DVD: Szláva (Richter: The Enigma)

  • Hajdu István
  • 2003. október 9.

Zene

"Úgy képzeltem, hogy a kellő emocionális környezet megteremtése végett az utolsó jelenet előtt beteszek egy rövid epizódot, ahol a közönség szóvivőjének szerepét vállalva belépek a képbe, megfogom Richter kezét és megkérdezem:
Kritika

n "Úgy képzeltem, hogy a kellő emocionális környezet megteremtése végett az utolsó jelenet előtt beteszek egy rövid epizódot, ahol a közönség szóvivőjének szerepét vállalva belépek a képbe, megfogom Richter kezét és megkérdezem:

- Nagy erőfeszítésébe került megcsinálni ezt a filmet?

- Borzasztóan...

- Köszönöm, Maestro...

Richter mosolygó, de végtelenül szomorú tekintete alatt a basszus gyászos tizenhatodait halljuk, melyeket Schubert a második tétel kódájához írt a főtéma torokszorító melankóliáját alátámasztva. Ezután a képen Richter nagytotálban eljátssza ugyanezt a szonátát, egy húsz-egynéhány évvel korábbi felvételen.

Megható epizód volt, de fölösleges; a végső vágásnál kivettem."

Mi meg Bruno Monsaingeonnak köszönjük, aki sokáig koncertező hegedűs volt, és könyvet írt például Nadia Boulanger-ról, filmet forgatott David Ojsztrahról vagy Dietrich Fischer-Diskauról is. Persze nem egyszerűen azért vagyunk hálásak, mert, helyesen, nem hagyta a filmben a könnyes búcsút - végszóként Szvjatoszlav Richter mindössze annyit mond: "Nem szeretem magam...", s ezalatt halljuk a gyászos tizenhatodokat -, hanem hogy kitartóan kivárta, míg elkészítheti filmjét. S közben, segítve Richtert, megszerkesztette az Írások, beszélgetések című könyvet is, ahonnan a fenti részlet származik, s amely az 1995 és 1998 között készült filmmel együtt (meg persze külön is) a maga műfajában remekmű lett.

Már az Ojsztrahról készített munkáját látva is feltűnt, hogy Monsaingeon mennyire nem akar szerepelni, s milyen konokul törekszik az objektivitásra, jó néhány gőgös pályatársától rendesen elkülönbözve. E filmjében sem mutatkozik, hangja talán ha háromszor hallatszik. Viszont megtalálta az egyetlen helyes utat, melyen valami esély mutatkozhatott arra, hogy Richterhez ne csak közel kerüljön, Richtert ne csak bemutathassa, Richtert ne csak megőrizhesse, hanem hogy életben is tarthassa. Filmje éppoly puritán, tiszta és egyenes vonalú, mint amilyen alanya volt.

Ami eltérés vagy irritáció lehet, az pusztán csak annyi, amennyit az életmű kínál. Vagyis éppen nem, éppen ellenkezőleg: a szomorúan egyenes vonalú, egyszerűen csak zseniális pályát maga a történelem (nem is akármilyen, hanem a Szovjetunióé, majd Oroszországé) tartja rajta a meredt linearitáson, zárja falak közé, melyeket Monsaingeon és persze maga Richter is fantasztikus tapintattal, elképesztő távolságtartással "illetnek". Richter a leghajmeresztőbb eseményeket, a legaljasabb gyilkosságokat is majdnem derűs, rezignált-fátyolos hangon meséli el, példaszerű fatalizmussal. Pontosan érzékeljük, ő nincs és nem is volt soha túl jón és rosszon: mindig innen maradt, vagy inkább fölül...

A Richterrel monológgá szerkesztett beszélgetést roppant gazdag és nagyszerűen szerkesztett dokumentumanyag kíséri. Sikerült felvételeket találni a harmincas évek elejétől kezdve, s ezek nemcsak a művész, hanem a zene befogadásának, rögzítésének - vizualizálásának - és értelmezésének történetét is leírják. Apróság, mégis érdekes lehet: a kezdetek technikája nemigen engedte meg, vagy talán nem is akarták, hogy a zongorázó kezek, az előadó arca külön, dramatizált játékkal illusztrálják (többnyire elfedjék) a mű és az előadás lényegét. Hallgatva-nézve a régi felvételeket, szinte biztos, hogy vissza kellene térni a koncertfelvételeken a rögzített kamerákhoz, s nem lenne szabad hagyni, hogy eluralkodhassanak, paroxizmusközelbe juthassanak a rendezők és operatőrök. (Nem véletlen, hogy Richter elsötétített pódiumon szeretett játszani.) És zseniális, bár épp az ellenkezőjét is bizonyíthatná az iméntieknek az a néhány perc, melyet egy, az ötvenes években Glinka életéről készített színes szovjet filmből illesztettek ide: Richter Lisztnek öltözve Lisztet játszik Liszt módjára, eksztatikusan. Jellegzetes vállmozdulatai szárnyalásba csapnak, s fölülkerekedik az időn.

A film - minden didaxist, felesleges kommentárt kerülve - pontos képet ad Richter személyiségéről a reflexió segítségével is. Az okos műangyalként felbukkanó Glenn Gould, a Richter mellett végtelen odaadással élő, intelligens Nyina Dorliac vagy a Richter csontjait boldogan ropogtató Prokofjev és a cinkos-meleg mosolyú Britten tükrében az alak valódi figurává válik. A titok ugyan megmarad, ám őrzőjét tisztán láthatjuk.

Hajdu István

Warner Music Vision-NVC ARTS (DVD, 154 perc, videón is)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”