DVD: Szláva (Richter: The Enigma)

  • Hajdu István
  • 2003. október 9.

Zene

"Úgy képzeltem, hogy a kellő emocionális környezet megteremtése végett az utolsó jelenet előtt beteszek egy rövid epizódot, ahol a közönség szóvivőjének szerepét vállalva belépek a képbe, megfogom Richter kezét és megkérdezem:
Kritika

n "Úgy képzeltem, hogy a kellő emocionális környezet megteremtése végett az utolsó jelenet előtt beteszek egy rövid epizódot, ahol a közönség szóvivőjének szerepét vállalva belépek a képbe, megfogom Richter kezét és megkérdezem:

- Nagy erőfeszítésébe került megcsinálni ezt a filmet?

- Borzasztóan...

- Köszönöm, Maestro...

Richter mosolygó, de végtelenül szomorú tekintete alatt a basszus gyászos tizenhatodait halljuk, melyeket Schubert a második tétel kódájához írt a főtéma torokszorító melankóliáját alátámasztva. Ezután a képen Richter nagytotálban eljátssza ugyanezt a szonátát, egy húsz-egynéhány évvel korábbi felvételen.

Megható epizód volt, de fölösleges; a végső vágásnál kivettem."

Mi meg Bruno Monsaingeonnak köszönjük, aki sokáig koncertező hegedűs volt, és könyvet írt például Nadia Boulanger-ról, filmet forgatott David Ojsztrahról vagy Dietrich Fischer-Diskauról is. Persze nem egyszerűen azért vagyunk hálásak, mert, helyesen, nem hagyta a filmben a könnyes búcsút - végszóként Szvjatoszlav Richter mindössze annyit mond: "Nem szeretem magam...", s ezalatt halljuk a gyászos tizenhatodokat -, hanem hogy kitartóan kivárta, míg elkészítheti filmjét. S közben, segítve Richtert, megszerkesztette az Írások, beszélgetések című könyvet is, ahonnan a fenti részlet származik, s amely az 1995 és 1998 között készült filmmel együtt (meg persze külön is) a maga műfajában remekmű lett.

Már az Ojsztrahról készített munkáját látva is feltűnt, hogy Monsaingeon mennyire nem akar szerepelni, s milyen konokul törekszik az objektivitásra, jó néhány gőgös pályatársától rendesen elkülönbözve. E filmjében sem mutatkozik, hangja talán ha háromszor hallatszik. Viszont megtalálta az egyetlen helyes utat, melyen valami esély mutatkozhatott arra, hogy Richterhez ne csak közel kerüljön, Richtert ne csak bemutathassa, Richtert ne csak megőrizhesse, hanem hogy életben is tarthassa. Filmje éppoly puritán, tiszta és egyenes vonalú, mint amilyen alanya volt.

Ami eltérés vagy irritáció lehet, az pusztán csak annyi, amennyit az életmű kínál. Vagyis éppen nem, éppen ellenkezőleg: a szomorúan egyenes vonalú, egyszerűen csak zseniális pályát maga a történelem (nem is akármilyen, hanem a Szovjetunióé, majd Oroszországé) tartja rajta a meredt linearitáson, zárja falak közé, melyeket Monsaingeon és persze maga Richter is fantasztikus tapintattal, elképesztő távolságtartással "illetnek". Richter a leghajmeresztőbb eseményeket, a legaljasabb gyilkosságokat is majdnem derűs, rezignált-fátyolos hangon meséli el, példaszerű fatalizmussal. Pontosan érzékeljük, ő nincs és nem is volt soha túl jón és rosszon: mindig innen maradt, vagy inkább fölül...

A Richterrel monológgá szerkesztett beszélgetést roppant gazdag és nagyszerűen szerkesztett dokumentumanyag kíséri. Sikerült felvételeket találni a harmincas évek elejétől kezdve, s ezek nemcsak a művész, hanem a zene befogadásának, rögzítésének - vizualizálásának - és értelmezésének történetét is leírják. Apróság, mégis érdekes lehet: a kezdetek technikája nemigen engedte meg, vagy talán nem is akarták, hogy a zongorázó kezek, az előadó arca külön, dramatizált játékkal illusztrálják (többnyire elfedjék) a mű és az előadás lényegét. Hallgatva-nézve a régi felvételeket, szinte biztos, hogy vissza kellene térni a koncertfelvételeken a rögzített kamerákhoz, s nem lenne szabad hagyni, hogy eluralkodhassanak, paroxizmusközelbe juthassanak a rendezők és operatőrök. (Nem véletlen, hogy Richter elsötétített pódiumon szeretett játszani.) És zseniális, bár épp az ellenkezőjét is bizonyíthatná az iméntieknek az a néhány perc, melyet egy, az ötvenes években Glinka életéről készített színes szovjet filmből illesztettek ide: Richter Lisztnek öltözve Lisztet játszik Liszt módjára, eksztatikusan. Jellegzetes vállmozdulatai szárnyalásba csapnak, s fölülkerekedik az időn.

A film - minden didaxist, felesleges kommentárt kerülve - pontos képet ad Richter személyiségéről a reflexió segítségével is. Az okos műangyalként felbukkanó Glenn Gould, a Richter mellett végtelen odaadással élő, intelligens Nyina Dorliac vagy a Richter csontjait boldogan ropogtató Prokofjev és a cinkos-meleg mosolyú Britten tükrében az alak valódi figurává válik. A titok ugyan megmarad, ám őrzőjét tisztán láthatjuk.

Hajdu István

Warner Music Vision-NVC ARTS (DVD, 154 perc, videón is)

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.