Kiállítás

Fűző nélkül

Divat feketén-fehéren – Santhó Imre munkássága

Kritika

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

A Collegium Hungaricum Berlin első emeletén helyet kapott tárlaton szereplő nagyjából 70 mű legnagyobb része fekete-fehér (60×40 és 40×30 centiméteres) fotó, kisebb része grafika, illetve egy tárlóban láthatunk karikatúrákat és újságkivágásokat is. Az anyag a Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg és a Kunstbibliothek Berlin gyűjteményéből származik, a tárlat kurátora Gáspár Balázs fotótörténész.

A Német Császárságot 1919-ben felváltó polgári demokratikus berendezkedésű weimari köztársaság másfél évtizedes fennállása alatt Európa kulturális magjává vált. Berlin robbanásszerű fejlődésen ment keresztül, lakossága húsz év alatt megduplázódott (igaz, ebben közrejátszott, hogy a város közigazgatási határait jóval kijjebb helyezték), így London, illetve New York mögött a világ harmadik legnagyobb vá́rosa lett. (Ezt a pezsgő időszakot tárja elénk Walter Ruttmann Berlin, egy nagyváros szimfóniája című 1927-ben bemutatott dokumentumfilmje, amelynek egyik operatőre a magyar Schäfer László volt.)

Berlin már száz éve a haladó gondolkodás központja volt, számtalan művész – köztük rengeteg magyar – választotta új otthonául. A 20-as években a magyar avantgárd képzőművészet jelentős alakjai fordultak meg itt, többek között Tihanyi Lajos, Mattis Teutsch János, Bortnyik Sándor vagy Kádár Béla. (A témakörrel bővebben a Berlinische Galerie Magyar Modern – Ungarische Kunst in Berlin 1910–1933 című 2022-es kiállítása foglalkozott.) A nácik 1933-as hatalomátvétele, a II. világháború és az azt követő népi demokratikus berendezkedés hosszú időn át bénítóan hatott a város fejlődésére, és bár Nyugat-Berlin továbbra is a nemzetközi kulturális élet üde színfoltja maradt, vezető pozícióját már nem tudta megtartani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.