Kiállítás

Fűző nélkül

Divat feketén-fehéren – Santhó Imre munkássága

Kritika

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

A Collegium Hungaricum Berlin első emeletén helyet kapott tárlaton szereplő nagyjából 70 mű legnagyobb része fekete-fehér (60×40 és 40×30 centiméteres) fotó, kisebb része grafika, illetve egy tárlóban láthatunk karikatúrákat és újságkivágásokat is. Az anyag a Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg és a Kunstbibliothek Berlin gyűjteményéből származik, a tárlat kurátora Gáspár Balázs fotótörténész.

A Német Császárságot 1919-ben felváltó polgári demokratikus berendezkedésű weimari köztársaság másfél évtizedes fennállása alatt Európa kulturális magjává vált. Berlin robbanásszerű fejlődésen ment keresztül, lakossága húsz év alatt megduplázódott (igaz, ebben közrejátszott, hogy a város közigazgatási határait jóval kijjebb helyezték), így London, illetve New York mögött a világ harmadik legnagyobb vá́rosa lett. (Ezt a pezsgő időszakot tárja elénk Walter Ruttmann Berlin, egy nagyváros szimfóniája című 1927-ben bemutatott dokumentumfilmje, amelynek egyik operatőre a magyar Schäfer László volt.)

Berlin már száz éve a haladó gondolkodás központja volt, számtalan művész – köztük rengeteg magyar – választotta új otthonául. A 20-as években a magyar avantgárd képzőművészet jelentős alakjai fordultak meg itt, többek között Tihanyi Lajos, Mattis Teutsch János, Bortnyik Sándor vagy Kádár Béla. (A témakörrel bővebben a Berlinische Galerie Magyar Modern – Ungarische Kunst in Berlin 1910–1933 című 2022-es kiállítása foglalkozott.) A nácik 1933-as hatalomátvétele, a II. világháború és az azt követő népi demokratikus berendezkedés hosszú időn át bénítóan hatott a város fejlődésére, és bár Nyugat-Berlin továbbra is a nemzetközi kulturális élet üde színfoltja maradt, vezető pozícióját már nem tudta megtartani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.