"A tőzsde, köszöni, jól van" (Szalay-Berzeviczy Attila, a Budapesti Értéktőzsde [BÉT] elnöke)

  • Bogár Zsolt
  • 2007. szeptember 20.

Belpol

Lapzártánk után kezdődik a közellátás biztonsága szempontjából kiemelkedő jelentőségű vállalkozásokat érintő törvénytervezet parlamenti vitája. A sajtóban csak lex Mol-ként emlegetett törvényt a tőzsde elnökével elemeztük.
Lapzártánk után kezdődik a közellátás biztonsága szempontjából kiemelkedő jelentőségű vállalkozásokat érintő törvénytervezet parlamenti vitája. A sajtóban csak lex Mol-ként emlegetett törvényt a tőzsde elnökével elemeztük.

Magyar Narancs: Mikor ismerte meg a törvénytervezetet?

Szalay-Berzeviczy Attila: A BÉT-et nem vonták be az előkészítésébe, akkor értesültünk a tartalmáról, amikor nyilvánosságra került.

MN: A tartalma alapján joggal nevezhető lex Mol-nak?

SZBA: A törvénynek a Mol és az OMV között kialakult tőkepiaci csata adta az aktualitását. A magyar olajtársaság küzdelme azonban csak arra világított rá, hogy az aranyrészvények megszűnésével, az elmúlt 17 év privatizációs gyakorlatának köszönhetően milyen védtelenné is váltak azok a vállalataink, amelyek közellátási érdeket képviselnek, és amelyeket szinte minden EU-tagállamban a legkülönbözőbb megoldásokkal óvnak a nem kívánt kivásárlási kísérletekkel szemben. Azonban ettől ez még továbbra sem fog korlátlan védekezési lehetőséget biztosítani a menedzsment részére, mindösszesen növeli annak a mozgásterét.

MN: Nem tartja félrevezetőnek, hogy a törvény a védekezés lehetőségét nemcsak a címében megjelölt kiemelt jelentőségű cégeknek adja meg, mint a Mol, hanem az összes többi tőzsdei társaságnak is?

SZBA: Valóban, a törvénytervezet nemcsak az ország energiaellátásának biztonsága szempontjából stratégiai jelentőségű társaságokkal foglalkozik, hanem a vállalatfelvásárlási rész a tőkepiaci törvény módosításán keresztül valamennyi nyilvános társaságot érinti. Ennek egyrészt jogalkotási, másfelől gyakorlatias okai vannak. Nem lenne túl szerencsés, ha a tőzsdén a felvásárlási szabályok vállalatról vállalatra eltérnének. A leginkább a német példát követő tervezet az ellenséges felvásárlási kísérletekkel szemben csak olyan többletjogokat biztosít, amelyek a nemzetközi gyakorlatból már jól ismertek. Ám fontos megjegyeznem, hogy nyilvános társaságainknak a tőzsdén maradása nem csak akkor érdeke Magyarországnak, ha egy energiacégről van szó. Egy magyarországi vállalatközponttal, hazai menedzsmenttel rendelkező vállalat másképpen gondolkodik Magyarország érdekéről, a kultúra, az oktatás, a sport támogatásáról, a kutatás-fejlesztés itthon tartásáról, mint egy nemzetközi központ által hozott döntéseket végrehajtó leányvállalat. A leánycégek által megtermelt profit is mindig a vállalatközpontba repatriálódik.

MN: Ha a fő cél a stratégiai vállalatok védelme, arra egy rövidebb és célzottabb törvény is elég lett volna. A leghangsúlyosabb rész viszont az, ami a befolyásszerzést általában szabályozza.

SZBA: Szerintem a törvény elég rövid. Az egész indoklással együtt csak 12 oldal, maga a jogszabály összesen 8 paragrafusból áll. Ezekből pedig mindössze egy érinti a tőkepiaci törvény befolyásszerzésre vonatkozó szabályait, amely az összes nyilvános társaságra vonatkozik. A törvénytervezet többi része nem tőkepiaci kérdésekkel foglalkozik. A rendszer 2001. július 18-ig korlátlan mozgásteret biztosított a vállalatok menedzsmentjének az ellenséges kivásárlással szembeni beavatkozásra. Ekkor a jogalkotó nagyon erős semlegességi szabályt vezetett be, ami semmiféle lehetőséget nem engedett a vállalatvezetésnek a védekezésre. Ez azt jelentette, hogy ha egy részvényes nyilvános kivásárlási ajánlatot tett a többi részvényre, akkor a bejelentés, mi több, a vételi szándék tudomására jutásának pillanatától fogva a menedzsmentnek semlegesnek kellett maradnia. Ebből a helyzetből a lex Mol most némi visszalépést jelent, de ha a részvényesek úgy kívánják, még mindig szigorúbb lehet a menedzsmenttel szemben, mint ami volt 2001 előtt.

