Könyv

Gyógyító morajlás

Ajlik Csenge: Madár mindig

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

A nyitóciklus, a Cinegék első darabja az Oda című programvers, amely sűrített képekkel fekteti le egy vágyott, természetközeli, harmonikus világ alapjait. Olyan helyről beszél, ahol az ember teljesen összeolvadhat a mindenséggel, és ahol a hindu vagy kelta hagyományokból ismert női istenség uralma érvényesül. A kötet fő témái a spiritualitás és a szabadság megélése, illetve a gyász köré épülnek, az írások – kivétel nélkül – a prózavers felé közelítő szabadversek. Általában egészen jól működnek, egyediek, többnyire (jól) sűrítettek és letisztultak (ennek a maximum értéke a Férfi című kétsoros vers), kevés az olyan túlírt darab közöttük, mint mondjuk a második, Nyitva van minden című. Ugyanakkor a képalkotás néha túlságosan „elvont”, a meditatív-öngyógyító jellegük miatt akadnak nehezebben megnyíló vagy kevésbé mély jelentésrétegek. Hasonló megállapítás tehető a szóösszevonásokról is, amelyek nem minden esetben teszik gazdagabbá a verseket (például a mohameztelen az Oda címűben).

Ajlik legerősebb költői értékei a transzcendens-spirituális jelenlét kidomborításában és a női nézőpont érvényesítésében rejlenek. A legsikerültebben mindezt a jól építkező, erős szimbólumrendszert működtető Mit teremtettem? vagy a Taníts meg morajlani mutatja fel, ez utóbbiban a beszélő azért fohászkodik egy felsőbb erőhöz, hogy elsajátíthassa általa a megbékélés, a megérkezés felszabadító érzését.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.