Új kezekben Szabados György digitális és kéziratos hagyatéka

Teljességre törekedve

Zene

A Budapest Music Center ünnepélyes, de meghitt eseményen vette át a Szabados György kéziratos hagyatékát az özvegyétől, továbbá a zeneszerző munkásságát felölelő honlap kezelését. Az eseményen a BMC vezetője, Gőz László egy új intézmény indulását is bejelentette.

Halála óta nemhogy halványulna, egyre inkább nő Szabados György (1939–2011) zongorista, zeneszerző hatása. Karakán ember volt, aki nem ismert kompromisszumot. Családja megélhetésének érdekében orvosként dolgozott, így művészként független maradhatott. Már a hatvanas évek elején ott volt, amikor a modern magyar jazz kievickélt az under­ground-létből, de mesterként azóta tisztelik, hogy a hetvenes évek elejétől, közepétől a Kassák Klubban és más helyszíneken szólóban, kisegyüttesek élén és műhelyzenekarok (Nyitott Csoport, MAKUZ, SZAZEN) vezetőjeként megteremtette a „szabad zenét”: a bartóki modell mintájára magyar népzenei alapokon álló improvizatív avantgárdot. A free jazznek, ahogy akkor sokan nevezték, többnyire értetlenséggel kellett szembenéznie, itthon botrányba is fulladt az az 1972-es gála, amelyet Szabadosék a San Sebastián-i versenygyőzelmük kapcsán rendeztek (kétbalkezes módon, a Benkó Dixielanddel közösen).

Lassan keltek ki

Ráadásul Szabados György nemzeti-kulturális és etikai alapon álló, filozofikus megközelítése az állampárt gyanakvását is magával hozta. A civilruhások gyakran beültek például a Kassák Klubba az intenzív zenei folyamatok lefülelése, a résztvevők azonosítása, és – Szabados művének címéből kölcsönözve – Az események titkos történeteinek feltárása céljából. Jellemző, hogy amikor, vélhetően a Nyugaton szerzett dicsőség okán, Szabados kiadhatta első lemezét, az Esküvőt, amelynek zenéjét egy fotográfia, Fejes László hasonló című képe ihlette, az ihletadó kép – az első hazai fotó, amely első díjat nyert a World Press Photo kiállításon (1965-ben) – nem kerülhetett a lemezborítóra. „Őszinte véleményünk, hogy az Esküvőnek nemzetközi feltűnést és sikert kellene aratnia – ha ez egy magyar jazzlemez esetében a megfelelő propaganda és reklám hiányában nem volna lehetetlen” – állapította meg 1976 januárjában Gonda János a „régi” Mozgó Világban.

A nyolcvanas években valamelyest enyhült a szigor, és a „magyar free jazz” megítélése is, legalábbis ezt bizonyítja Szabados 1983-as Liszt-díja.  Igaz, hogy a mester, illetve a zenész- és művésztársai által elhintett magok lassan keltek ki, de a rendszerváltás után szárba szökkentek, és a magyar jazz teljes vertikumában az etno-jazz vált a legeredetibb hanggá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.