rés a présen

"Baribambi meg Parippam"

Zubreczki Dávid frontember

  • rés a présen
  • 2012. december 15.

Zene

rés a présen: A Boogie Mammát a Csibor zenekar miatt hagytad el?

Zubreczki Dávid: A Boogie Mamma az csak úgy elcsendesedett. Nem nagyon volt már ereje, kedve mindenkinek tolni. A lelkesebbje megcsinálta a saját bandáját, ahol a neki legmegfelelőbb tempóban haladhat. Évente egyszer-kétszer azért az anyazenekar is színpadra áll. Legközelebb november 17-én, a Bazár Klubban tartunk egy kis fesztet, ahol az összes "rokon együttes" fellép, melyeknek közös tagjai vannak vagy voltak a Boogie Mammával. A Csibor is ilyen, szinte minden zenekartag megfordult ott is. Mert bár az induláskor az volt a cél, hogy egy profi csapatot hozzunk létre végre a szokásos haveri banda helyett, valahogy mégis csupa régi barát, ismerős került össze itt is.

rap: Miért kellett a világ legkellemetlenebb lényéről elnevezni a zenekart?

ZD: Először a Darázs merült föl, sőt Darage. Ennél azért jobb a Csibor, nem?

rap: Kikkel csinálod a csapatot?

ZD: Bencze Boglárka hegedül - tulajdonképpen vele már évekkel a kezdetek előtt dédelgettük egy ilyen zenekar tervét. Aztán sorra jöttek a többiek: Várkonyi Mária - fuvola, Molnár Gergely - dob és Horváth Mátyás - basszusgitár. A gitáros poszton volt egy kis jövés-menés az elmúlt két évben, de úgy tűnik, Artner Danival végre megleltük a véglegest. Azért nehéz ide zenészt találni, mert elég sokgyökerű zene ez, és jó, ha a zenészek is hasonlóak. Van benne beat, punk, folk, ska, egy kis klasszikus alter meg reggae, na és ír népzene.

rap: "A szerelem a szex marketingje..." - ez az egyik slágeretekből van. Általában a szexről és a szerelemről szólnak a számaitok?

ZD: Arról szólnak, ami foglalkoztat, és ennek persze jelentős részét teszi ki a szex és a szerelem. De azért van bennük szó városfejlesztési baklövésekről, kapuzárási pánikról, médiáról, erőszakról, kiégett rockzenészekről. A dalok legtöbbször úgy születnek, hogy hozok egy ötletet, ami gyakran csak egy foszlány. Olykor szövegük sincs, csak valami dudorászós izé, úgyhogy ilyen munkacímekkel dolgozunk épp, hogy Baribambi meg Parippam. Aztán a nyersanyagból a zeneértők számokat faragnak, ebben legtöbbször a gitárosok segítenek. Szerencsére eléggé el voltunk kényeztetve: Szili Miki és Tamás Laca is nagyon jó dalszerző, de már Danival is megszülettek az első számok. A szövegeket pedig én írom meg közben - de van, amelyik egyszerre formálódik a zenével.

rap: Van lemezetek?

ZD: Az első kislemezünk - a kézműves csokival csomagolt Csokoládé - 2010-ben jelent meg. 2011-ben egy "blogturné" keretében, neten adtuk ki a Taxi című lemezt: ennek minden dala egy-egy blogon debütált, olyanokon, amelyek témájukban passzoltak a számokhoz. Mondjuk, egy szakítós a Szakítós blogon, egy munka közben játszódó történet a Munkahelyi Terroron stb. Idén rukkoltunk elő a Borbálával, amelynek minden példányára kézzel varrtak gombot a lányok.

rap: Mikor lehet benneteket látni?

ZD: November 16-án a Szent István Egyetem gólyabálján játszunk Gödöllőn, 17-én pedig Budapesten a Bazár Klubban (vagyis az egykori legendás Metró Klubban) az említett Boogie Mamma Fesztiválon. Mindenképpen a koncert előtt debütál még az új klipünk, amit Karafiáth Orsival vettünk fel olyan remek budapesti helyszíneken, mint az Uránia mozi vagy a Szépművészeti Múzeum.

rap: Mit csinálsz civilben?

ZD: Írok. Van egy várossal foglalkozó blogom, az Urbanista, mellette meg szabadúszom, és a legkülönbözőbb lapokban bukkanok fel külsősként.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.