Visszhang: koncert

Baráti Kristóf és a Concerto Budapest

Visszhang

Bach eredetileg orgonára írt c-moll passacagliája Respighi hangszerelésében nem puszta átirat, hanem egy titáni harc eredménye: Bach zenéje gigászi elszántsággal küzd az olasz zeneszerző hangszerelésével.

Respighi ugyanis mindent megtett azért, hogy a romantikusok érzelemkavalkádját tűzön-vízen átvigye. Sajnos a harcból senki nem került ki győztesen, talán csak az este előadói. A nagy zenei ívek csak ritkán tudtak megszületni, de ez is az átiratból, a hangzássablonok fragmentált alkalmazásából következik.

Az est szólistájaként Berecz Mihály szólaltatta meg Beethoven második, B-dúr zongoraversenyét. Már az első hangoknál feltűnő volt zongorahangjának keménysége, de egy-két tényleges belesietését leszámítva interpretációja mégis szellemes maradt. Érzelemmentes sem volt, mégis, Berecz mintha végig csak intellektualitása felől közelítette volna meg a darabot. Ezt a benyomást erősítette ráadása, Haydn G-dúr szonátájának harmadik tétele is. A koncert második felében, Brahms 3. szimfóniájában végre találkozhatott a zenekar hangminősége egy átható, minden részében átgondolt kompozícióval. A híres harmadik tétel kapcsán el szoktuk felejteni, milyen elképesztő utat tesz meg a brahmsi zene az egész szimfónián átívelően. És erre rímelt a Concerto Budapest és Baráti Kristóf elképzelése is: a harmadik tételt mintha csak emlékeztetőül játszották volna el. Az egész koncert zeneisége felfelé tartott, és egy minden pillanatában átélt és megformált negyedik tételben tudott igazán beteljesedni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.