"Szeretünk, nagyi!" - Alanis Morissette

  • -sissova-
  • 2005. május 5.

Zene

Nem voltam tagja soha az összetört női szívek zenés klubjának - bánatomban sokkal tökéletlenebb és egyszerűbb zenéket hallgatok, kevésbé választékos szövegekkel -, de mindig csodáltam Alanis Morissette makulátlan hangját és természetességét; azt, hogy egyáltalán nem érdekli, ha fokozottan intellektuális versszakaiban túl sok a szótag, és hogy nem okoz neki gondot, hogy felemelje a hangját a színpadon kívül is.

Nem voltam tagja soha az összetört női szívek zenés klubjának - bánatomban sokkal tökéletlenebb és egyszerűbb zenéket hallgatok, kevésbé választékos szövegekkel -, de mindig csodáltam Alanis Morissette makulátlan hangját és természetességét; azt, hogy egyáltalán nem érdekli, ha fokozottan intellektuális versszakaiban túl sok a szótag, és hogy nem okoz neki gondot, hogy felemelje a hangját a színpadon kívül is. Színésznőként pedig, ha lehet, még jobban kedvelem: Kevin Smith Dogma című filmjében meggyőzött, hogy akkor is dalból van a lelke, ha egy hang sem hagyja el a torkát.

Ezek után nem hagyhattam ki a Művészetek Palotájában. Lenyűgöző kvázialternatív rock egy világszínvonalú helyen. Egy hónapra előre minden jegy elkelt - bár úgy tűnt, hogy vannak lyukak a méregdrága zónákban -, még az olcsóbb, karzati helyeket is felsőbb osztálybéli nők vagy párok foglalták el. Valahogy klappolt az egész a 74-es születésű, egykor keményen a párnájába síró, ma óvatosan

életszerető nőikon

imidzséhez. A nyolcas kezdéssel és az egy főre jutó bőséges légköbméterekkel mindez annyira polgári volt, mintha népszerű operettslágerek előadására igyekeztünk volna.

De nem, mint kiderült: mi Smidt Vera koncertjére érkeztünk pontosan. Hiába, a Megasztárnak köszönhetően ötmillió énekes országa lettünk, ráadásul Vera világa még passzítható is Alaniséhez, ha csak az "egy nő egy szál gitárral" erejéig is. Mindenesetre a szeretet szükségességéről szóló közérzeti dalok után háromnegyed órát még ücsörögni kellett az "igazi" koncert kezdetéig, és csak a közönség kifogástalan modorának köszönhető, hogy ez csupán joviális füttyögéssel vagy maximum türelmetlen tapsolással telt el.

Amikor a fényes hajú, bőrnadrágos-bakancsos, estélyi flitteres felsőbe öltözött Alanis végre a színpadra gyalogolt és belecsapott legutóbbi albumának - ha jól emlékszem - Eight Easy Steps című számába, rögtön kiderült, hogy kárpótolva leszünk e sérelmekért. Még a felismerhetetlenségig áthangszerelt dalait is egyértelmű tetszésnyilvánítás díjazta. Alanis gitárokon és szájharmonikán játszott, időnként pedig "csak" énekelt és táncolt - elragadóan, mint egy medvelány. Felhangzott egy a keleties, sötét tónusú számai közül is, a Supposed Former Infatuation Junkie-ról, amitől még inkább kiviláglott a hangterjedelme és a koncertterem akusztikai adottságainak baráti kapcsolata. A sorokban mocorogni kezdted a népek, volt, aki csak ülve hedbengelt és látványosan befelé élt, volt, aki kimerészkedett a sor szélére s ott privát eksztázisban vonaglott, legtöbben pedig megszabadulva a közelgő vizsgaidőszak szorongásaitól, szóról szóra énekelték a szövegeket, és sűrű fejbiccentésekkel jelezték tetszésü-ket. Alanis pedig boldogan szórta a csókokat, mesélt a magyar nagymamájáról, s nem győzte ecsetelni, hogy milyen jól érzi itt magát.

Az első hivatalos visszatapsoláskor meg is kapta a közönség, amire vágyott, elénekelhette a - tíz évvel ezelőtti áttörés idejéből - az

Ironic

című számot. Elszabadult az "önvallomás-hangulat", végleg elhárultak az akadályok a nyers gitráreffektek motorikus élvezete útjából. S bár tudjuk, hogy Alanist elérte a szingli végzet, szerelmes és férjhez fog menni, ugyanolyan elszántan olvasott be a volt pasijainak, mint egykoron.

Ennélfogva a koncert után ezért sokkal több öntudatos nő távozott, mint amennyi jött. A mostoha terepviszonyok miatt kialakult éjszakai forgalmi dugóban előttünk egy kabrióban Morissette CD-je üvöltött, és a sofőrcsaj rádöbbent: a fiúja csak azért ül mellette, mert eddig nem akadt jobb. Elhúztunk, mint Alanis felett a kortárs popzene, és arra gondoltunk, hogy bármennyit veszített is az utóbbi években a fényéből, azért még mindig az egyik legjobb női előadó. És amikor nagymamák leszünk, talán még akkor is a titokzatos, egyen-lőtlen kapcsolatokat boncolgatja, gitárkísérettel.

Művészetek Palotája, Nemzeti Hangversenyterem, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.