Lemez

Hyperdub 10.4

  • Velkei Zoltán
  • 2015. január 5.

Zene

Tízéves ün­nepségsorozatának végéhez ért a Hyperdub a 10.4-es válogatással, amely a korábbi, tematikus összeállítások után a 10.1-re reflektál: ismét nagy adag klasszikust mutat be jó pár vadonatúj és kiadatlan zenével együtt. A huszonnyolc felvétel az úttörő brit elektronikus tánczenéről fest hiteles képet disztopikus hangokkal és életidegen ritmusokkal, olyan feledhetetlen momentumokon keresztül, mint a Kode9 & The SpaceApe-féle Love Is The Drug és Cooly G bombasztikus Narstja, de itt van még a Need To Feel Waltontól, és Laurel Halo zseniális Chance Of Rainje sem maradt le.

Ahogyan azonban a 10.1-nél, most is az újdonságok a fontosabbak. Indulásként egy 2009-es, ki­adatlan felvétel csendül fel Burialtől (Lambeth), és van abban valami döbbenetes, ahogy a búskomor melódiájával és fémes 2step ütemével simán maga mögé parancsolja a többi huszonhét zenét. Melyek rá­adásul annak ellenére sem rosszak, hogy szinte csak a másodvonal van most reflektorfényben: Ossie & Phrh egy örökzöld UK funkyt szállít, végre itt van hivatalosan is a Fun­ky­stepz-féle Vice Versa, és Walton is megmutatja újra egy régebbi arcát a rendszerleolvasztó Laser Warral. Kode9, Cooly G és Ikonika is előszedett a régi gépeiről ezt-azt.

Ahogyan annak idején a Warp istenesen meg tudta ünnepelni a saját évfordulóit, úgy remekelt idén a Hyperdub is. S nem véletlen az összehasonlítás: a Hyperdub ugyan nem feltétlenül agyas zenéket ad ki, de szellemiségében méltó módon viszi tovább azt, ami a nyolcvanas évek végén Sheffieldből elindult.

Hyperdub/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.