylorral, Dalíval, Mick Jaggerrel puszizkodó idollá válik, miközben - s ezt több ízben elmondja magáról - nincs is karaktere, gyenge lénye feloldódik másokéban. "Amikor olyan akarsz lenni, mint valami, az azt jelenti, hogy igazán szereted. Amikor olyan akarsz lenni, mint a kő, akkor igazán szereted a követ. Én a műanyag babákat szeretem" - írja, s e mondatok a legjelentőségtelibbek közé tartoznak. Már csak azért is, mert közvetlenül mutatnak rá Warhol művészetének, pontosabban világképének egyik nagyon fontos elemére, a másodlagosság, sokszorosítottság, de főként a műviség újraértelmezett szerepére. A sokszorosítás-sokszorozás, valamint a közvetítettség kulcsfogalmakká váltak a hatvanas-hetvenes években, s éppen az ő munkái nyomán (is) lettek azokká, döntő érvénnyel a kultúra minden szeletében. Ahogy kulcsfogalom volt Warhol számára a tükör és az üres tér is, melynek tisztelete vagy az olthatatlan és beteljesíthetetlen vágy iránta az egyik legérdekesebb ellentmondásra hívhatja fel az olvasó figyelmét. A sokszorozás, a tárgyhalmozás (a mákonyos fogyasztás) és az amor vacui kibékíthetetlen-sége már-már művészetelméleti érvényű ellentét (mégis van filozófiája?), mely végeredményben mélyen áthatotta, s bizonyos értelemben meg is határozta a huszadik század vizuális kultúráját.

Warhol könyve - Halász Péter invenciózus és pontos fordításában - napjaink egyik legfontosabb szabálygyűjteménye lehetne a még olvasni tudó gruppiknak és parvenüknek, a művészet lelkes híveinek és csodálóinak pedig vidám üzenet a jelenné vált múltból.

Konkrét Könyvek Kiadó, 2004, 256 oldal, 2280 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.