Lemez

Tankcsapda: Rockmafia Debrecen

  • Greff András
  • 2012. december 17.

Zene

"Szarul szól, de itt így megy ez" - harsogja Lukács a Tankcsapda tizenkettedik lemezének második számában, és valóban: ma, amikor alulbútorozott garzonlakásokban, egyetlen netbookkal felszerelkezve is korrektül döngető anyagokat lehetséges készíteni, az ország legsikeresebb rockzenekara ismét beérte egy dinamikátlan, a produkciót semmilyen módon nem támogató megszólalással.

Ám a Rockmafia Debrecen esetében persze nem a hangzás jelenti a kulcsproblémát. A Tankcsapda több szempontból is nehezített pályán mozog. Először is, azt a néhány akkordos, olykor nem különösebben fifikás metálba hajló punk-rock and roll keveréket, amit a zenekar játszik, még a műfaj legnagyobb globális sztárjainak sem volt könnyű a rácsodálkozás felszabadította extraenergiáktól feszülő első néhány lemez után frissen tartania. A Ramones és a Motörhead is kiadott gyenge albumokat, a műfajt revitalizáló skandinávok pedig idővel egytől egyig elérdektelenedtek. Másfelől a Tankcsapda a maga műfajában szokatlanul szövegcentrikus zenekar, vagyis a jó dalok érdekében nem csak az alapvetően egyáltalán nem újszerű zene frissességének illúzióját kell megteremtenie, hanem lemezről lemezre számos olyan sort is, amely egyszerre tud frappáns és jelentéses lenni.

Ennek a két követelménynek a mai Tankcsapda nagyon ritkán tesz egyidejűleg eleget. Noha a mindkét fronton elszenvedett kudarcra kevés a példa (ilyen a legborzalmasabb öngyújtós Edda-lírákat idéző Lejárt lemez), az is pont elég csüggesztő, ha az egyik láb bicsaklik ki. Hiába rokonszenves például a Pokol a mennyből motörheades alapja, ha a rockzenét éltető szöveg kimerítően esetlen, míg a Hatalom nélküli rendet komikusan kapkodós lumpenpunkbetéttel sikerül alaposan hazavágni - és így tovább. Akárhogy forgatjuk, telitalálatnak egyedül a hörgéssel feldobott Számolj vissza mutatja magát a Rockmafián - ezen a vérbeli sokadik lemezen.

Tankcsapda Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.