MN: Mondana példát?

SZBA: A részvényesek az alapszabályban rögzíthetik az eddig a törvény által biztosított semlegességi klauzulát. Tehát megtilthatják a vállalat igazgatóságának az ellenséges kivásárlási kísérlettel szembeni védekezést. A lex Mol ugyanakkor tulajdonosi döntéstől függetlenül nehezíti a kivásárlást: például nem engedi meg, hogy egy nyilvános vállalatra ugyanaz a részvényes 6 hónapon belül egynél többször tehessen ajánlatot. Ez azért szükséges, hogy ne lehessen komolytalan ajánlattételekkel zavarni a cég életét. Szintén jelentős változás, hogy a sajátrészvény-vásárlást korábban tíz százalékban maximálták, ami most gyakorlatilag eltűnik.

MN: A tőzsdei kisbefektetők érdekvédelmi szervezete, a Tebész szerint a törvény egészségtelenül széles mozgásteret biztosítana a menedzsmentnek az általa nemkívánatosnak tartott felvásárlások kivédésére.

SZBA: Két vállalat egyesülése mindig egy korszaknak a vége és egy új kezdete. A felvásárlást kezdeményező és az azt elfogadó menedzsmenteknek egyformán óriási a felelősségük a saját részvényeseik iránt azzal, hogy a döntéssel a saját vállalataikat jó pályára állítják-e, vagy sem. A Londoni Értéktőzsdéért nagy csata dúlt az elmúlt időszakban többször is, amikor előbb a frankfurti és a skandináv börze, majd a Nasdaq és a New York-i Értéktőzsde próbálta ellenséges kivásárlási kísérlet útján bekebelezni. A brit elnök-vezérigazgató asszony (Clara Furse - B. Zs.) azon dolgozott, hogy a részvényesek ne fogadják el egyik börze ajánlatát sem. Nyilvánvalóan a londoni tőzsde menedzsmentjének több információja volt arról, hogy egy német vagy egy amerikai tőzsdével való egyesülés jót tesz-e a cégnek, vagy önállóan nagyobb értéket képes előállítani a részvényeseknek. Ezt a nyugdíjpénztárak vagy a kisbefektetők kellő információ hiányában képtelenek megítélni. A pénzügyi befektetők tehát kénytelenek bízni a cég menedzsmentjében. És amíg a cég eredményessége nő, addig el kell hinni, hogy ezek a döntések a legjobb döntések voltak. A lex Mol a titokban előkészített, ellenséges felvásárlásokat hivatott megnehezíteni. A Tebész magatartása ebben az ügyben számomra nehezen értelmezhető. Az elmúlt évtizedben ugyanis 37 vállalatot vezettek ki a BÉT-ről, és közöttük nem egy esetben stratégiai befektető úgy szerzett többségi részesedést, hogy a kisrészvényesek nem az egyébként joggal elvárt take over prémiumot is tartalmazó árfolyamon lettek kiszorítva. A Tebész több pert is indított ezen ügyekben. Ezért furcsállom, hogy most, amikor pont az ilyen esetekkel szemben kapnának nagyobb védelmet a kisbefektetők, a Tebész váratlanul más álláspontra helyezkedik.

MN: Attól tartanak, hogy csökken a tőzsdei társaságok papírjainak a forgalomképessége, ha a menedzsment blokkolni tudja a számára nem tetsző részvényesek beleszólását. Ez a befektetők szempontjából főként akkor releváns, ha a társaságban nincs meghatározó befolyással rendelkező, szakmai tulajdonos, csak sok kicsi, vagy korlátozott szavazati joggal rendelkező intézményi részvényes.

SZBA: Az új törvény egyetlen részvényes egyetlen jogát sem korlátozná. Ez a felvetés alaptalan. Ráadásul a törvény nem is tehet különbséget két Nyrt. között aszerint, hogy milyen a részvényesi szerkezete, hiszen egy tőzsdén jegyzett vállalatnak rendkívül gyorsan változhat a tulajdonosi köre.

MN: A menedzsment szerzett jogait ugyanakkor jóval nehezebb elvonni abban az esetben, ha a tulajdonosi szerkezet szórt, és nincs meghatározó stratégiai befektető. A törvénynek nincs olyan hatása, hogy a menedzsmentet bebetonozhatja a pozícióiba? A Tebész konkrétan a Molra és az OTP-re gondolt.

