"Szeretünk, nagyi!" - Alanis Morissette

  • -sissova-
  • 2005. május 5.

Zene

Nem voltam tagja soha az összetört női szívek zenés klubjának - bánatomban sokkal tökéletlenebb és egyszerűbb zenéket hallgatok, kevésbé választékos szövegekkel -, de mindig csodáltam Alanis Morissette makulátlan hangját és természetességét; azt, hogy egyáltalán nem érdekli, ha fokozottan intellektuális versszakaiban túl sok a szótag, és hogy nem okoz neki gondot, hogy felemelje a hangját a színpadon kívül is.

Nem voltam tagja soha az összetört női szívek zenés klubjának - bánatomban sokkal tökéletlenebb és egyszerűbb zenéket hallgatok, kevésbé választékos szövegekkel -, de mindig csodáltam Alanis Morissette makulátlan hangját és természetességét; azt, hogy egyáltalán nem érdekli, ha fokozottan intellektuális versszakaiban túl sok a szótag, és hogy nem okoz neki gondot, hogy felemelje a hangját a színpadon kívül is. Színésznőként pedig, ha lehet, még jobban kedvelem: Kevin Smith Dogma című filmjében meggyőzött, hogy akkor is dalból van a lelke, ha egy hang sem hagyja el a torkát.

Ezek után nem hagyhattam ki a Művészetek Palotájában. Lenyűgöző kvázialternatív rock egy világszínvonalú helyen. Egy hónapra előre minden jegy elkelt - bár úgy tűnt, hogy vannak lyukak a méregdrága zónákban -, még az olcsóbb, karzati helyeket is felsőbb osztálybéli nők vagy párok foglalták el. Valahogy klappolt az egész a 74-es születésű, egykor keményen a párnájába síró, ma óvatosan

életszerető nőikon

imidzséhez. A nyolcas kezdéssel és az egy főre jutó bőséges légköbméterekkel mindez annyira polgári volt, mintha népszerű operettslágerek előadására igyekeztünk volna.

De nem, mint kiderült: mi Smidt Vera koncertjére érkeztünk pontosan. Hiába, a Megasztárnak köszönhetően ötmillió énekes országa lettünk, ráadásul Vera világa még passzítható is Alaniséhez, ha csak az "egy nő egy szál gitárral" erejéig is. Mindenesetre a szeretet szükségességéről szóló közérzeti dalok után háromnegyed órát még ücsörögni kellett az "igazi" koncert kezdetéig, és csak a közönség kifogástalan modorának köszönhető, hogy ez csupán joviális füttyögéssel vagy maximum türelmetlen tapsolással telt el.

Amikor a fényes hajú, bőrnadrágos-bakancsos, estélyi flitteres felsőbe öltözött Alanis végre a színpadra gyalogolt és belecsapott legutóbbi albumának - ha jól emlékszem - Eight Easy Steps című számába, rögtön kiderült, hogy kárpótolva leszünk e sérelmekért. Még a felismerhetetlenségig áthangszerelt dalait is egyértelmű tetszésnyilvánítás díjazta. Alanis gitárokon és szájharmonikán játszott, időnként pedig "csak" énekelt és táncolt - elragadóan, mint egy medvelány. Felhangzott egy a keleties, sötét tónusú számai közül is, a Supposed Former Infatuation Junkie-ról, amitől még inkább kiviláglott a hangterjedelme és a koncertterem akusztikai adottságainak baráti kapcsolata. A sorokban mocorogni kezdted a népek, volt, aki csak ülve hedbengelt és látványosan befelé élt, volt, aki kimerészkedett a sor szélére s ott privát eksztázisban vonaglott, legtöbben pedig megszabadulva a közelgő vizsgaidőszak szorongásaitól, szóról szóra énekelték a szövegeket, és sűrű fejbiccentésekkel jelezték tetszésü-ket. Alanis pedig boldogan szórta a csókokat, mesélt a magyar nagymamájáról, s nem győzte ecsetelni, hogy milyen jól érzi itt magát.

Az első hivatalos visszatapsoláskor meg is kapta a közönség, amire vágyott, elénekelhette a - tíz évvel ezelőtti áttörés idejéből - az

Ironic

című számot. Elszabadult az "önvallomás-hangulat", végleg elhárultak az akadályok a nyers gitráreffektek motorikus élvezete útjából. S bár tudjuk, hogy Alanist elérte a szingli végzet, szerelmes és férjhez fog menni, ugyanolyan elszántan olvasott be a volt pasijainak, mint egykoron.

Ennélfogva a koncert után ezért sokkal több öntudatos nő távozott, mint amennyi jött. A mostoha terepviszonyok miatt kialakult éjszakai forgalmi dugóban előttünk egy kabrióban Morissette CD-je üvöltött, és a sofőrcsaj rádöbbent: a fiúja csak azért ül mellette, mert eddig nem akadt jobb. Elhúztunk, mint Alanis felett a kortárs popzene, és arra gondoltunk, hogy bármennyit veszített is az utóbbi években a fényéből, azért még mindig az egyik legjobb női előadó. És amikor nagymamák leszünk, talán még akkor is a titokzatos, egyen-lőtlen kapcsolatokat boncolgatja, gitárkísérettel.

Művészetek Palotája, Nemzeti Hangversenyterem, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.