ŐSZI PROGRAMAJÁNLÓ - Interjú

„Kitartásról, odaadásról és szeretetről”  

Sir Antonio Pappano karmester

  • Németh Marcell
  • 2025. augusztus 27.

Zene

A kiváló brit-olasz karmester legutóbb közel egy évtizede járt Magyarországon, akkor a római Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Ceciliát vezényelte. Most a London Sym­phony Orchestra élén érkezik hozzánk, akikkel már 1996 óta dolgozik, és tavaly óta a vezető karmesterük.

Magyar Narancs: A 2025/26-os évad műsoráról a zenekara honlapjára írt ismertetőjében kifejti, hogy Sosztakovics politikai természetű zenéjét tudatosan állította párba a Sors-szimfóniával. Egy nagyobb dráma két felvonásaként, vagy teljesen különálló opusokként tekint rájuk?

Antonio Pappano: Számomra minden mű önálló univerzum, önálló történet, de természetesen azt is tudjuk, hogy erőteljes nyomot hagy minden alkotáson a szerző környezete és élettapasztalata. Mind Sosztakovics, mind Beethoven alkotói folyamatában meghatározó a pillanat, amelyben a műveik megszületnek, így alkotói termésük hangvételek, tónusok és a színeik sokasága – soha nem komponálták meg ugyanazt a zenét kétszer. Ahogy sok más karmestert, engem is vonzanak Sosztakovics szimfóniái, főként a bennük rejlő zeneiség, drámai erő és politikai töltet miatt. Mégis, ami leginkább lenyűgöz bennük, az a megtévesztő egyszerűségük. Sosztakovics különös képessége, hogy magával ragadó, mélységesen érzelmes légkört teremt, amely instant módon hat a közönségre. Szimfóniái közül a IX. keletkezéstörténete különösen érdekes, hiszen Sosztakovics a Harmadik Birodalom elleni orosz sikerek idején írja meg – váratlan módon – e klasszikus szerkezetű, rövid szimfóniát, amely tele van iróniával, szarkazmussal és humorral.

MN: Beethoven Sors-szimfóniája egyike a szinte az első hangtól az utolsóig ismert klasszikusoknak. Nemrég azt mondta róla, hogy olyan mű, amellyel „folyamatosan küzd”. Mi a titkos módszere, hogy frissen tartsa a benne rejlő energiákat?

AP: A mesterműveket az ötletgazdagságuk miatt sosem lehet megunni, egy jó muzsikus mindig talál bennük új árnyalatokat. Emellett az adott terem atmoszférája és a pillanat hangulata is döntően befolyásolja a zenészek játékát, akik – csakúgy, mint a közönség – úgy érkeznek meg a koncertre, hogy a lelkükben még ott zakatolnak az aznapi történések. Ezek mind befolyásolják, hogy miként reagálunk a zenére, ezért minden koncert más, egy különleges és megismételhetetlen emberi pillanat – ebből fakad az élő előadások varázsa. Mindig úgy éreztem, hogy a zenének szerves része a dráma, a konfliktus, az érzelmi feszültség, a történet kibontakozása. Engem mindig az izgat leginkább, hogy megértsem, mi motiválta a zeneszerzőt.

MN: A zenekar turnéján Prokofjev II. zongoraversenyét az a Cso Szongdzsin (Seong-Jin Cho) fogja játszani, akit a 2015-ös Nemzetközi Chopin Verseny dobogójáról és a 2023-as Bartók Tavaszról egyaránt ismerhetünk. Úgy tűnik, mintha a Távol-Keleten évtizedekkel ezelőtt megnyitottak volna egy szelencét, amelyből tehetségesebbnél tehetségesebb fiatal zenészek röppennek ki. Ezt minek tulajdonítja?

AP: Főként az elkötelezettségüknek és a kitartásuknak, de közrejátszhat benne a nyugati zene felfedezéséből nyert őszinte lelkesedésük, és persze az is, hogy a rendelkezésükre állnak a fejlődésükhöz szükséges erőforrások. Azt olvastam, hogy egyes ázsiai társadalmakra nagyon jellemző az olyan, intenzív jellegű figyelemkoncentráció, amikor valaki az összes energiáját kizárólag egyetlen feladatnak szenteli. A nyugati világ felfogása ezzel szemben inkább arra bátorítja a gyerekeket, hogy egyszerre több területen – tanulmányok, művészetek, sport – is próbálják ki magukat.

Antonio Pappano 
 
Fotó: Frances Marshall 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.