SZBA: A törvényben nincs olyan szakasz, amely a részvényesek akarata ellenére mássá tenné, vagy korlátozná a menedzsment visszahívását, ahhoz képest, mint amilyen eddig volt. Tehát az nem igaz, hogy a részvényesek nem tudják majd visszahívni a menedzsmentet. Rendkívül rosszindulatú és végtelenül demagóg dolognak tartom, amikor nyilvános társaságok vezetőit azzal támadják, hogy az ellenséges kivásárlással szemben csak azért védekeznek, mert "féltik a zsíros pozícióikat".

MN: A helyzet most annyiban különleges, hogy a Mol és az OTP felvásárlási célponttá váltak, miközben néhány fék, mint az állami beleszólást biztosító aranyrészvény vagy a külföldiekre vonatkozó szavazati jogok korlátozása idejétmúlttá vált. A törvény most újabb fékeket kínál, és ezzel lehetővé teszi például az OTP menedzsmentjének, hogy maga válassza meg a vevőit.

SZBA: Itt különböző dolgok keverednek. Fontos különbséget tenni aközött, amikor a részvényesek elégedetlenek a menedzsmenttel és visszahívják a vezetőket, vagy amikor jön egy külső ellenséges felvásárló, és egyik napról a másikra megváltoztatja a teljes cég életét. A részvényesek joga megmarad: ha elégedetlenek, visszahívják a menedzsmentet, mert a törvény csak az ellenséges felvásárlókkal szemben biztosít többletmozgásteret a védekezéshez a menedzsment számára. De a részvényesek dönthetnek másképpen is: módosítják az alapszabályt és megvonhatják a menedzsmenttől a védekezés jogát.

MN: A felvásárlás elleni védekezés miképp egyeztethető össze az EU egyik alapelvével, a tőke szabad áramlásával?

SZBA: A felvásárlás elleni védekezés és a tőke szabad áramlása két olyan különböző kategória, mint mondjuk a bevándorlási politika és a schengeni határ kiterjesztése. A lex Mol paragrafusai az EU irányelveihez igazodnak. Minden ország másképpen értelmezi és alkalmazza a liberalizációt, nem hiszem, hogy Magyarországot ez a törvény a többi tagállamnál protekcionistábbá tenné.

MN: A minap Jaksity György volt tőzsdeelnök a Figyelő konferenciáján azt mondta, ha az OTP és a Mol eltűnik a tőzsdéről, akkor "akár be is zárhatjuk ezt a kócerájt". Mit jelent ez számokban?

SZBA: Teljesen egyetértek Jaksity Györggyel. A Mol-OTP-kettős a tőzsde közel 8000 milliárd forintos kapitalizációjának és forgalmának a 70 százalékát testesíti meg. Éppen ezért a Mol nemcsak az energiaellátásban, hanem a magyar tőkepiacon betöltött szerepe miatt is stratégiai jelentőségű vállalat Magyarország számára. A hazai lakosságnak jelenleg körülbelül 6000 milliárd forint pénzügyi megtakarítása van biztosítók, nyugdíjpénztárak, befektetési alapok kezelésében, amelyek természetesen az ország nemzetközi gazdasági súlyához viszonyítva rendkívül felülsúlyozzák a magyar értékpapírokat. A Mol-részvények eddig közel 300 milliárd forint lakossági megtakarítást kötöttek ehhez a gazdasághoz. Ha felszámolnánk a magyar tőkepiacot, akkor ezek a pénzek kénytelenek lennének külföldre vándorolni. Egy másik hatás, amiről általában nem esik szó, hogy a napi konverziós forintforgalomnak mintegy egyharmadát adja a BÉT-en folyó kereskedés, miután a részvények nyolcvan százalékát külföldiek adják-veszik. Ha nincs tőzsde, akkor vége a részvényeladásokból és -vételekből származó napi deviza-forint konverziónak. A forint likviditásának egyharmada tűnne el, s ez még sebezhetőbbé tenné a magyar fizetőeszközt.

MN: Júliusban ötpontos tőkepiac-élénkítő javaslatcsomagot ajánlott a miniszterelnök figyelmébe. Lapunkban Muraközy Balázs a tőkepiaci befektetésekre kért adókedvezmények jogosságát kritizálta.

