Színház: Halandzsa (A Rokokó háború a Tháliában)

  • Csáki Judit
  • 2003. október 9.

Zene

Ráhúztunk kicsit a nyárra, ezért aztán - számos hivatásos színházi néző - csak most abszolváltuk az első premiert: máris van mit pótolni. A tehetségben megőszült román rendező asszony, C-t-lina Buzoianu előadását választottuk a Tháliában, amelyet Görgey Gábor jó néhány évtizedes drámájából, a Rokokó háborúból készített.
Kritika

Ráhúztunk kicsit a nyárra, ezért aztán - számos hivatásos színházi néző - csak most abszolváltuk az első premiert: máris van mit pótolni. A tehetségben megőszült román rendező asszony, C-t-lina Buzoianu előadását választottuk a Tháliában, amelyet Görgey Gábor jó néhány évtizedes drámájából, a Rokokó háborúból készített.Vannak, akik emlékeznek rá, hogy ment ez a darab újkorában a kaposvári színházban (az még a Kaposvár előtti Kaposvár volt!), Sándor János rendezésében, valamikor a hatvanas évek végén. Akkor nyilván igazi rokokó imitáció volt, ami ma - na ja! - posztmodern imitációja ugyanennek, bár nem tudom, számít-e valamit ebből a szempontból a közben eltelt idő. Mindenesetre amikor fölmegy a függöny (mert van!), Both András jól ismert díszletvilágát látjuk; rémlik, mintha nem is a világot, hanem pont ugyanezt is láttam volna már, persze nem így van, hiszen jókora papagájok (?) vannak a fekete-piros ferde falsíkokon, és később még egy oroszlán (tigris?) is megvilágosodik, neki meg van némi köze a szöveghez. Szász Endré-s vonalvezetés; aki szereti az ilyet, annak akár rokokó.

Én például szeretem; na, nem a díszletet, hanem C-t-lina Buzoianu expresszív, erősen látványos színházát; legutoljára a Bárkában bemutatott Pirandello-darabban szerettem igazán, aztán érteni véltem és elfogadtam az ugyanott színre vitt Három nővérben is. Sajátos képi hangsúlyokkal, érdekes asszociációkkal, refrénszerűen ismétlődő mozgássorokkal szokott ő dolgozni, ezekből épül az a színházi nyelv, amelyet nem különösebben nehéz, mindazonáltal érdemes megtanulni megérteni.

Már persze, ha mond rajta valamit.

Görgey darabja alaposan beporosodott az időben, ez elsősorban a dialógusokon látszik, azok közül is leginkább a fiatal pár szerelmes mondatain: így ma már nem beszélnek. (Lányt megerőszakolják, mire megkérdi Fiútól: de azért szeretsz? Szeretlek. Nem undorodsz tőlem? Nem. Ölelés, csók. Ehhez minimum Ingrid Bergman és [nekem] Humphrey Bogart kell, amivel nem azt akarom mondani, hogy bármi is múlt volna Jordán Adélon és Ruszina Szabolcson.) De ez mellékes, bár olykor fülsértő, a "mesterien megoldott növénykupola" például föltétlenül. A fő az, hogy a darab közegén, ezen a régen megálmodott demokratikus diktatúrán pokoli fantáziával szaladt túl a történelem, a háborúját messze lekörözte például Bosznia - kinek rebben a füle ma, ha azt hallja, hogy halomra lődöznek egy nevesincs dzsungelnépet... Száraz Dénes hiába veszi - hangsúlyban és jelmezben - maira az ölésbe belemámorosodott katonát, mesefilm az egész.

Tán azért, mert a dramaturgiája is erre emlékeztet. Gügye öreg király (itt alzheimeres diktátor) és még gügyébb, pipiske felesége előtt hajbókol érthetetlen okból egy leggügyébb hoppmester. Díszletminiszterek (az Állami Népi Együttes szólistái adják őket) zsúfolják a színpadot, olykori harcias táncbetétekkel például. A cselekmény igen vérszegény - bár más szempontból nagyon is vérdús, hiszen halomra öldösnek mindenkit, legalábbis sokakat, de mondom: mese ez, gyermek. Nyilván a társadalomábrázolásnak kellene ütnie itten egy jó nagyot; annak, hogy a hülye király összekeveri az étolajat a nyersolajjal, és azon sopánkodik, hogy nagy az olajszámla. Vagy annak, hogy egy olyan ember vezet egy népet, aki tök lökött, mindent elfelejt - istenem, ha csak ennyi lenne vagy lett volna...

Vagy annak, hogy a "kinevezett ellenzék", az az egy ember éppoly gügye, mint a király (elnök, na), meg is ölik, és akkor egy sematikusan romlatlannak látszó fiatalemberből lesz az ő méltó utódja, akit ezért, mármint a megalkuvásért, a karrierizmusért és egyéb, hasonlóan meseszerű aprócska jellemhibákért megvet az ő szerelme, a fiatal lány, és üstöllést kiszeret belőle. Egyébként ő, a fiatal lány az a bizonyos pozitív hős a mesében. Csak hát ez olyan mese, amelyben erre is rá lehet fázni.

Fogalmam sincs, adom itt a hülyét, hogy jön ez most ide, mármint a Thália színpadára, meg hogy hogyan került ez az egész C-t-lina Buzoianu kezébe, és

miért nem adta vissza

gyorsan, ha egyszer ennyire semmi nem jutott az eszébe róla. Mert azt már csak ne nevezzük valaminek, hogy bábos-pantomimes gesztusokkal kísérnek a színészek bizonyos szófordulatokat: az apa két feltartott kéz, az ellenzék ugyanez lent, előrenyújtva. Az esküvő? Hát persze hogy két összekulcsolt kéz.

Egy ilyen rendezői hakni szokásos velejárója, hogy a színészek vagy rosszak, vagy tanácstalanok; itt olykor a kettő együtt igaz. Bodrogi Gyula joviálisra veszi a gügye elnököt; ő egy lezser és kedves színész, kéne neki egy jó rendező. Meg szerep is persze. Egyik sem ártana a többieknek sem; akkor tán az elnökné szerepében Szilágyi Enikő nemcsak a tipegést meg a kötőtű-rezegtetést csinálná jól, és Blaskó Péter sem menekülne eszeveszetten a saját manírjaihoz. Cserna Antal a lakáj-miniszterelnök-hoppmester szerepében istenien hajbókol - unásig ismételt mozdulatain unásig kacagnának a gyerekek.

Nehogy már bárki félreértse: nekem a haknival a világon semmi bajom nincsen, magam is űzöm, valahányszor pénzre van szükségem, és mindig van; igaz, a munkát már csak betyárbecsületből sem spórolja ki belőle az ember. De ezúttal az történt, hogy egy hakni művészetnek maszkírozza magát, a munka, a rendezői elgondolás és kivitelezés meg van úszva, a produkció fölemészt rengeteg pénzt és energiát (a pénz tetemes része a színpadon is látható), nem a célközönségnek kínálja magát, és nem a megfelelő helyen. C-t-lina Buzoianu az ő markáns színházi nyelvén ezúttal nem mond semmit: halandzsázik.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.