Lemez

Hyperdub 10.4

  • Velkei Zoltán
  • 2015. január 5.

Zene

Tízéves ün­nepségsorozatának végéhez ért a Hyperdub a 10.4-es válogatással, amely a korábbi, tematikus összeállítások után a 10.1-re reflektál: ismét nagy adag klasszikust mutat be jó pár vadonatúj és kiadatlan zenével együtt. A huszonnyolc felvétel az úttörő brit elektronikus tánczenéről fest hiteles képet disztopikus hangokkal és életidegen ritmusokkal, olyan feledhetetlen momentumokon keresztül, mint a Kode9 & The SpaceApe-féle Love Is The Drug és Cooly G bombasztikus Narstja, de itt van még a Need To Feel Waltontól, és Laurel Halo zseniális Chance Of Rainje sem maradt le.

Ahogyan azonban a 10.1-nél, most is az újdonságok a fontosabbak. Indulásként egy 2009-es, ki­adatlan felvétel csendül fel Burialtől (Lambeth), és van abban valami döbbenetes, ahogy a búskomor melódiájával és fémes 2step ütemével simán maga mögé parancsolja a többi huszonhét zenét. Melyek rá­adásul annak ellenére sem rosszak, hogy szinte csak a másodvonal van most reflektorfényben: Ossie & Phrh egy örökzöld UK funkyt szállít, végre itt van hivatalosan is a Fun­ky­stepz-féle Vice Versa, és Walton is megmutatja újra egy régebbi arcát a rendszerleolvasztó Laser Warral. Kode9, Cooly G és Ikonika is előszedett a régi gépeiről ezt-azt.

Ahogyan annak idején a Warp istenesen meg tudta ünnepelni a saját évfordulóit, úgy remekelt idén a Hyperdub is. S nem véletlen az összehasonlítás: a Hyperdub ugyan nem feltétlenül agyas zenéket ad ki, de szellemiségében méltó módon viszi tovább azt, ami a nyolcvanas évek végén Sheffieldből elindult.

Hyperdub/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.