mi a kotta?

A választás napja

  • mi a kotta
  • 2015. január 5.

Zene

„Schubert egy ideig elég komornak látszott, mintha emésztené valami. Meg is kérdeztem, mire azt felelte: »Hamarosan meghalljátok és megértitek.« Majd egy nap így szólt hozzám: »Ma gyere el Schoberhoz. Egy hátborzongató dalciklust fogok elénekelni nektek. Alig várom, hogy mit szóltok majd hozzá. Ezek a dalok úgy meggyötörtek, ahogy eddig még egyetlen dalom sem.« És akkor megindult hangon el­énekelte nekünk a teljes Téli utazást. Mindnyájunkat megdöbbentett a dalok komor hangulata. Schober meg is jegyezte, hogy neki csupán egy tetszett közülük: A hársfa. Mire Schubert csak annyit mondott: »Nekem ezek a dalok jobban tetszenek, mint az összes többi, és nektek is tetszeni fognak még.« És igaza lett, hamarosan fellelkesültünk a fájdalmas hangulatú daloktól…” Így emlékezett vissza a hű bizalmas, Joseph von Spaun arra, hogyan is ismerkedett meg Schubert baráti köre azzal a dalciklussal, amelyben utóbb e barátok a nagy dalköltő halálának egyik fő okát ismerték fel. A „szörnyűséges” és „hátborzongató” Téli utazás csodája vasárnap korunk egyik nagy énekesének ajkáról szól majd felénk: a tenor Ian Bostridge fogja előadni a 24 dalt, méghozzá a kiváló kortárs zeneszerző és univerzális zenei talentum, Thomas Adès zon­gorakíséretével (Zeneakadémia, december 7., fél nyolc). Amúgy e dalestnek apropója is van, hiszen a bölcsészdoktor Bostridge a kora újkori Anglia boszorkányairól írott könyve nyomában most nagy kedvencének, a Téli utazásnak szentelt egy kötetet, amely éppen ezekben a napokban jut az angolszász olvasóközönség elé.

Ez a vasárnap sajnos túlságosan is gazdag lesz programokban, s különösen fájdalmas, hogy ugyanerre a napra esik a Bécsi Filharmonikusok idei második pesti hangversenye is (Nemzeti Hangversenyterem, december 7., hét óra). Szóval választani kell, sőt muszáj, s nem kétséges, hogy a bécsiek is erős érveket vetnek be. Michael Tilson Thomas vezényletével ugyanis előbb egy különlegességet kínálnak: Johann Baptist Vanhal Nagybőgőversenyét – a Bécsi Filharmonikusok körében otthonra lelt Rácz Ödön szólójával. Majd pedig Gustav Mahler 5. szimfóniája következik, benne a híres-szép Adagiettóval, amely a hagyomány szerint a hitvesnek, Almának szóló szerelmes üzenet lehetett.

Másnap, hétfőn azután Mahler 2. szimfóniája hangzik majd fel ugyanitt, immár a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, James Judd karmesteri irányítása szerint (Nemzeti Hangversenyterem, de­cember 8., fél nyolc). E szimfóniához utóbb a Feltámadás melléknév társult, maga Mahler pedig így írt műve fő kérdéséről és az arra adandó válaszról: „Miért éltél? Miért szenvedtél? Lehet, hogy ez az egész csak egy nagy, rettenetes tréfa? […] Akinek az életé­ben ez a kiáltó hang egyszer megszólalt – annak választ kell adnia; és ezt a választ az utolsó tételben adom meg.” A Mahler-szimfóniához ezen a koncerten Arnold Schönberg 1947-es kantátája, az Egy varsói menekült társul, megidézve a varsói gettó s a koncentrációs táborok iszonyatát. A holokausztról emlékezik meg ugyanekkor Megyesi Schwartz Lúcia, Mocsári Károly és Neumark Zoltán közös estje is (BMC, december 8., fél nyolc). A 2001-ben, 90 éves korában elhunyt galíciai születésű francia zeneszerző, a Piaffal is együtt dolgozó Norbert Glanzberg Holokauszt-dalaiból és kétzongorás Jiddis szvitjéből áll majd össze az emlékkoncert programja.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.