A másodkarmester alárendeltjeivel egyetemben mindig uniformisban tartozik megjelenni; gondoskodjék továbbá Joseph Heyden arról is, hogy nemcsak ő maga, hanem mind a hatáskörébe tartozók is mindig tisztán, az előírásnak megfelelően, fehér harisnyában, tiszta fehérneműben, rizsporosan, copffal vagy vendéghajjal, de mindenesetre egyöntetűen mutatkozzanak. Éppen ezért, mivel a többi muzsikusok a másodkarmesterhez igazodnak majd, olyannyira mintaszerűen kell viselkednie, hogy alárendeltjei az ő jó tulajdonságairól példát vehessenek. Kerüljön tehát Joseph Heyden mindenfajta bizalmaskodást, közös evés-ivást s egyéb bizalmas érintkezést a muzsikusokkal, hogy az őt megillető tiszteletet el ne veszítse..."
1761. május elsején egyebek mellett ilyen feltételek vállalásával szegődött Esterházy Pál Antal herceg szolgálatába a húszas évei végén járó Haydn, aki már új urának kedvére komponálta meg 6., 7. és 8. szimfóniáját, amelyeket mellékneveik (Le Matin, Le Midi, Le Soir) révén összefoglalóan Napszak-szimfóniák gyanánt szokás emlegetni. Ez a három korai szimfónia szólal meg azon a nyár esti hangversenyen, amelyet a Pesti Vármegyeháza Díszudvarára kitelepülő Concerto Budapest ad majd, méghozzá az oly tudós szakértelmű Vashegyi György vezénylete alatt (július 18., nyolc óra).
"Sokkal jobban szeretem a harmadikat a másodiknál, mert a másodikat igen kényelmetlen eljátszani" - fogalmazott maga a zongoravirtuóz szerző, Szergej Rahmanyinov, előadói szemszögből összemérve két oly népszerű zongoraversenyét. Ez a 3. zongoraverseny mindenesetre meghitt ismerőse lehet a mozi szerelmeseinek is, elvégre ennek gyakorlása készíti ki a főszereplő zongorista karakterét a Ragyogj! című díjnyertes ausztrál filmben. Csakhogy ugye e filmalkotás sztorija a való életből lett véve, s így persze a karakter, David Helfgott is valós személy. Méghozzá olyannyira valós személy, hogy vasárnap direkte a Papp László Sportaréna - komolyzenei koncertek számára oly kedvező - színhelyén ül majd neki éppenséggel e Rahmanyinov-mű magánszólamának is, a Liszt Ferenc Kamarazenekar kíséretében (július 14., hét óra).
Egyebekben mi csak tangózzunk, hiszen hétfőn Piazzolla-est vár reánk a Vajdahunyad váránál, többek közt a gitáros Tátrai Tiborral és a Mendelssohn Kamarazenekarral (július 15., fél kilenc). Négy évszak Buenos Airesben - ez a főmű, Astor Piazzolla (képünkön) 1965 és 1970 között megalkotott, Antonio Vivaldi és az argentin főváros előtt egyként hódoló tangósorozata ígérkezik majd, csak menjen le már végre a nap!