SZBA: A tőzsde nem saját profitabilitásának növelésére kéri az adókedvezményt, hanem a lakosság hosszú távú megtakarításainak az ösztönzésére. A BÉT köszöni szépen, jól van, forgalma folyamatosan nő, csak épp külföldiek generálják. Ez a rentabilitásunk szempontjából ganz egal. Ami viszont nincsen jól, az az államháztartás. A mi szakmai javaslataink többsége arra vonatkozik, hogy a kormány ösztönözze az állampolgárokat adókedvezményeken keresztül a fogyasztás rovására az erőteljesebb megtakarításra. Ez leginkább egy növekedésbarát költségvetés érdeke, és nem a tőzsdéé. Sajnos a magyarok nem szeretnek adót fizetni, ezért az adókon keresztül lehet hatékonyan befolyásolni a megtakarítási szokásaikat. Egyébként azzal egyetértek, hogy az adórendszert egyszerűsíteni kell és meg kell tisztítani a kedvezményektől, azt viszont már kifejezetten rossznak tartom, ha valaki a szocpol kedvezményeket összekeveri a megtakarítások ösztönzésével, ráadásul teszi ezt akkor, amikor megint elmarad az átfogó adóreform.

MN: Hol tartanak a tárgyalások? Mit szeretnének mindenképp keresztülvinni?

SZBA: Nekünk mind az öt pont egyformán fontos, éppen ezért keményen és folyamatosan tárgyalunk. De ennél többet most nem tudok mondani.

A Lex Mol

Az osztrák OMV június 25-én jelentette be, hogy meglévő tízszázalékos Mol-részesedéséhez 8,6 százalékos csomagot vásárolt. A lépést a Mol vezetése ellenséges felvásárlási kísérletnek nevezte. A Mol egy kereskedési nappal korábban sajátrészvény-vásárlási programot indított, hivatalosan "a tőkeszerkezet optimalizálása" címén. A társaságnak először az OTP, majd az állam segített, miután a 10 százalékos sajátrészvény-korlátot kikerülve előbb az OTP-nek, majd az FHB-nak kölcsönzött ki saját részvényt, hogy a vásárlásokat folytatni tudja. (Ezt megelőzően is voltak Mol-részvények kölcsönben, így az OMV-bejelentés után egy héttel a vállalat már önrészvényeinek több mint a 40 százaléka felett gyakorolt ellenőrzést.) Szeptember elején a Mol "stratégiai szövetséget" kötött a cseh CEZ energetikai céggel, amely 10 százalékig bevásárolta magát a Mol-ba. Az OMV kísérlete ezzel végképp kudarcba fulladt. A magyar cég saját részvényre szeptember 7-ig 496,5 milliárd forintot költött, a múlt héten pedig egy kétmilliárd eurós hitelfelvétel indult, ami a felvásárlásoknak ismét lendületet adhat (amennyiben szükség van rá). Gyurcsány Ferenc még az ütközet kezdetén támogatásáról biztosította a menedzsmentet, és olyan jogszabályok megalkotását ígérte, melyek segítik megvédeni a céget.

A tervezetet az Országgyűlés sürgősségi eljárásban tárgyalja, és az első hírek szerint élvezi valamennyi párt támogatását. A lex Mol lehetőséget biztosítana arra, hogy a tőzsdei cégek az eddiginél erőteljesebben védekezzenek más társaságok vételi ajánlataival szemben. A törvény egy 2004-es társasági jogi irányelvre hivatkozva a nyílt tőzsdei társaságok tulajdonosainak megadja azt az opciót, hogy a menedzsmentet megbízhassák az önálló beavatkozás jogával, és ellássák az ehhez szükséges eszközökkel. A döntést a tulajdonosokra bízza, akik az eszközöket az alapszabály módosításával bocsáthatják rendelkezésre. A tervezet az eddigieknél egyértelműbben körülírja a befolyásszerzés fogalmát, és akkor is nyilvános vételi ajánlattételre kötelezi a felvásárlót, ha szavazati joggal nem bíró részvényeket vesz. A tervezet lehetetlenné tenné azt is, hogy a befolyásszerző titokban több oldalról támadva ellenséges felvásárlást hajtson végre. Felülírná a menedzsment visszahívhatóságát is: a törvényhozó törli a gazdasági törvény azon passzusát, amely tiltja, hogy az igazgatósági tagok visszahívásának az egyszerű többségnél nagyobb szavazatarány legyen a feltétele. A menedzsment visszahívásának szabályairól ezentúl a tulajdonosok dönthetnek, szintén alapszabály-módosítással. (Ha erről nem határoznak, úgy marad minden a régiben.) A lex Mol - nevével szemben - kisebbrészt foglalkozik a stratégiai cégekkel: fontos pont, hogy a társaság alapvető eszközeinek az átadásához nemcsak a menedzsment, hanem a tulajdonosok közgyűlési hozzájárulása is szükséges, és hogy a nyilvános ajánlattételt követően a befolyásszerzőnek az üzleti tervét is el kell fogadtatnia a közgyűléssel. A tervezet az állam jogát is rögzítené: a Magyar Energia Hivatal megfigyelőként egy főt delegálhat a stratégiai vállalat testületeibe.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.