A szerk.

A mártír

A szerk.

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Ott nyugaton most sincs nyugalom, amióta egy radikalizálódott fiatal merényletet követett el a konzervatív véleményvezér ellen szeptember 10-én egy utahi egyetem kampuszán. Charlie Kirk a trumpista jobboldal jelentős alakja volt, a meggyilkolása tragédia minden érző ember, minden demokráciapárti amerikai, a republikánus politikai közösség és az áldozat családja számára is.

Charlie Kirk halála óta számos hagiográfia született, amelyek a konzervatív megmondóembert a demokratikus vita gyakorlójaként festik le, aki mindig készen állt a párbeszédre, és nem volt kérdés, melytől megfutamodott volna. De ez nem igaz. A harmincegy éves influenszer kontentgyártó volt, aki sportot űzött abból, hogy egy gondosan megkomponált közegben alázzon meg alulképzett, elsőéves egyetemistákat, agresszív, elutasító és provokatív stílusával „semmisítsen meg” baloldalinak csúfolt gondolatokat. Abban különbözött a youtuberek, önjelölt elemzők és világmagyarázók garmadájától, hogy kimerészkedett az offline világba: egyetemi „vitaestjein”, performance-ain hús-vér valójában jelent meg, és dinamizmusát a pártpolitikában is hasznosítva, vezéralakja lett a Trump képére formált Republikánus Párt ifjúsági szárnyának. De ahogy a látványossággá züllesztett politikai életben minden, úgy az általa gyártott kontent is az internet algoritmusának rendelte alá magát: Charlie Kirk konfliktust szított, a megosztottságból generált megosztást, trollkodott és provokált. A rövidebb-hosszabb klipek arra ösztökélték a követőit, hogy ellenséget lássanak a demokrata vagy baloldali amerikaiakban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.

Örökzöld

  • Upor László

Két évtizede a szerb országos színházi találkozó, az újvidéki Sterijino Pozorje konferenciáján adtam elő, a nemzeti színház eszménye és a gyakorlata témakörében. A meghívók feltételezték, hogy a soroksári úti cifra palota (alias: Nemzeti) okozta sokkból még fel sem ocsúdott budapesti szakértőként érdekes szempontokkal szolgálhatok. Nem tévedtek.