Új kezekben Szabados György digitális és kéziratos hagyatéka

Teljességre törekedve

Zene

A Budapest Music Center ünnepélyes, de meghitt eseményen vette át a Szabados György kéziratos hagyatékát az özvegyétől, továbbá a zeneszerző munkásságát felölelő honlap kezelését. Az eseményen a BMC vezetője, Gőz László egy új intézmény indulását is bejelentette.

Halála óta nemhogy halványulna, egyre inkább nő Szabados György (1939–2011) zongorista, zeneszerző hatása. Karakán ember volt, aki nem ismert kompromisszumot. Családja megélhetésének érdekében orvosként dolgozott, így művészként független maradhatott. Már a hatvanas évek elején ott volt, amikor a modern magyar jazz kievickélt az under­ground-létből, de mesterként azóta tisztelik, hogy a hetvenes évek elejétől, közepétől a Kassák Klubban és más helyszíneken szólóban, kisegyüttesek élén és műhelyzenekarok (Nyitott Csoport, MAKUZ, SZAZEN) vezetőjeként megteremtette a „szabad zenét”: a bartóki modell mintájára magyar népzenei alapokon álló improvizatív avantgárdot. A free jazznek, ahogy akkor sokan nevezték, többnyire értetlenséggel kellett szembenéznie, itthon botrányba is fulladt az az 1972-es gála, amelyet Szabadosék a San Sebastián-i versenygyőzelmük kapcsán rendeztek (kétbalkezes módon, a Benkó Dixielanddel közösen).

Lassan keltek ki

Ráadásul Szabados György nemzeti-kulturális és etikai alapon álló, filozofikus megközelítése az állampárt gyanakvását is magával hozta. A civilruhások gyakran beültek például a Kassák Klubba az intenzív zenei folyamatok lefülelése, a résztvevők azonosítása, és – Szabados művének címéből kölcsönözve – Az események titkos történeteinek feltárása céljából. Jellemző, hogy amikor, vélhetően a Nyugaton szerzett dicsőség okán, Szabados kiadhatta első lemezét, az Esküvőt, amelynek zenéjét egy fotográfia, Fejes László hasonló című képe ihlette, az ihletadó kép – az első hazai fotó, amely első díjat nyert a World Press Photo kiállításon (1965-ben) – nem kerülhetett a lemezborítóra. „Őszinte véleményünk, hogy az Esküvőnek nemzetközi feltűnést és sikert kellene aratnia – ha ez egy magyar jazzlemez esetében a megfelelő propaganda és reklám hiányában nem volna lehetetlen” – állapította meg 1976 januárjában Gonda János a „régi” Mozgó Világban.

A nyolcvanas években valamelyest enyhült a szigor, és a „magyar free jazz” megítélése is, legalábbis ezt bizonyítja Szabados 1983-as Liszt-díja.  Igaz, hogy a mester, illetve a zenész- és művésztársai által elhintett magok lassan keltek ki, de a rendszerváltás után szárba szökkentek, és a magyar jazz teljes vertikumában az etno-jazz vált a legeredetibb hanggá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?