Kiállítás

Fűző nélkül

Divat feketén-fehéren – Santhó Imre munkássága

Kritika

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

A Collegium Hungaricum Berlin első emeletén helyet kapott tárlaton szereplő nagyjából 70 mű legnagyobb része fekete-fehér (60×40 és 40×30 centiméteres) fotó, kisebb része grafika, illetve egy tárlóban láthatunk karikatúrákat és újságkivágásokat is. Az anyag a Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg és a Kunstbibliothek Berlin gyűjteményéből származik, a tárlat kurátora Gáspár Balázs fotótörténész.

A Német Császárságot 1919-ben felváltó polgári demokratikus berendezkedésű weimari köztársaság másfél évtizedes fennállása alatt Európa kulturális magjává vált. Berlin robbanásszerű fejlődésen ment keresztül, lakossága húsz év alatt megduplázódott (igaz, ebben közrejátszott, hogy a város közigazgatási határait jóval kijjebb helyezték), így London, illetve New York mögött a világ harmadik legnagyobb vá́rosa lett. (Ezt a pezsgő időszakot tárja elénk Walter Ruttmann Berlin, egy nagyváros szimfóniája című 1927-ben bemutatott dokumentumfilmje, amelynek egyik operatőre a magyar Schäfer László volt.)

Berlin már száz éve a haladó gondolkodás központja volt, számtalan művész – köztük rengeteg magyar – választotta új otthonául. A 20-as években a magyar avantgárd képzőművészet jelentős alakjai fordultak meg itt, többek között Tihanyi Lajos, Mattis Teutsch János, Bortnyik Sándor vagy Kádár Béla. (A témakörrel bővebben a Berlinische Galerie Magyar Modern – Ungarische Kunst in Berlin 1910–1933 című 2022-es kiállítása foglalkozott.) A nácik 1933-as hatalomátvétele, a II. világháború és az azt követő népi demokratikus berendezkedés hosszú időn át bénítóan hatott a város fejlődésére, és bár Nyugat-Berlin továbbra is a nemzetközi kulturális élet üde színfoltja maradt, vezető pozícióját már nem tudta megtartani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.