mi a kotta?

A választás napja

  • mi a kotta
  • 2015. január 5.

Zene

„Schubert egy ideig elég komornak látszott, mintha emésztené valami. Meg is kérdeztem, mire azt felelte: »Hamarosan meghalljátok és megértitek.« Majd egy nap így szólt hozzám: »Ma gyere el Schoberhoz. Egy hátborzongató dalciklust fogok elénekelni nektek. Alig várom, hogy mit szóltok majd hozzá. Ezek a dalok úgy meggyötörtek, ahogy eddig még egyetlen dalom sem.« És akkor megindult hangon el­énekelte nekünk a teljes Téli utazást. Mindnyájunkat megdöbbentett a dalok komor hangulata. Schober meg is jegyezte, hogy neki csupán egy tetszett közülük: A hársfa. Mire Schubert csak annyit mondott: »Nekem ezek a dalok jobban tetszenek, mint az összes többi, és nektek is tetszeni fognak még.« És igaza lett, hamarosan fellelkesültünk a fájdalmas hangulatú daloktól…” Így emlékezett vissza a hű bizalmas, Joseph von Spaun arra, hogyan is ismerkedett meg Schubert baráti köre azzal a dalciklussal, amelyben utóbb e barátok a nagy dalköltő halálának egyik fő okát ismerték fel. A „szörnyűséges” és „hátborzongató” Téli utazás csodája vasárnap korunk egyik nagy énekesének ajkáról szól majd felénk: a tenor Ian Bostridge fogja előadni a 24 dalt, méghozzá a kiváló kortárs zeneszerző és univerzális zenei talentum, Thomas Adès zon­gorakíséretével (Zeneakadémia, december 7., fél nyolc). Amúgy e dalestnek apropója is van, hiszen a bölcsészdoktor Bostridge a kora újkori Anglia boszorkányairól írott könyve nyomában most nagy kedvencének, a Téli utazásnak szentelt egy kötetet, amely éppen ezekben a napokban jut az angolszász olvasóközönség elé.

Ez a vasárnap sajnos túlságosan is gazdag lesz programokban, s különösen fájdalmas, hogy ugyanerre a napra esik a Bécsi Filharmonikusok idei második pesti hangversenye is (Nemzeti Hangversenyterem, december 7., hét óra). Szóval választani kell, sőt muszáj, s nem kétséges, hogy a bécsiek is erős érveket vetnek be. Michael Tilson Thomas vezényletével ugyanis előbb egy különlegességet kínálnak: Johann Baptist Vanhal Nagybőgőversenyét – a Bécsi Filharmonikusok körében otthonra lelt Rácz Ödön szólójával. Majd pedig Gustav Mahler 5. szimfóniája következik, benne a híres-szép Adagiettóval, amely a hagyomány szerint a hitvesnek, Almának szóló szerelmes üzenet lehetett.

Másnap, hétfőn azután Mahler 2. szimfóniája hangzik majd fel ugyanitt, immár a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, James Judd karmesteri irányítása szerint (Nemzeti Hangversenyterem, de­cember 8., fél nyolc). E szimfóniához utóbb a Feltámadás melléknév társult, maga Mahler pedig így írt műve fő kérdéséről és az arra adandó válaszról: „Miért éltél? Miért szenvedtél? Lehet, hogy ez az egész csak egy nagy, rettenetes tréfa? […] Akinek az életé­ben ez a kiáltó hang egyszer megszólalt – annak választ kell adnia; és ezt a választ az utolsó tételben adom meg.” A Mahler-szimfóniához ezen a koncerten Arnold Schönberg 1947-es kantátája, az Egy varsói menekült társul, megidézve a varsói gettó s a koncentrációs táborok iszonyatát. A holokausztról emlékezik meg ugyanekkor Megyesi Schwartz Lúcia, Mocsári Károly és Neumark Zoltán közös estje is (BMC, december 8., fél nyolc). A 2001-ben, 90 éves korában elhunyt galíciai születésű francia zeneszerző, a Piaffal is együtt dolgozó Norbert Glanzberg Holokauszt-dalaiból és kétzongorás Jiddis szvitjéből áll majd össze az emlékkoncert programja.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.