rés a présen

"Baribambi meg Parippam"

Zubreczki Dávid frontember

  • rés a présen
  • 2012. december 15.

Zene

rés a présen: A Boogie Mammát a Csibor zenekar miatt hagytad el?

Zubreczki Dávid: A Boogie Mamma az csak úgy elcsendesedett. Nem nagyon volt már ereje, kedve mindenkinek tolni. A lelkesebbje megcsinálta a saját bandáját, ahol a neki legmegfelelőbb tempóban haladhat. Évente egyszer-kétszer azért az anyazenekar is színpadra áll. Legközelebb november 17-én, a Bazár Klubban tartunk egy kis fesztet, ahol az összes "rokon együttes" fellép, melyeknek közös tagjai vannak vagy voltak a Boogie Mammával. A Csibor is ilyen, szinte minden zenekartag megfordult ott is. Mert bár az induláskor az volt a cél, hogy egy profi csapatot hozzunk létre végre a szokásos haveri banda helyett, valahogy mégis csupa régi barát, ismerős került össze itt is.

rap: Miért kellett a világ legkellemetlenebb lényéről elnevezni a zenekart?

ZD: Először a Darázs merült föl, sőt Darage. Ennél azért jobb a Csibor, nem?

rap: Kikkel csinálod a csapatot?

ZD: Bencze Boglárka hegedül - tulajdonképpen vele már évekkel a kezdetek előtt dédelgettük egy ilyen zenekar tervét. Aztán sorra jöttek a többiek: Várkonyi Mária - fuvola, Molnár Gergely - dob és Horváth Mátyás - basszusgitár. A gitáros poszton volt egy kis jövés-menés az elmúlt két évben, de úgy tűnik, Artner Danival végre megleltük a véglegest. Azért nehéz ide zenészt találni, mert elég sokgyökerű zene ez, és jó, ha a zenészek is hasonlóak. Van benne beat, punk, folk, ska, egy kis klasszikus alter meg reggae, na és ír népzene.

rap: "A szerelem a szex marketingje..." - ez az egyik slágeretekből van. Általában a szexről és a szerelemről szólnak a számaitok?

ZD: Arról szólnak, ami foglalkoztat, és ennek persze jelentős részét teszi ki a szex és a szerelem. De azért van bennük szó városfejlesztési baklövésekről, kapuzárási pánikról, médiáról, erőszakról, kiégett rockzenészekről. A dalok legtöbbször úgy születnek, hogy hozok egy ötletet, ami gyakran csak egy foszlány. Olykor szövegük sincs, csak valami dudorászós izé, úgyhogy ilyen munkacímekkel dolgozunk épp, hogy Baribambi meg Parippam. Aztán a nyersanyagból a zeneértők számokat faragnak, ebben legtöbbször a gitárosok segítenek. Szerencsére eléggé el voltunk kényeztetve: Szili Miki és Tamás Laca is nagyon jó dalszerző, de már Danival is megszülettek az első számok. A szövegeket pedig én írom meg közben - de van, amelyik egyszerre formálódik a zenével.

rap: Van lemezetek?

ZD: Az első kislemezünk - a kézműves csokival csomagolt Csokoládé - 2010-ben jelent meg. 2011-ben egy "blogturné" keretében, neten adtuk ki a Taxi című lemezt: ennek minden dala egy-egy blogon debütált, olyanokon, amelyek témájukban passzoltak a számokhoz. Mondjuk, egy szakítós a Szakítós blogon, egy munka közben játszódó történet a Munkahelyi Terroron stb. Idén rukkoltunk elő a Borbálával, amelynek minden példányára kézzel varrtak gombot a lányok.

rap: Mikor lehet benneteket látni?

ZD: November 16-án a Szent István Egyetem gólyabálján játszunk Gödöllőn, 17-én pedig Budapesten a Bazár Klubban (vagyis az egykori legendás Metró Klubban) az említett Boogie Mamma Fesztiválon. Mindenképpen a koncert előtt debütál még az új klipünk, amit Karafiáth Orsival vettünk fel olyan remek budapesti helyszíneken, mint az Uránia mozi vagy a Szépművészeti Múzeum.

rap: Mit csinálsz civilben?

ZD: Írok. Van egy várossal foglalkozó blogom, az Urbanista, mellette meg szabadúszom, és a legkülönbözőbb lapokban bukkanok fel külsősként.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.