Új kezekben Szabados György digitális és kéziratos hagyatéka

Teljességre törekedve

Zene

A Budapest Music Center ünnepélyes, de meghitt eseményen vette át a Szabados György kéziratos hagyatékát az özvegyétől, továbbá a zeneszerző munkásságát felölelő honlap kezelését. Az eseményen a BMC vezetője, Gőz László egy új intézmény indulását is bejelentette.

Halála óta nemhogy halványulna, egyre inkább nő Szabados György (1939–2011) zongorista, zeneszerző hatása. Karakán ember volt, aki nem ismert kompromisszumot. Családja megélhetésének érdekében orvosként dolgozott, így művészként független maradhatott. Már a hatvanas évek elején ott volt, amikor a modern magyar jazz kievickélt az under­ground-létből, de mesterként azóta tisztelik, hogy a hetvenes évek elejétől, közepétől a Kassák Klubban és más helyszíneken szólóban, kisegyüttesek élén és műhelyzenekarok (Nyitott Csoport, MAKUZ, SZAZEN) vezetőjeként megteremtette a „szabad zenét”: a bartóki modell mintájára magyar népzenei alapokon álló improvizatív avantgárdot. A free jazznek, ahogy akkor sokan nevezték, többnyire értetlenséggel kellett szembenéznie, itthon botrányba is fulladt az az 1972-es gála, amelyet Szabadosék a San Sebastián-i versenygyőzelmük kapcsán rendeztek (kétbalkezes módon, a Benkó Dixielanddel közösen).

Lassan keltek ki

Ráadásul Szabados György nemzeti-kulturális és etikai alapon álló, filozofikus megközelítése az állampárt gyanakvását is magával hozta. A civilruhások gyakran beültek például a Kassák Klubba az intenzív zenei folyamatok lefülelése, a résztvevők azonosítása, és – Szabados művének címéből kölcsönözve – Az események titkos történeteinek feltárása céljából. Jellemző, hogy amikor, vélhetően a Nyugaton szerzett dicsőség okán, Szabados kiadhatta első lemezét, az Esküvőt, amelynek zenéjét egy fotográfia, Fejes László hasonló című képe ihlette, az ihletadó kép – az első hazai fotó, amely első díjat nyert a World Press Photo kiállításon (1965-ben) – nem kerülhetett a lemezborítóra. „Őszinte véleményünk, hogy az Esküvőnek nemzetközi feltűnést és sikert kellene aratnia – ha ez egy magyar jazzlemez esetében a megfelelő propaganda és reklám hiányában nem volna lehetetlen” – állapította meg 1976 januárjában Gonda János a „régi” Mozgó Világban.

A nyolcvanas években valamelyest enyhült a szigor, és a „magyar free jazz” megítélése is, legalábbis ezt bizonyítja Szabados 1983-as Liszt-díja.  Igaz, hogy a mester, illetve a zenész- és művésztársai által elhintett magok lassan keltek ki, de a rendszerváltás után szárba szökkentek, és a magyar jazz teljes vertikumában az etno-jazz vált a legeredetibb hanggá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.