Lemez

Tankcsapda: Rockmafia Debrecen

  • Greff András
  • 2012. december 17.

Zene

"Szarul szól, de itt így megy ez" - harsogja Lukács a Tankcsapda tizenkettedik lemezének második számában, és valóban: ma, amikor alulbútorozott garzonlakásokban, egyetlen netbookkal felszerelkezve is korrektül döngető anyagokat lehetséges készíteni, az ország legsikeresebb rockzenekara ismét beérte egy dinamikátlan, a produkciót semmilyen módon nem támogató megszólalással.

Ám a Rockmafia Debrecen esetében persze nem a hangzás jelenti a kulcsproblémát. A Tankcsapda több szempontból is nehezített pályán mozog. Először is, azt a néhány akkordos, olykor nem különösebben fifikás metálba hajló punk-rock and roll keveréket, amit a zenekar játszik, még a műfaj legnagyobb globális sztárjainak sem volt könnyű a rácsodálkozás felszabadította extraenergiáktól feszülő első néhány lemez után frissen tartania. A Ramones és a Motörhead is kiadott gyenge albumokat, a műfajt revitalizáló skandinávok pedig idővel egytől egyig elérdektelenedtek. Másfelől a Tankcsapda a maga műfajában szokatlanul szövegcentrikus zenekar, vagyis a jó dalok érdekében nem csak az alapvetően egyáltalán nem újszerű zene frissességének illúzióját kell megteremtenie, hanem lemezről lemezre számos olyan sort is, amely egyszerre tud frappáns és jelentéses lenni.

Ennek a két követelménynek a mai Tankcsapda nagyon ritkán tesz egyidejűleg eleget. Noha a mindkét fronton elszenvedett kudarcra kevés a példa (ilyen a legborzalmasabb öngyújtós Edda-lírákat idéző Lejárt lemez), az is pont elég csüggesztő, ha az egyik láb bicsaklik ki. Hiába rokonszenves például a Pokol a mennyből motörheades alapja, ha a rockzenét éltető szöveg kimerítően esetlen, míg a Hatalom nélküli rendet komikusan kapkodós lumpenpunkbetéttel sikerül alaposan hazavágni - és így tovább. Akárhogy forgatjuk, telitalálatnak egyedül a hörgéssel feldobott Számolj vissza mutatja magát a Rockmafián - ezen a vérbeli sokadik lemezen.

Tankcsapda Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.