Az MTVA elárulta, miért nem adnak ki közleményt Orbán szaúdi szomszédjáról

  • - urfi -
  • 2016. október 29.

Belpol

Pharaonról nem lehet indokolatlanul bántó dolgokat írni.

Tegnap az MTI OS visszautasította három Jobbik-közlemény kiadását. Az egyiket azzal az indokkal, hogy a benne szereplő személy nem közszereplő – számolt be a 444. Mivel a szövegben Orbán Viktoron kívül csak Ghaith Pharaon neve merült fel, ezért a logikus következtetés az volt, hogy az MTI szerint Pharaon nem közszereplő. Ennek az abszurditását tegnapi cikkünkben már levezettük.

Egyúttal megkérdeztük az MTVA-t, mivel magyarázzák különös döntésüket. Kobza Miklós sajtófőnök éjjel elküldött válaszában már nem arra hivatkozik, hogy a szaúdi üzletember ne volna közszereplő, hanem azt hangsúlyozza, hogy

nekik a közszereplők személyiségi jogait is védeniük kell.

Mint írja:

„A szabályzat vonatkozó részének értelmezéséből egyértelműen következtethető, hogy bármilyen, a személyiségi jogsértő tartalmú, vagy ennek veszélyével járó közlemény kiadását az MTI jogosult megtagadni.

A Ptk. 2:44. §  értelmében a közszereplő személyiségi jogai szükséges és arányos mértékben, az emberi méltóság sérelme nélkül korlátozhatók.

A Ptk. 2:45. § védi a becsülethez és a jó hírnévhez való jogot.

A közszereplő személyiségi jogai is védelemre szorulnak tehát, az azokkal kapcsolatos vélemény nem lehet indokolatlanul bántó, illetve nem tartalmazhat valótlan tényt sem.

Megítélésünk szerint a visszautasított közlemény a Ptk. fenti rendelkezéseibe ütközik, ezért az OS-szabályzat értelmében visszautasítottuk annak közzétételét.”

Máskor persze nem ilyen szigorú az MTVA, például

nem tudunk róla, hogy a Fidesz bármelyik karaktergyilkos, hazaárulózó közleményét visszadobták volna.

Külön figyelemre méltó, hogy az MTVA annak a Ghaith Pharaonnak a jó hírnévhez fűződő jogát védi szokatlan erélyességgel, aki a gazdaságtörténet egyik leghírhedtebb csalója.

Kobza Miklós levele végén arra hívja fel a figyelmet, hogy nekik, ott az évente tízmilliárdokat elszóró MTVA-nál nagyon kell vigyázniuk, nehogy Pharaon beperelje őket, és szegény adófizetőknek kelljen állni a költségeket:

Mivel az MTI OS szolgálatát üzemeltető Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. közpénzekből gazdálkodó szervezet, ezért különösen figyelnünk kell arra, hogy a közreműködésünkkel személyiségi jogsértés ne valósulhasson meg, mivel ez esetben a helytállási kötelezettség a közpénzek terhére történik.

Amúgy Kobza Orbán Viktor egyik Facebook-felelőse és személyi fotósa volt, mielőtt februárban a közmédia sajtófőnöke lett.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.