Színház

Megjött Barba papa

Felső szomszédok

Kritika

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Ez történt két éve a Miért pont kivi? című előadással, és ezzel a szándékkal mutatták be most Kőszegen a Felső szomszédokat is, részben azonos alkotógárdával. Az előadást most is Őze Áron rendezte, az egyik főszereplő itt is, ott is Schneider Zoltán.

Laurence Jyl darabját nálunk még nem játszották, a témájáról viszont sok szó esik itthon is. Steigervald Krisztián generációk közötti különbségekről szóló előadásai és könyvei igen népszerűek, és a gyerekvállalás vagy nem vállalás, a nagyszülői szerep és annak változásai is benne vannak a közbeszédben. Egy fiatal pár és egy 50 és 60 év közötti házaspár kerül szomszédi kapcsolatba, életvitelük azonban nem is lehetne eltérőbb. Párizsban vagyunk, ahol a fiatalok nem is a belvárosban, hanem egy zöldközeli környéken remélnek csendes lakást. Csak éppen a felső szomszéddal nem számolnak. Mert itt nem a fiatalok buliznak, hanem az idősebbek élik meglehetősen zajosan és vidáman az életüket, amíg Max a közjegyzői vizsgára készülne, hogy ha nem is nagy kedvvel, de folytassa a családi hagyományt, és táblázatban tervezze meg élete következő állomásait. Ki nem dühöngött még zajos szomszédok miatt? Legyen szó a tévé feltekert hangerejéről vagy a vasárnap reggeli fűnyírásról. Nem beszélve az intro- és extrovertáltság csatájáról: van, akinek a köszönés is épp elég, más (jelen esetben az idősebb házaspár) úgy gondolja, a szomszédom szinte már a családom, úgy is járok át hozzájuk, mintha otthon lennék.

A darab minderről könnyedén, sok humorral beszél. Karácsony Ágnes dramaturgi munkájának köszönhetően pedig a szövegbe kerültek hazai ízek is, például arról a bizonyos cserebogárról, ami nekimegy a falnak. Az elsőre roppant idegesítő házaspárról azonban a második felvonásban kiderül, hogy milyen hiányokkal, sebekkel küzdenek. A könnyed hangulat marad, de kerülnek bele szomorkásabb pillanatok is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.