A Kopp Mária Intézet szelektíven viszonyul a számokhoz

  • narancs.hu
  • 2024. május 5.

Belpol

Szelektíven értékeli a családokat, anyákat a Kopp Mária Intézet. Szerintük minden fantasztikus és csodás, naná, hiszen nem írtak sem a születésszámról, sem a családi pótlékról.

A Kopp Mária Intézet felmérése szerint a magyarok 96 százaléka felköszönti az édesanyját anyák napján, 91 százalék úgy nyilatkozott, hogy jó a kapcsolata az édesanyjával, amit bizonyít, hogy tízből nyolcan napi rendszerességgel beszélnek vele. Ez kedves. Az intézet szerint Magyarországon mind a családokban, mind az állam részéről elismerésben részesülnek az édesanyák. Ez pedig megmosolyogtató.

 Állítását persze igyekszik számokkal is alátámasztani az intézet. Magyarországon 3,13 millió anya él, akik életük során összesen 6,22 millió gyermeknek adtak életet, azaz a magyarországi anyáknak átlagosan két gyermekük van. 2011-hez képest az átlagos gyermekszám a 20-35 éves anyai korosztályban kissé növekedett (1,67-ről 1,72-re), miközben a 45-49 éves anyák körében most 10 ezerrel több a nagycsaládos, azaz a három vagy több gyermeket nevelő édesanya, mint 2011-ben. Hogy mit akar ezzel az adatsorral az intézet, nem világos.

Főleg úgy, hogy az alábbi adatok is hozzáférhetők: tavaly 85 200 gyerek született Magyarországon. Amióta a KSH méri az adatot - 1900 óta - soha nem született ilyen kevés baba. A termékenységi arányszám, amely 2011-ben mért mélypontja után - ekkor 1,23 volt a mutató, vagyis a szülőképes korú nőkre ennyi baba jutott - emelkedni kezdett, a 2021-ben mért 1,59 után csökkenni kezdett és 2023-ban 1,51 volt. Vagyis nem sikerült átütő sikert elérni a gyerekvállalási kedv növelésében, a trend sajnálatos módon megfordult, bármit is állít a Fidesz, a KDNP vagy sugall a Kopp Mária Intézet.

Ennek fényében az intézet azon állítása, amely szerint Magyarország a családpolitikáját az édesanyákra alapozza, és az ő igényeikhez igazodik az intézkedések jelentős része már-már kacagtató lenne, ha nem volna ez egyúttal felháborító is. Az intézet szerint az anyaság és a gyermeknevelés elismerését fejezik ki az anyáknak járó adókedvezmények (négygyermekes és 30 év alatti anyák szja-mentessége), a csecsemőgondozási díj összegének a korábbi fizetés száz százalékára emelése, a gyed extra, a diákhitel-tartozások elengedése, a munkaerőpiaci kedvezmények (részmunkaidős kedvezmények és pótszabadságok), ahogy a Nők 40 is, amely a nagymamák lehetőségeit bővíti. Azt nem teszik hozzá, hogy a családi pótlék összege 2008 óta egy forinttal nem emelkedett, a családi adókedvezmény értéke pedig annak bevezetése óta töredékére esett, hiszen egy gyerek után ugyanúgy 10 ezer forint, három gyerek után pedig 99 ezer forint jár, mint 2011-ben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.