Beázott a 15 milliárdból felújított Román Csarnok a Szépművészeti Múzeumban

  • narancs.hu
  • 2020. június 19.

Belpol

A múzeum közlése szerint a kivitelező garanciális munkák keretében kijavítja.

A vasárnapi özönvízszerű eső miatt jelentős károkat szenvedett a Szépművészeti Múzeum épülete - írja az Index a múzeum egyik munkatársára hivatkozva.

A Magyar Narancs is beszámolt róla, hogy szombaton három hónap szünet után újra kinyitna a Szépművészeti Múzeum, az Indexnek egy ott dolgozó azonban arról számolt be, hogy komolyan megsérült az épület a viharban, többek között az újonnan átadott Román Csarnok is beázott a falakat díszítő freskókkal együtt, és a múzeum munkatársának elmondása szerint "a földszinti állandó kiállítások is vízben állnak".

A múzeum a lap kérdésre azt válaszolta, hogy a Román Csarnok valóban beázott június 14-én, amikor Budapestre szokatlan mennyiségű csapadék zúdult le, viszont a károk közel sem olyan jelentősek a megítélésük szerint.

"A vasárnapi ítéletidő és a rövid idő alatt leesett extrém mennyiségű esővíz kisebb károkat okozott a múzeumban. A Román Csarnok két helyen, a két sarkán ázott be, szerencsére a károk nem jelentősek, a múzeum és a kivitelezők megvizsgálták az épület tetőszerkezetét és megtették a szükséges lépéseket. A vízbetörés pontos okának feltárása meg zajlik, a Román Csarnok addig sajnos nem látogatható. A javításokat a kivitelező garanciális munkák keretében végzi majd el. A vasárnapi nagy felhőszakadást követő további esőzések során már nem tapasztaltunk beázást" – válaszolták.

A lap emlékeztet rá, hogy a korbban használaton kívüli Román Csarnokot mintegy másfél éve adták át egy 15 milliárd forintba kerülő helyrállítás után, ennek során pedig elvileg a tetőszerkezetet is felújították.

A múzeum közlése szerint az épület más részei nem károsodtak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.