Lemez

Tankcsapda: Rockmafia Debrecen

  • Greff András
  • 2012. december 17.

Zene

"Szarul szól, de itt így megy ez" - harsogja Lukács a Tankcsapda tizenkettedik lemezének második számában, és valóban: ma, amikor alulbútorozott garzonlakásokban, egyetlen netbookkal felszerelkezve is korrektül döngető anyagokat lehetséges készíteni, az ország legsikeresebb rockzenekara ismét beérte egy dinamikátlan, a produkciót semmilyen módon nem támogató megszólalással.

Ám a Rockmafia Debrecen esetében persze nem a hangzás jelenti a kulcsproblémát. A Tankcsapda több szempontból is nehezített pályán mozog. Először is, azt a néhány akkordos, olykor nem különösebben fifikás metálba hajló punk-rock and roll keveréket, amit a zenekar játszik, még a műfaj legnagyobb globális sztárjainak sem volt könnyű a rácsodálkozás felszabadította extraenergiáktól feszülő első néhány lemez után frissen tartania. A Ramones és a Motörhead is kiadott gyenge albumokat, a műfajt revitalizáló skandinávok pedig idővel egytől egyig elérdektelenedtek. Másfelől a Tankcsapda a maga műfajában szokatlanul szövegcentrikus zenekar, vagyis a jó dalok érdekében nem csak az alapvetően egyáltalán nem újszerű zene frissességének illúzióját kell megteremtenie, hanem lemezről lemezre számos olyan sort is, amely egyszerre tud frappáns és jelentéses lenni.

Ennek a két követelménynek a mai Tankcsapda nagyon ritkán tesz egyidejűleg eleget. Noha a mindkét fronton elszenvedett kudarcra kevés a példa (ilyen a legborzalmasabb öngyújtós Edda-lírákat idéző Lejárt lemez), az is pont elég csüggesztő, ha az egyik láb bicsaklik ki. Hiába rokonszenves például a Pokol a mennyből motörheades alapja, ha a rockzenét éltető szöveg kimerítően esetlen, míg a Hatalom nélküli rendet komikusan kapkodós lumpenpunkbetéttel sikerül alaposan hazavágni - és így tovább. Akárhogy forgatjuk, telitalálatnak egyedül a hörgéssel feldobott Számolj vissza mutatja magát a Rockmafián - ezen a vérbeli sokadik lemezen.

Tankcsapda Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.