Az Európai Beruházási Bank befagyasztja a Budapest Airport bővítésének hitelfolyósítását

  • narancs.hu
  • 2022. január 10.

Belpol

Nem készült környezetvédelmi hatástanulmány és a környék lakóit sem kérdezték meg.

Az Európai Beruházási Bank (EBB) felfüggesztette annak a 200 millió eurós hitelnek a folyósítását, amelyből a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bővítését, vagyis a teher- és utasforgalom drasztikus növelését finanszíroznák, miután az EBB saját vizsgálata azt állapította meg, hogy nem készült hatásvizsgálat a légiközlekedés fejlesztésével kapcsolatos környezetszennyezésről, zajszennyezésről és üvegházhatású gázok kibocsátásáról, ezzel pedig megsértették a bank saját politikáját, valamint az Európi Unió környezetvédelmi jogszabályait egyaránt.

Minderről a Magyar Természetvédők Szövetségének (MTVSZ) honlapja számolt be, hozzátéve: ezeken felül a helyi lakosokat megfosztották azon joguktól, hogy a repülőtér bővítésének terveiről és a hatások enyhítését célzó intézkedésekről velük egyeztessenek.

„Az EBB jelenleg felülvizsgálja környezetvédelmi és szociális politikáját, és heteken belül új politikát fogadhatnak el. A budapesti repülőtér esete azt mutatja, hogy a bank nem veheti természetesnek, hogy az EU-ban megvalósuló projektek mindig megfelelnek a bank környezetvédelmi és szociális normáinak. A panaszmechanizmus jogosan javasolta, hogy az ilyen összetett projektek esetében a banknak megfelelő műszaki (környezetvédelmi és szociális) és nyelvi szakértőket kellene alkalmaznia, hogy segítsék az értékelést és a nyomon követést” – idézte az MTVSZ Anna Roggenbuckot, a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat szakértőjét.

A szövetség írása felidézi, hogy az EBB 2018 decemberében 200 millió eurós hitelt hagyott jóvá a repülőtér számára, amelyet az új B mólóra, egy esetleges új 3. terminál építésére, a repülőtér földi világításának felújítására, egy új Cargo City építésére és számos más földi és légi oldali fejlesztésre, valamint a poggyászkezelő rendszer korszerűsítésére szántak. Mint írják, ezek a munkálatok az utasforgalmat a másfélszeresére növelik a következő nyolc év során, az elkészült Cargo City révén a reptér teherforgalma pedig már így is túllépte az évi 150 000 tonnát, és ennek további növekedése várható. A hitel mögött az EU költségvetéséből az Európai Stratégiai Beruházási Alap keretében nyújtott garancia állt.

A panaszmechanizmus 2021 novemberében közzétett vizsgálati jelentése két magyar civil szervezet, a már idézett MTVSZ és a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület által, a Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat (CEE Bankwatch Network) támogatásával benyújtott panasz alapján készült.

A jelentés javasolta az EBB vezetőségének, hogy függessze fel a hitel folyósítását mindaddig, amíg a repülőtér üzemeltetője nem nyújt be legalább egy előzetes környezeti értékelést, valamint hogy intézkedéseket hajtsanak végre a légiközlekedés által érintett lakosok érdemi bevonásának és a megfelelő tájékoztatásnak a biztosítására, beleértve a felek újbóli feltérképezését és a projekttel kapcsolatos panaszok kezelésére szolgáló mechanizmus létrehozását.

A panaszmechanizmus jelentése helyt adott a civil szervezetek által felhozott kritikáknak is, amelyek szerint az EBB-n belül nem sikerült ellenőrizni, hogy a projekt megfelel-e a bank saját politikáinak, és hogy a nyilvánosságot tájékoztatták-e a projektről és annak következményeiről. Ahogy az MTVSZ honlapja írja, a panaszmechanizmus feltárta azt is: az, hogy az EBB a projekt átvilágítása során a projektet a bank előírásainak megfelelőnek ítélte, megalapozatlan volt, a hitel-döntést alapvető alátámasztó dokumentumok hiányában hozták meg.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.