Könyv

Elmondható

Kirsten Thorup: Őrülten és halálosan

  • Pálos György
  • 2025. július 30.

Kritika

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Ebben az időszakban e kis ország, bár elvesztette teljes szuverenitását, látszólag képes még valamennyi önállóságra, különösen a belpolitikájában. A király még a helyén maradhatott.

A megszállástól függetlenül, vagy éppen annak hatására Harriet férje, Gerhard önszántából csatlakozik pilótaként a Luftwafféhoz, hogy a finnek oldalán harcoljon a bolsevik veszedelem ellen az északi háborúban. Harriet Gerhardra ideális férjként, apaként és hős katonaként tekint, akire büszkén nézhetnek majd fel a fiai. Ám az idill hamar véget ér, az egyik bevetésen találat éri Gerhard gépét, s hősi halált hal. Harriet összeroppan a veszteségtől, fiait ideiglenesen egy intézetben helyezi el, és Németországba utazik szintén dán barátnőjéhez, Gudrunhoz, aki magas rangú katonatiszt feleségeként éli napjait Münchenben, Hitler hatalmának kilencedik évében, elit villában lakik, s a rendszer biztosította alkalmazottakkal (hadifoglyokkal), valamint alkohol és kábítószerek fogyasztásával. Ebben a környezetben a háborúzó ország szegénységéből és ellátási zavaraiból is keveset észlel. Ez a vizit, különösen az utókor történelmi tapasztalatainak birtokában őrültségnek is tűnhet, ám Harriet világlátásával eleinte összeegyeztethető. Mi több, harciasságot, bátorságot, nonkonformizmust sugall, összhangban a fiatal özvegy személyiségével. A harmincas évei elején járó kétgyermekes, dekoratív Harriet emléktúraként, traumafeldolgozásként tekint a látogatásra. Biztos erkölcsi alapokból építkezik, de arról, hogy miért harcolt Gerhard oly elszántan a szovjetek ellen, s mit jelent az, hogy Németország számos európai állammal vív háborút, nem gondol semmit. Vagyis próbál semmit sem gondolni. Ő csak egy feleség a férfiak uralta világban. Abban sem lát kivetnivalót, hogy a hitleri Németország özvegyi nyugdíjából tartja fenn magát és gyerekeit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.