ŐSZI PROGRAMAJÁNLÓ - Interjú

„Kitartásról, odaadásról és szeretetről”  

Sir Antonio Pappano karmester

Zene

A kiváló brit-olasz karmester legutóbb közel egy évtizede járt Magyarországon, akkor a római Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Ceciliát vezényelte. Most a London Sym­phony Orchestra élén érkezik hozzánk, akikkel már 1996 óta dolgozik, és tavaly óta a vezető karmesterük.

Magyar Narancs: A 2025/26-os évad műsoráról a zenekara honlapjára írt ismertetőjében kifejti, hogy Sosztakovics politikai természetű zenéjét tudatosan állította párba a Sors-szimfóniával. Egy nagyobb dráma két felvonásaként, vagy teljesen különálló opusokként tekint rájuk?

Antonio Pappano: Számomra minden mű önálló univerzum, önálló történet, de természetesen azt is tudjuk, hogy erőteljes nyomot hagy minden alkotáson a szerző környezete és élettapasztalata. Mind Sosztakovics, mind Beethoven alkotói folyamatában meghatározó a pillanat, amelyben a műveik megszületnek, így alkotói termésük hangvételek, tónusok és a színeik sokasága – soha nem komponálták meg ugyanazt a zenét kétszer. Ahogy sok más karmestert, engem is vonzanak Sosztakovics szimfóniái, főként a bennük rejlő zeneiség, drámai erő és politikai töltet miatt. Mégis, ami leginkább lenyűgöz bennük, az a megtévesztő egyszerűségük. Sosztakovics különös képessége, hogy magával ragadó, mélységesen érzelmes légkört teremt, amely instant módon hat a közönségre. Szimfóniái közül a IX. keletkezéstörténete különösen érdekes, hiszen Sosztakovics a Harmadik Birodalom elleni orosz sikerek idején írja meg – váratlan módon – e klasszikus szerkezetű, rövid szimfóniát, amely tele van iróniával, szarkazmussal és humorral.

MN: Beethoven Sors-szimfóniája egyike a szinte az első hangtól az utolsóig ismert klasszikusoknak. Nemrég azt mondta róla, hogy olyan mű, amellyel „folyamatosan küzd”. Mi a titkos módszere, hogy frissen tartsa a benne rejlő energiákat?

AP: A mesterműveket az ötletgazdagságuk miatt sosem lehet megunni, egy jó muzsikus mindig talál bennük új árnyalatokat. Emellett az adott terem atmoszférája és a pillanat hangulata is döntően befolyásolja a zenészek játékát, akik – csakúgy, mint a közönség – úgy érkeznek meg a koncertre, hogy a lelkükben még ott zakatolnak az aznapi történések. Ezek mind befolyásolják, hogy miként reagálunk a zenére, ezért minden koncert más, egy különleges és megismételhetetlen emberi pillanat – ebből fakad az élő előadások varázsa. Mindig úgy éreztem, hogy a zenének szerves része a dráma, a konfliktus, az érzelmi feszültség, a történet kibontakozása. Engem mindig az izgat leginkább, hogy megértsem, mi motiválta a zeneszerzőt.

MN: A zenekar turnéján Prokofjev II. zongoraversenyét az a Cso Szongdzsin (Seong-Jin Cho) fogja játszani, akit a 2015-ös Nemzetközi Chopin Verseny dobogójáról és a 2023-as Bartók Tavaszról egyaránt ismerhetünk. Úgy tűnik, mintha a Távol-Keleten évtizedekkel ezelőtt megnyitottak volna egy szelencét, amelyből tehetségesebbnél tehetségesebb fiatal zenészek röppennek ki. Ezt minek tulajdonítja?

AP: Főként az elkötelezettségüknek és a kitartásuknak, de közrejátszhat benne a nyugati zene felfedezéséből nyert őszinte lelkesedésük, és persze az is, hogy a rendelkezésükre állnak a fejlődésükhöz szükséges erőforrások. Azt olvastam, hogy egyes ázsiai társadalmakra nagyon jellemző az olyan, intenzív jellegű figyelemkoncentráció, amikor valaki az összes energiáját kizárólag egyetlen feladatnak szenteli. A nyugati világ felfogása ezzel szemben inkább arra bátorítja a gyerekeket, hogy egyszerre több területen – tanulmányok, művészetek, sport – is próbálják ki magukat.

Antonio Pappano 
 
Fotó: Frances Marshall 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.